تخمه آفتابگردان یکی از تخمه های بسیار محبوبی است که دارای طبع گرم خشکی می باشد. بهتر است بدانید که خواص تخمه آفتابگردان بسیار زیاد است و همین موضوع سبب شده است استفاده از این تخمه بسیار زیاد شود. در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی و معرفی خواص این تخمه برای شما بپردازیم؛ تا به راحتی با خواصی که این تخمه دارد آشنا شوید.

خواص تخمه آفتاب گردان به صورت کلی

از مهم ترین فواید تخمه آفتابگردان می توان به پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی اشاره نمود. از آنجایی که تخمه آفتابگردان سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد، می تواند به حفظ سلامت قلب و مغز کمک کند. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و اسید کلروژنیک موجود در این تخمه موجب می شوند تا ایمنی سلول های بدن در برابر آسیب ها افزایش یابد. از طرفی آنتی اکسیدان ها به پیشگیری از بیماری های مزمن نیز کمک می کنند. بنابراین احتمال سرطان و سکته را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

از دیگر فواید تخمه آفتابگردان می توان بهبود سطح قند خون را معرفی کرد. این تخمه سرشار از مواد مغذی می باشد، به همین دلیل می تواند در حفظ کیفیت میزان قند خون موثر باشد. پروتئین، منیزیم و فیبر از جمله مواد مغذی موجود در تخمه آفتابگردان می باشند که می توانند نقش بسیار موثری در کنترل قند خون داشته باشند. بنابراین افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند به راحتی می توانند از خوردن این تخمه لذت ببرند.

خواص تخمه آفتابگردان برای عفونت

از دیگر فواید تخمه آفتابگردان می توان به پیشگیری و کاهش عفونت در بدن اشاره داشت. این تخمه سرشار از مواد معدنی و همچنین ویتامین های مختلف می باشد. به همین دلیل از خواص بی نظیری برای بدن برخوردار است. سلنیوم و ویتامین E از جمله آنتی اکسیدان های موجود در این تخمه هستند که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. بنابراین احتمال بروز بیماری های عفونی را در بدن کاهش می دهند.

وجود فلاونوئیدها، روی، نیاسین و اسیدهای فنولیک نیز منجر به افزایش خواص تخمه آفتابگردان می شوند. این مواد معدنی باعث می شوند تا ایمنی بدن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. بنابراین میزان فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش می دهند و کلسترول را نیز کنترل می نمایند. ویتامین E فراوان موجود در تخمه آفتابگردان باعث می شود تا التهابات داخلی بدن به طور کامل برطرف شوند.

خاصیت ضد التهابی از قابل توجه ترین خواص تخمه آفتابگردان می باشد. سیستم ایمنی بدن افراد نسبت به التهابات کوتاه مدت واکنش نشان می دهد و به همین دلیل افراد دچار بیماری های مزمن می شوند. مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل مواد مغذی فوق العاده ای که دارد، از بروز این التهابات کوتاه مدت در بدن پیشگیری می نماید.

خواص تخمه آفتابگردان برای کودکان

از فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان نباید غافل شد. بسیاری از والدین فرزندان خود را از خوردن این تخمه محروم می کنند، زیرا معتقدند که فایده ای برای آن ها ندارد. در صورتی که مصرف این تخمه در کودکان می تواند فواید بی نظیری را به همراه داشته باشد. از آنجایی که بدن کودکان بیشتر از سایر افراد به مواد معدنی و انواع ویتامین ها نیاز دارد، مصرف روزانه این تخمه می تواند بخشی از این نیاز را جبران کند.

از ابتدایی ترین خواص تخمه آفتابگردان برای کودکان می توان به بهبود هضم غذا اشاره نمود. فیبر موجود در این تخمه باعث می شود تا کودکان نیاز بیشتری به آب پیدا کنند و با افزایش آب در بدن آن ها، از بروز یبوست جلوگیری می شود. بنابراین امکان بروز بیماری های روده و معده در آن ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

 از دیگر فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان و نوجوانان می توان آرامش بیشتر مغز و کاهش بی خوابی را نام برد. همچنین این تخمه منجر به ایمن سازی بدن در برابر بیماری های مزمن و عفونی می گردد. تقویت عضلات و کمک به رشد استخوان های کودک در کنار رفع کم خونی در کودکان از دیگر فواید تخمه آفتابگردان محسوب می شوند.

