مویز یکی از انواع خاص کشمش است که از نوع خاصی از انگور به دست می آید. معمولا انگور هایی که دانه های بزرگ تری دارند برای تهیه ی مویز استفاده می شود و به همین دلیل نسبت به انواع دیگر کشمش بزرگ تر است و معمولا رنگ تیره تری دارد. مصرف مویز در بارداری بسیار مناسب و مفید است.
مویز نوعی از خشکبار محسوب می شود که مصرف آن در طب سنتی تاکید بسیاری شده است. این میوه ی خشک شده به دلیل طبع گرمی که دارد برای زنان باردار و رشد جنین موثر است.

تغذیه در بارداری یکی از نکات بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه ای شود. معمولا در این دوران مصرف تنقلات و میان وعده های ناسالم مثل بیسکوییت، چیپس، نوشیدنی های گازدار، آبمیوه های صنعتی و … برای زنان باردار و کودکانشان خوب نیست.

بهترین راه برای داشتتن رژیم غذایی سالم در بارداری، جایگزین کردن خشکبار مغذی و سالم با خوراکی هایی ست که فاقد ارزش غذایی هستند. یکی از این این خوراکی های سالم، مویز است. در ادامه خواص مویز در بارداری را مورد بررسی قرار می دهیم.

آیا در طول بارداری می توان مویز مصرف کرد؟

بله. مویز حاوی مقادیر قابل تجهی از مواد معدنی مثل پتاسیم، کلسیم و فسفر است که برای رشد جنین بسیار مفید است. این میان وعده ی سالم در صورت جایگزینی با خوراکی های ناسالم نه تنها انرژی و کالری مورد نیاز زنان باردار را تأمین می کند بلکه مزایای بیشماری را برای مادر و کودک به همراه دارد. با این حال، باید مقدار مشخصی از آن مصرف شود و زیاده روی نکنید.

مصرف چه مقدار مویز در طول دوران بارداری مجاز است؟

زنان باردار می توانند روزانه یک مشت مویز مصرف کنند. مویز یک منبع از بهترین ویتامین ها و مواد معدنی است که تأمین بسیاری از آن ها برای زنان باردار حیاتی و مهم است. به همین دلیل مویز یک میان وعده ی عالی در طول بارداری به حساب می آید.

خواص مویز در بارداری

مصرف مویز در دوران بارداری چه مزایایی دارد ؟

همان طور که در بالا هم ذکر شد مویز به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی است برای تمام گروه ها خصوصا زنان براردار بسیار مفید است.در ادمه تعدادی از این خواص را بررسی خواهیم کرد.

  • جلوگیری از کم خونیکمبود آهن یا کم خونی یکی از مشکلات رایج در بارداری است. مویز یک منبع عالی از آهن و ویتامین ث است که ریسک کم خونی را به طرز چشم گیری کاهش می دهد. دلیل اهمیت آن هم این است که به تنظیم جریان خون کمک کرده و نه تنها سلامت قلب را تضمین می کند که یک منبع عالی از گلبول های قرمز را تشکیل می دهد که اکسیژن را به سراسر بدن انتقال می دهند و این باعث می شود که ریه ها به طرز سالمی کار کنند.
  • درمان یبوستیبوست یکی از مشکلات رایج در بین زنان و خصوصا زنان باردار است. بسیاری از زنان در طول بارداری از مشکل یبوست و  دیگر مشکلات گوارشی رنج می برند. مویز به دلیل اینکه یک منبع غنی از فیبر محسوب می شود و به همین دلیل به هضم آسان تر غذا و تنظیم دستگاه گوارش کمک شایانی کرده و مشکلات گوارشی را درمان می کند.
    فیبر یکی از مشخصه های اساسی و مهم هر رژیم غذایی است و این اهمیت در دوران بارداری دو برابر می شود و این به این دلیل است که در طول بارداری بدن تان با تجزیه ی مواد غذایی مقاومت می کند و از طرفی عدم تعدل هورمونی باعث بروز مشکلات گوارشی شده و مویز در تنظیم آن نقش موثری را ایفا می کند.
  • سلامت دهان و دندانتورم لثه یا گینویویت یکی دیگر از مشکلات رایج در طول بارداری است. مویز غنی از اسید اولانیول و کلسیم است که نقش مهم را در سلامت دهان و دندان ایفا می کنند.
  • پیش گیری از بیماری های قلبی و سرطانمویز یک منبع عالی از آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و در نتیجه از بروز بیماری های مزمن جلوگیری می کند.
  • تأمین انرژی:  مویز یک منبع خوب از گلوکز و شکر طبیعی ست. یک مشت مویز می تواند انرژی روزانه ی شما را در طول روز تأمین کند. به همین دلیل یکی از تنقلات پرانرژی دوران بارداری محسوب می شود.
  • استحکام استخوان و تقویت بینایی جنینمصرف مویز به جنین در حال رشد کمک شایانی می کند. ویتامین A موجود در کشمش به تقویت بینایی جنین کمک کرده و از طرفی کلسیم آن سبب استحکام بیشتر استخوانها می شود.

مصرف مویز در دوران بارداری

آیا مصرف مویز در بارداری عوارض جانبی هم دارد؟

با وجود اینکه مویز دارای ارزش غذایی بالایی ست و فواید بسیاری داد اما از طرفی مصرف بیش از اندازه ی آن می تواند مضراتی را به همراه داشته باشد. مویز می تواند:

  • سطح قند خون را افزایش دهد و باعث بروز قند خون حاملگی شود.
  • باعث افزایش وزن جنین شده و در نهایت زایمان را سخت کرده و منجر به سزارین شود.
  • احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را در شما و کودکتان افزایش می دهد.

در دوران بارداری چطور مویز مصرف کنیم؟

شما می توانید هر زمانی که میل به یک تنقلات شیرین داشتید یک مشت مویز مصرف کنید. می توانید راه های خلاقانه یا جالبی را برای مصرف آن انتخاب کنید:

  • می توانید یک مشت مویز خیس کنید، بعد از مدتی آب آن را خالی کنید و کشمش های خیس شده را همراه با شیر داغ قبل از خواب میل کنید.
  • مویز را به آب جوش اضافه کنید. ده تا پانزده دقیقه صبر کنید سپس آب آن را در یک بطری مناسب ریخته و در طول روز مقدار کمی از آن را میل کنید.
  • می توانید آجیل مخلوطی از ترکیب مویز، مغزها و میوه خشک ها درست کنید و به عنوان یک میان وعده و تنقلات بارداری میل کنید.
  • مقداری کمی مویز و مغزها را انتخاب و به عسل اضافه کنید و هر روز صبح یک قاشق از آن را میل کنید.

آیا می توان از کشمش در اوایل بارداری استفاده کرد؟

بله. شما می توانید در اویل بارداری برای افزایش انرژی، جلوگیری از کم خونی و درمان یبوست مویز مصرف کنید.

مویز مرغوب را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه مویز مرغوب می توانید به سایت فروشگاه اینترنتی برادران حسینی رفته و یک مویز عالی و مرغوب تهیه کنید و از خرید خود اطمینان داشته باشید.