اهمیت تغذیه در بارداری :

برنامه ی غذایی و تغذیه ی سالم در زندگی ما انسان ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، به خصوص اگر خانم ها دوران بارداری را سپری کنند، توجه ویژه تری را به خود اختصاص می دهند. تغذیه ای که علاوه بر خود، سلامت جنین را هم در بر گرفته و دقت را بیشتر می کند. بارداری سالم نیازمند رعایت نکات زیادی می باشد که می توان گفت مصرف روزانه انواع آجیل و خشکبار در اولویت قرار دارد. مغزها و خشکباری که سرشار از ویتامین و املاح معدنی بوده و میل کردن آن ها باعث رشد و تکامل جنین می شود. بنابراین در این مقاله ما سعی کردیم تا بهترین مغزها در دوران بارداری را به شما معرفی کنیم.

ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز دوران بارداری :

  • کلسیم : تکامل یافتن استخوان های جنین
  • آهن : تولید هموگلوبین، عملکرد عروق خونی، جلوگیری از کم خونی
  • ویتامین ها : جلوگیری از نقص در سیستم عصبی جنین، رشد و تکامل استخوان بندی، متابولیسم و رشد مغز، تقویت سیستم عصبی و قلب، جلوگیری از کم خونی، رشد و نمو جنین
  • امگا۳ : رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی، جلوگیری از کاهش خطر افسردگی پس از زایمان
  • فیبر : جلوگیری از یبوست و هموروئید، آزادسازی گلوکز در خون
  • منیزیم : سلامت دندان و استخوان، تنظیم میزان قندخون و عملکرد صحیح پروئین های بدن، رشد و ترمیم بافت های بدن، کاهش احتمال زایمان زودرس

مصرف مغزها در دوران بارداری

برترین مغزها در دوران بارداری چیست؟

  • فندق :

مصرف دوبار در هفته فندق از الزامات است چرا که منبعی غنی از ویتامین E و آهن است که باعث تقویت و رشد بهتر بافت اندام های عضلانی و ادامه حیات جنین و همچنین درمان کم خونی های ناشی از کمبود آهن برای مادران باردار مفید می باشد. با توجه به این موضوع که فندق کالری زیادی دارد باید اشاره کرد که کالری آن هیچ آسیبی به مادر و جنین نمی رساند چراکه در فندق هیج نوع کربوهیدراتی وجود نداشته و همچنین برای تولید شیر مادران باردار منبع غذایی پراهمیتی می باشد.

  • پسته خام :

یک مغز خوشمزه و مقوی می باشد که به عنوان یک ماده غذایی گیاهی و نیروبخش نام برده شده و به دلیل وجود قابل توجهی پروتئین، فیبر، آهن، فولات، کلسیم، پتاسیم در خود، نیاز مادر باردار و جنین را تامین می کند.

مصرف پسته فواید فراوانی از جمله درمان کم خونی ناشی از بارداری، از بین بردن التهاب و بهبود درد مفاصل یا تورم، کمک به رشد ماهیچه ها، کاهش کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب در خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از عفونت در دوران بارداری، درمان یبوست و جلوگیری از آن، کمک به رشد مغز جنین و سلامت چشم ها دارد.

نکته: توجه داشته باشید که مصرف پسته درکنار فواید فراوانی که دارد، نباید در مصرف آن زیاده روی شود چراکه باعث بروز خطراتی برای مادر و جنین می شود. بهتر است از پسته روزانه تنها ۱۰ تا ۲۰ عدد استفاده شود.

  • بادام هندی :

به دلیل وجود ریزمغذی ها و ویتامین های مختلف از جمله منیزیم، پتاسیم، فسفر، روی، کلسیم، آهن، فولات، فیبرغذایی، پروتئین و چربی مفید به حفظ سلامت عمومی بدن و تامین انرژی مادران باردار کمک فراوانی می کند.

  • گردو :

یک مغز مقوی و پرخاصیت است که منبعی سرشار از ویتامین و فسفر بوده که تاثیرات مفید زیادی بر روی مادر و جنین می گذارد. مصرف گردو در دوران بارداری باعث بالا رفتن ضریب هوشی فرزند، تقویت عمومی بدن مادر و همچنین زیبایی پوست شکم تا پایان دوران بارداری می شود.

  • مویز :

باید اشاره کرد که مویز جزء آن دسته از محصولات مغذی است که بشدت مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. مصرف مویز تاثیرات متفاوتی دارد، کمک به رشد سلول های بدن جنین، تامین انرژی مادر، کاهش استرس، تقویت هوش و حافظه جنین در حال رشد، کمک به شادی و آرامش مادر و همچنین بر سیستم عصبی جنین نیز تاثیر مثبت می گذارد.