خواص تخمه آفتابگردان، یک ظرف چوبی حاوی تخمه آفتابگردان و چند دانه تخمه بر روی یک تخته چوبی

 

خواص تخمه آفتابگردان برای اسپرم

افزایش قدرت باروری در آقایان از فواید تخمه آفتابگردان می باشد. ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان باعث می شود تا اسپرم ها تقویت شده و قدرت باروری مردان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. روی فوق العاده فراوانی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد نیز منجر به جاری شدن آنزیم ها در بدن می شود.

جاری شدن آنزیم ها تاثیر مستقیم در عملکرد اسپرم ها و قدرت باروری آقایان دارند. بنابراین با مصرف تخمه آفتابگردان می توان از اختلالات نعوظ پیشگیری کرد و به تقویت قوای جنسی مردان نیز کمک کرد. البته با توجه چربی های موجود در این تخمه مصرف بیش از اندازه آن می تواند منجر به افزایش میزان چربی در بدن شود. به همین دلیل بهتر است آقایان در خوردن تخمه آفتابگردان تعادل را رعایت کنند.

خواص تخمه آفتابگردان برای چاقی صورت

کمک به چاقی صورت و شفافیت پوست نیز از جمله فواید تخمه آفتابگردان می باشد. ویتامین E و اسیدهای چرب استریک اسید و لینولئیک اسید موجود در این تخمه به پیشگیری از بروز چین و چروک های پوستی کمک می کنند. از طرفی این مواد مغذی خاصیت ضد باکتریایی دارند و به همین دلیل در درمان آکنه های پوستی نیز بسیار موثر می باشند.

از طرفی این مواد معدنی محافظت از پوست در برابر آفتاب را نیز به فواید تخمه آفتابگردان اضافه نموده اند. ویتامین E می تواند مانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت نماید. فیبر و پروتئین بالای تخمه آفتاب گردان به تقویت ماهیچه ها و چاقی عضلات صورت نیز کمک می کند.

فواید تخمه آفتابگردان برای رحم

بهبود عملکرد تخمدان ها و پیشگیری از عفونت های رحمی از دیگر خواص تخمه آفتابگردان محسوب می شوند. متاسفانه تنبلی تخمدان و مشکلات رحمی از شایع ترین دلایل ناباروری در بانوان می باشند. از طرفی رژیم غذایی می تواند در پیشگیری و درمان این مشکلات نقش بسیار موثری داشته باشد. یکی از ضروری ترین مواد مغذی برای تقویت رحم و تخمدان ها اسید چرب امگا ۳ می باشد.

از طرفی تخمه آفتابگردان منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری بدن است. به همین دلیل میل نمودن آن می تواند منجر به متعادل سازی هورمون های بدن شود. این اسید به بدن کمک می کند تا میزان مخاط در دهانه رحم را افزایش دهد. این موضوع منجر به حفظ سلامت رحم و تولید مثل در بانوان می گردد. همچنین منجر به گردش خون بهتر در بدن می شود و به این ترتیب رحم را نیز تقویت می نماید.

فواید تخمه آفتابگردان برای کبد

شاید جالب باشد که بدانید کمک به حفظ سلامتی کبد از خواص تخمه آفتابگردان می باشد. این تخمه حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A، D و همچنین املاح معدنی است. بنابراین می تواند منجر به سم زدایی از کبد شود و به این ترتیب به درمان کبد چرب نیز کمک کند. بنابراین افرادی که دارای کبد چرب هستند می توانند به راحتی این تخمه را مورد استفاده قرار دهند.

از آنجایی که تخمه آفتاب گردان از چربی بالایی برخوردار است، بسیاری از افراد فکر می کنند که مصرف آن منجر به افزایش چربی خون و بروز کبد چرب می شود. در صورتی که چربی موجود در این تخمه کاملا مفید و ضروری است. بنابراین مصرف آن نه تنها منجر به بروز این مشکلات نمی شود، بلکه می تواند به بهبود کبد چرب نیز کمک کند.

نکته: از کنار خواص تخمه آفتابگردان برای کبد چرب نمی توان به سادگی عبور کرد. اما تجمع بیش از اندازه چربی های مفید در بدن نیز می تواند غیر مفید باشد. بنابراین مصرف بیش از اندازه تخمه آفتابگردان می تواند باعث افزایش چربی مفید در بدن شود. به همین دلیل احتمال چربی کبد و اضافه وزن را افزایش می دهد.

