نفخ معده چیست؟

یکی از بیماری های شایع دستگاه گوارشی نفخ معده است که همه ی ما تجربه ی درد های شدید ناشی از نفخ معده را در طول زندگی خود داشته ایم.  نفخ معده در نوزادان نیز به دلیل مصرف شیر بسیار رایج است.

نفخ جمع شدن گاز در دستگاه گوارش است. از علائم نفخ باد کردن شکم،احساس پری و فشار در شکم و آروغ زدن است.نفخ در هنگام بلع هوا به همراه غذا ایجاد می شود. درواقع بخاطر یک سری غذاهای بادزا ایجاد می شود، یعنی بر اثر گازهای ناشی از تجزیه غذای هضم نشده بوجود می آید.  

تغذیه در ایجاد و شکل گیری این مشکل نقش مهمی دارد اما گاهی مشکلاتی مثل سوء هاضمه، رفلاکس معده و حرکات روده ای ضعیف سبب تشدید آن می شوند. از این رو اولین راه برای جلوگیری از نفخ،  تغذیه ی درست و اصولی و همین طور پرهیز از مصرف غذاهای نفاخ است. در ادامه تعدادی از خوراکی های نفاخ و همچنین راه های درمان آن را بررسی کرده و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا آجیل نفاخ است؟

خوراکی های نفاخ را بشناسید

خوراکی های نفاخ معمولا شامل خوارکی هایی می شوند که نسب به غذاهای دیگر سخت تر هضم می شوند. علاوه بر این در دستگاه گوارش بسیاری از غذاها در معده گاز تولید کرده و باعث درد های شدید معده می شوند. با شناخت غذاهای نفاخ و ترکیب آنها با غذاهای غیر نفاخ می توانید از این مشکل رایج جلوگیری کنید.

  • لبنیات: شیر و سایر محصولات لبنی دارای قندی به نام لاکتوز هستند. خیلی از افراد توانایی هضم لاکتوز را نداشته و بعد از مصرف لبنیات به خصوص شیر دچار مشکلات گوارشی از جمله نفخ معده می شوند. از این رو بهتر است شیر را با خوراکی های ضدنفخی مثل عسل مصرف کنید.
  • حبوبات: قند موجود در حبوبات یعنی رافینوز سبب ایجاد نفخ معده می شود. علاوه بر این فیبر حلال حبوبات نفخ معده را تشدید می کنند به همین دلیل بهتر است همراه حبوبات غذاهایی صرف شود که ضد نفخ هستند.
  • نوشیدنی های گازدار: نوشیدنی های گاز دار همان طور که از اسم شان مشخص است باعث ورود حجم زیادی گاز به معده می شوند و به غیر از این فروکتوز موجود در نوشیدنی های شیرین گازدار موجب ایجاد گاز در معده می شوند.

آجیل های نفاخ کدامند؟

آجیل های نفاخ

شاید جالب باشد بدانید که برخی از آجیل ها نیز نفاخ هستتند و بعد از مصرف ممکن است دچار درد معده شوید. به طور کلی آجیل ها جز خوراکی های دیرهضم هستند و همین قضیه سبب بروز نفخ معده در افراد می شود به همین دلیل بهتر از در مصرف آجیل ها زیاده روی نکنید. در ادامه برخی از آجیل های نفاخ را معرفی خواهیم کرد.

  • پسته: پسته از محبوب ترین آجیل ها در بین ایرانی هاست. این آجیل در اعیادی مثل نوروز و یلدا حضور پررنگی داشته و یکی از اجزای اصلی اعیاد باستانی ایران بوده و هست از این رو ممکن است در برخی موارد در مصرف آن زیاده روی کنیم که نتیجه ی آن درد معده و مشکلات سوء هاضمه خواهد بود چرا که این مغز یکی از آجیل های نفاخ است و بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنیم.
  • فندق: فندوق از جمله مغزهایی ست که با وجود اینکه همیشه در آجیل های مخلوط حضور دارد اما بیشتر در ترکیبات شیرینی ها و شکلات مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجایی که یکی از چرب ترین مغز ها محسوب می شود با مصرف آن دچار نفخ شکم خواهید شد.
  • نخودچی: نخودچی یکی دیگر از آجیل های دیرهضم می باشد که نفاخ بوده و مصرف آن به مادران شیرده اکیدا توصیه نمی شود. نخودچی با وجود فواید بسیار زیادی که دارد اما زیاده روی در مصرف آن برای رحم و مثانه مضر است.
  • بادام زمینی: با وجود اینکه خیلی از ما بادام زمینی را یکی از انواع آجیل ها می دانیم و آن را در آجیل ها مخلوط استفاده می کنیم و معمولا یکی از اجزای همیشگی آجیل های مغز است اما جالب است بدانید که بادام زمینی جزء دسته ی حبوبات است و همان طور که در بالا هم ذکر کردیم حبوبات نفاخ هستند به همین دلیل بهتر است در مصرف آن زیاده روی نشود.

درمان نفخ معده

اولین راه جلوگیری از نفخ شکم جویدن درست غذا و  پرهیز از غذاهای چرب است. برای درمان نفخ شکم می توانید غذاهای ضد نفخ مصرف کنید. در ادامه لیستی از خوراکی های ضد نفخ را معرفی خواهیم کرد.

  • زیره سیاه: زیره ی سیاه در طب سنتی ایرانی با نام بادشکن شناخته می شود چراکه این گیاه به طور کلی برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و بسیاری از مشکلات گوارشی مثل سوء هاضمه و ورم معده را درمان کرده و نفخ شکم را از بین می برد.
  • چای سبز: چای سبز علاوه بر این که خاصیت سم زدایی داشته و بسیاری از سموم بدن را دفع می کن در رفع و جلوگیری از نفع معده نیز موثر است.
  • عسل: همه ی ما با فواید و خواص جادویی عسل آشنا هستیم به همین خاطر دور از ذهن نیست که عسل خاصیت ضد نفخ نیز داشته باشد.
  • فلفل قرمز: با وجود اینکه غذاهای تند باعث ایجاد نفخ معده می شود ولی از فلفل قرمز به عنوان یک داروی ضد نفخ استفاده می شود.

خرید اینترنتی آجیل حسینی