آرامش مادر در دوران بارداری از موضوعات پراهمیت هست چراکه نه تنها برای سلامت خودش بلکه برای سلامت جنین مهم بوده، به این خاطر که تمامی حالات مادر در دوران بارداری برجنین تاثیر می گذارد و همینطور تاثیر مویز در سیستم عصبی جنین باعث می شود رشد جنین به طور کامل انجام شده تا بعد از متولد شدن فرزند، اختلالاتی آن را تهدید نکند.

 

نکته پایانی :

مصرف آجیل ها در دوران بارداری کمک شایانی به سلامت مادر و همین طور جنین در حال رشد خواهد کرد و کیفیت سلامت کودک را در سنین بالاتر تضمین می کند، لذا مصرف آجیل در این دوران مادر را از مصرف قرص های ویتامین و تقویتی معاف کرده و مواد ضروری و لازم مادر و کودک در واقع از طریق طبیعت تامین می شود، بنابراین می توان آجیل ها یک انتخاب سالم و طبیعی در دوران بارداری محسوب می شوند پس چه بهتر که این انتخاب های سالم را دریغ نکرده و در رژیم غذایی خود جای دهیم.

خرید آجیل حسینی

بیشتر بانوان در دوران بارداری خود علاقه زیادی به خوردن آجیل به عنوان میان وعده پیدا می‌کنند. بهتر است بدانید که مصرف آجیل در حد متوسط و به اندازه برای دوران بارداری بسیار مفید است. بهترین مغزها برای دوران بارداری شامل: فندق، پسته، گردو و غیره است که در ادامه به ارائه توضیحاتی بیشتر در مورد خواص آن ها می­پردازیم.

آجیل و بارداری

آجیل ها منبعی غنی از انواع ویتامین ها و عناصر فسفر، روی، مس و پتاسیم هستند که وجود آن ها برای بدن مادر و جنین بسیار حیاتی و ضروری است؛ همچنین وجود چربی های مفید نیز از دیگر موارد موردنیاز زنان باردار می‌باشد. البته خوب است این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف زیاد و بیش از حد آجیل ممکن است برای جنین، بعد از تولد، مشکل آفرین باشد؛ به این معنی که احتمال مبتلا شدن نوزاد به انواع حساسیت ها یا بیماری هایی نظیر آسم را افزایش می­دهد. با توجه به موارد ذکر شده بهتر است آجیل را طبق رژیم غذایی پزشک خود مصرف کنید تا در آینده سبب بروز مشکلات جدی برای فرزند دلبند خود نشوید. البته همان‌طور که می‌دانید مصرف بیش از اندازه هر نوع مواد غذایی در دوران بارداری می­تواند برای جنین یا مادر مضر باشد.

نکاتی در خصوص مصرف آجیل در دوران بارداری

خانم های باردار باید به این نکته توجه داشته باشند که در دوران بارداری از آجیلی استفاده کنند که در ظروف سربسته و درون یخچال نگهداری شود؛ چرا که در غیر این صورت احتمال فاسد شدن و روغن انداختن آجیل بسیار زیاد می­شود و در صورت ناآگاهی برای مادر و جنین بسیار خطرناک می­باشد. در زمان مصرف خشکبار نیز دقت داشته باشید که آجیل تفت داده شده با روغن، علاوه بر اینکه دارای کالری غیرضروری می‌باشد از نظر مواد معدنی و ویتامین هم در سطح پایین­تری نسبت به آجیل خام قرار دارد؛ بنابراین به هیچ عنوان استفاده از آن را در دوران بارداری توصیه نمی­کنیم. آجیل بوداده با نمک نیز به دلیل سدیم زیادی که وارد بدن مادر می‌کند و سبب افزایش فشار خون می­شود به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد. با توجه به توضیحات داده شده بهتر است مادران در دوران بارداری خود تنها از مغز­های خام استفاده کنند. طبق آزمایشات و تحقیقات به عمل آمده باید گفت اگر افراد در پیشینه خانوادگی خود دارای بیماری آسم بوده باشند نباید در زمان بارداری از هیچگونه آجیلی مصرف کنند؛ چرا که با مصرف آن، جنین داخل رحم در شرایط خطرناکی قرار می­گیرد.

به طور کلی آجیل و خشکبار به دلیل داشتن مواد معدنی و مغذی بسیار زیاد، تامین کننده بسیار خوبی از ویتامین و پروتئین برای بدن مادر و جنین می‌باشند. با توجه به نکات گفته شده باید در مصرف آجیل دقت لازم را داشته باشید و این مواد غذایی را حتما تحت نظر پزشک مصرف کنید؛ چرا که آجیل ها بسیار حساسیت­زا هستند. جهت دسترسی آسان به دیگر مطالب موجود در وب ‌سایت برادران حسینی می­توانید از قسمت جستجو استفاده کنید.