خواص تخمه آفتابگردان، مقدار بسیار زیادی تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان در بارداری

از فواید تخمه آفتابگردان در بارداری می توان به حفظ سلامت مادر و جنین در طول این دوران اشاره داشت. تخمه آفتابگردان سرشار از فولات می باشد و به همین دلیل از زایمان زودرس و یا تولد نوزاد با وزن کم پیشگیری می کند. منیزیم فراوان موجود در این تخمه نیز می تواند در تقویت رشد جنین بسیار موثر باشد.

به طور کلی مصرف تخمه آفتابگردان در طول بارداری می تواند به افزایش میزان شیر، حفظ سلامت مادر و رشد بهتر جنین کمک کند. البته بهتر است در طول بارداری از مصرف تخمه آفتابگردان شور و بو داده اجتناب شود. زیرا مصرف بیش از اندازه این تخمه می تواند منجر به تورم بدن مادر در طول بارداری شود. به همین دلیل بهتر است از تخمه آفتابگردان خام در دوران بارداری استفاده کرد.

خواص تخمه آفتابگردان برای لاغری

کمک به لاغری و دستیابی به تناسب اندام نیز از خواص تخمه آفتابگردان شناخته می شود. این تخمه حاوی کالری و فیبر بسیار بالایی می باشد. بنابراین می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست کمک کند. از آنجایی که یبوست و اختلال در سیستم گوارشی دلیل اصلی چاقی و اضافه وزن است، این خاصیت به لاغری افراد کمک می کند.

از طرفی احساس سیری طولانی مدت نیز از فواید تخمه آفتابگردان است. این خاصیت منجر به پیشگیری از پرخوری می شود و در عین حال انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. بنابراین حجم قابل توجهی از معده پر شده و تمایل فرد برای میل کردن خوراکی های شیرین و مضر از بین می رود. بنابراین چربی های اضافی بدن تجزیه شده و انرژی لازم بدن را تامین می نمایند.

نکته قابل توجه در رابطه با خواص تخمه آفتابگردان برای لاغری این است که تخمه آفتابگردان از لاغر شدن صورت پیشگیری می کند. یکی از مشکلات رایج رژیم های کاهش وزن، لاغری صورت و افتادگی پوست آن است. در صورتی که تخمه آفتابگردان با خاصیت چاق کنندگی صورت از بروز این مشکل به میزان قابل توجهی جلوگیری می نماید.

خواص تخمه آفتابگردان، یک ظرف شیشه ای حاوی تخمه آفتابگردان و چند تخمه در کنار آن

 

خواص تخمه آفتابگردان برای مردان

یکی از مهم ترین فواید تخمه آفتابگردان تقویت عضلات و کمک به بدنسازی آن ها می باشد. پروتئین فوق العاده بالای تخمه آفتابگردان به ورزشکاران کمک می کند تا بتوانند عضلات خود را تقویت نمایند. از طرفی این تخمه گلیکوژن کبد را در خون تجزیه نموده و موجب افزایش انرژی بدن می شود.

افزایش توان بدنی نیز از جمله فواید تخمه آفتابگردان است. به همین دلیل آقایانی که ورزش های سنگین انجام می دهند و یا شغل آن ها جزو مشاغل سخت می باشد، می توانند با مصرف این تخمه به افزایش قدرت بدنی خود کمک کنند. پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی در آقایان نیز از دیگر فواید تخمه آفتابگردان محسوب می شود. این تخمه میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و از حملات قلبی در مردان جلوگیری می نماید.

فواید تخمه آفتابگردان برای مو

ویتامین E و B6 موجود در این تخمه موجب تقویت موها و افزایش استحکام آن ها می شود. همچنین این ویتامین ها گردش خون در پوست سر را بهبود می بخشند و باعث افزایش رشد موها نیز می شوند. اسید چرب امگا ۶ موجود در تخمه آفتابگردان می تواند یک نرم کننده طبیعی برای موهای شما باشد.

مقاله مرتبط :”خواص تخمه آفتابگردان برای مو

 

نتیجه گیری

به طور کلی باید بدانید خواص تخمه آفتابگردان بسیار زیاد می باشد و به همین دلیل می توانید برای سلامتی بدن خود از این تخمه استفاده لازم را داشته باشید. با مصرف تخمه آفتابگردان می توانید مو، کبد، رحم و … را سالم نگه دارید همچنین مصرف این تخمه برای کودکان هم مناسب است و می تواند برای افزایش انرژی آن ها بسیار مفید و مقوی باشد.