چای یکی از نوشیدنی های پر طرفداری است که امروزه در تمام مجالس و مهمانی ها مورد استفاده قرار می گیرد. چای دارای فواید مختلفی می باشد. اما گاهی مصرف بیش از حد آن ممکن است خطرساز شود و افراد مختلف را دچار کم خونی کند که ما در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

درباره چای و کم خونی

چای یکی از بهترین و پرمصرف ترین نوشیدنی های حال حاضر مردم جهان است. نوشیدنی که ممکن است در تمام اوقات شبانه روز مورد استفاده قرار گیرد. بیماری کم خونی نیز با مصرف بیش از حد چای ارتباط دارد، یعنی چای و کم خونی بهم مرتبطند. بیماری کم خونی نیز می تواند عوارض بسیاری برای افراد ایجاد کند و اختلالات متفاوتی در عملکرد اعضای مختلف بدن به وجود آورد.

کم خونی بر اثر کمبود موادی مانند آهن، ویتامین و پروتئین در بدن ایجاد می شود که مصرف پروتئین و ویتامین را می توان با خوردن مواد مغذی مختلف جبران کرد. اما فقر آهن را باید با توجه به نکاتی جبران کرد. زیرا مصرف برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها مانع جذب آهن توسط اعضای بدن می شوند.

تاثیر چای بر میزان جذب آهن و ایجاد بیماری کم خونی

همانطور که همه می دانیم خانم ها به دلایلی همچون عادت ماهیانه و بارداری بیشتر از آقایان دچار کم خونی می شوند. در این میان باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که هم خانم ها و هم آقایان می توانند بر اثر عواملی همچون جراحی، خونریزی های معده و … دچار کم خونی های شدید شوند.

مطلب مرتبط: “چای سیاه را بهتر بشناسیم”

این افراد بر اثر این عوامل خون و آهن زیادی را از دست می دهند و باید به هر طریقی فقر آهن موجود در بدن خود را برطرف کنند تا مشکلات و بیماری های جدی مانند کمبود گلبول های قرمز گریبانگیر آنها نشود.

یک فنجان چای سیاه

گفتنی است که دریافت آهن از طریق مواد غذایی کار آسانی است. اما جذب آن توسط بدن کار دشواری می باشد و عوامل مختلفی مانع جذب آن می شوند.

ماده معدنی آهن از طریق مواد غذایی مختلف گیاهی و گوشتی جذب روده می شود و سپس به کبد منتقل می گردد و در ساخت گلبول های قرمز کمک می کند.

قابل ذکر است که گلبول های قرمز می توانند اکسیژن کافی را به تمام بافت های بدن برسانند تا اعضای بدن بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند و سوخت و ساز را افزایش دهند. در صورت کم خونی و جذب نشدن آهن توسط روده، مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می شود.

مواد گوشتی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و انواع ماهی ها دارای آهن بسیار زیادی می باشند. در کنار این مواد غذایی انواع سبزیجات، خشکبار و حبوبات نیز دارای آهن هستند. اما مقدار آهن موجود در آنها کمتر از آهن موجود در مواد گوشتی می باشد.

افراد مختلف با شرایط متفاوت جسمانی با مصرف این مواد غذایی می توانند آهن زیادی را به بدن برسانند و مشکلات کم خونی خود را برطرف کنند.

مطلب مرتبط: “انواع چای

چای و کم خونی

در این میان برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها مانع جذب این آهن ها می شوند. چای یکی از این نوشیدنی ها است. این نوشیدنی دارای مقدار زیادی تانن می باشد. این ماده مانع جذب آهن و کلسیم موجود در غذاهای مختلف می شود. چای و کم خونی بهم مرتبط هستند و نوشیدن زیاد چای باعث کم خونی می شود.

با این حال می توانیم، بگوییم که با وجود مانعی مانند تانن، باز هم مواد غذایی که آهن زیادی دارند، می توانند از کم خونی بدن جلوگیری کنند.

قابل ذکر است که جذب آهن توسط روده و دستگاه گوارش به کندی صورت می گیرد. به همین دلیل باید تا حد ممکن این نوشیدنی را دیرتر و یا به مقدار کمتر مصرف کرد.

گفتنی است علائمی مانند خستگی، سرگیجه، ضعف شدید، سردرد و …  ناشی از فقر آهن در بدن و کم خونی هستند. در رابطه با ارتباط چای و کم خونی نیز باید بگوییم که افراد بهتر است از زمان مصرف و مقدار مصرف این نوشیدنی مطلع شوند.

ابتدا اینکه افراد بهتر است بعد از خوردن وعده های غذایی از مصرف این نوشیدنی خودداری کنند. در این میان اگر میل به نوشیدن آن دارند، باید حتما میان نوشیدن این نوشیدنی گیاهی تا صرف وعده غذایی خود دو تا سه ساعت فاصله ایجاد کنند تا روده ها تمام آهن موجود در غذاها را جذب کنند. این افراد همچنین می توانند از چای بسیار کمرنگی استفاده کنند تا تانن موجود در آن کم باشد.

چای سیاه

توجه به نکات مهم درباره رابطه چای و کم خونی

درست است که مصرف این نوشیدنی می تواند فواید زیادی داشته باشد و در کنترل بسیاری از بیماری ها تاثیر گذار باشد. اما همین نوشیدنی آرامش بخش به دلیل کافئین زیاد موجود در خود می تواند دارای عوارضی مانند کم خونی شود که این ارتباط میان چای و کم خونی است.

به همین دلیل افراد در مصرف این نوشیدنی نیز مانند هر نوشیدنی یا ماده غذایی دیگر باید جنبه تعادل رعایت کنند و یا در زمان مناسبی از آن استفاده کنند. قابل ذکر است که محققان به این نتیجه رسیده اند که تانن موجود در انواع این نوشیدنی ها عموما تا ۶۰ درصد مانع جذب آهن از مواد غذایی مختلف می شوند.

گفتنی است که نوع سیاه این نوشیدنی نسبت به دیگر چای ها مانند نوع سبز آن دارای کافئین و در نتیجه تانن بیشتری می باشد. به همین دلیل افراد بهتر است از مصرف نوع سیاه آن پرهیز بیشتری داشته باشند.

در این مطلب درباره ارتباط چای و کم خونی صحبت کردیم. گفتیم اگر چای بیش از حد مصرف شود موجب کم خونی می گردد؛ پس سعی کنید از این نوشیدنی رایج به میزان متعادل مصرف کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. از اینکه این مطلب را خواندید سپاسگزاریم!