یکی از خواصی که برای زعفران ذکر می شود ارتباط زعفران و غلظت خون است. زعفران ادویه ای با ارزش و پرطرفدار است که خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. در ادامه بررسی می کنیم که این ادویه گران بها چطورمی تواند تاثیرات مثبتی روی خون و میزان غلظت آن داشته باشد.

آشنایی با عارضه ای به نام غلظت خون

غلظت خون به معنی بالا رفتن تعداد گلبول های قرمز خون است. زمانی که میزان هموگلوبین خون در آقایان به بیشتر از ۱۸ گرم در دسی لیتر و در بانوان به بیشتر از ۱۶ گرم در دسی لیتر برسد، یعنی غلظت خون اتفاق افتاده است. زیاد شدن تعداد گلبول های قرمز خون باعث کاهش جریان خون به طرف اندام های بدن شده و برخی اوقات ایجاد لخته های خون را به همراه دارد.

ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد تصور کنید که تیره بودن خون نشانه غلظت آن و روشن بودن خون نشانه رقت آن است. اگر چنین تصوری دارید باید بدانید کاملا در اشتباهید چون غلظت خون به کمک چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست. برای تشخیص عارضه غلظت خون باید آزمایش خون انجام شده و میزان هموگلوبین خون سنجیده شود.

با آگاهی از علائم این عارضه لازم است برای درمان غلظت خون دست به کار شویم. سردرد و سرگیجه، احساس ضعف و خستگی، تنگی نفس، زخم معده، سنگ کلیه، دردهای استخوانی، اختلالات بینایی و… جزو علائم غلظت خون هستند.

زعفران یکی از محصولاتی است که در رفع و درمان غلظت خون موثرند. در بخش بعد اطلاعات مفیدی در مورد رابطه زعفران و غلظت خون در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

خواص زعفران برای غلظت و گردش خون

خواص زعفران شامل موارد فراوانی می ‌شود. فواید زعفران برای غلظت خون یکی از خواص ارزشمند این ادویه است. زعفران می تواند به رقیق شدن خون در بدن انسان کمک کند. ویتامین های موجود در این ادویه خون را رقیق کرده، جلوی لخته شدن آن را گرفته و مانع از گرفتگی رگ های خونی می شوند.

زعفران و گل زعفران

لازم به ذکر است پایین بودن غلظت خون را می توان یک خصوصیت مثبت به حساب آورد. احتمال ابتلا به بیماری ‌های قلبی و عروقی در کسانی که خون رقیقی دارند کمتر است. در بدن این افراد پمپاژ خون به نحوی مناسب انجام می شود. با این حال مصرف بیش از حد زعفران می تواند مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد. به طور مثال این دسته از افراد ممکن است به صورت پیوسته خون دماغ شوند. بنابراین در مصرف زعفران باید احتیاط کافی به خرج دهند.

زعفران نقش بسزایی در گردش خون و تنظیم نمودن آن ایفا می کند. این ادویه محبوب می تواند تاثیر مثبت در روند خونرسانی به قلب داشته باشد. زعفران گردش خون را در بدن بهبود می بخشد که این اتفاق برای عملکرد درست قلب و تامین اکسیژن مورد نیاز بافت های بدن مفید است.

مقاله مرتبط: کاربرد زعفران چیست؟

 

 

نتیجه گیری

خواص زعفران باعث می شود استفاده از آن برای تامین سلامتی بدن و مقابله با انواع بیماری ها مورد توجه باشد. یکی از فواید مصرف زعفران به رابطه زعفران و غلظت خون بر می ‌گردد. زعفران نقش موثری در کاهش غلظت خون داشته و قادر است به رقیق شدن آن کمک کند.