چای و قهوه هر دو جزو نوشیدنی های کافئین دار هستند. مقایسه میزان کافئین چای و قهوه مشخص می ‌کند که کدام یک از آنها مقادیر بیشتری از کافئین را در خود جای داده است. برای کسب اطلاعات مفید در این رابطه با ادامه مطلب همراه ما باشید.

کافئین چیست و به چه شکل عمل می کند؟

کافئین یک نوع ماده شیمیایی و خوردنی است که در مواد غذایی مختلف وجود دارد. چای، قهوه، کاکائو، نوشیدنی های انرژی زا و مکمل های غذایی از جمله منابع کافئین هستند. کافئین می ‌تواند مغز و سیستم عصبی مرکزی بدن را تحریک کند. مصرف این ماده باعث افزایش سطح هوشیاری و مانع از خستگی مفرط می ‌شود. زمانی که مواد غذایی حاوی کافئین را مصرف می کنیم کافئین خیلی سریع از راه روده به جریان خون می رود. سپس به وسیله خون به کبد رفته و به ترکیبات گوناگون تقسیم بندی می شود. کافئین بعد از آن که به قسمت های مختلف بدن رسید تاثیراتی روی آنها می گذارد.

در مقایسه میزان کافئین چای و قهوه به این نکته پی می بریم که برخی عوامل می توانند بر مقدار کافئین موجود در آنها اثر داشته باشند. این عوامل شامل نوع چای یا قهوه، فصل برداشت چای یا قهوه، مکان کشت چای یا قهوه و شیوه تهیه و آماده سازی چای یا قهوه می شود.

کافئین چای بیشتر است یا قهوه

برای مقایسه میزان کافئین چای و قهوه می توان آنها را به دو شکل مورد بررسی قرار داد. یکی این که مقدار کافئین موجود در برگ های چای و دانه های قهوه را با هم مقایسه کنیم. در این صورت باید بدانید کافئین چای نسبت به قهوه بیشتر است. برگ‌ های چای ۳.۵ درصد کافئین در خود دارند. این در حالیست که مقدار کافئین موجود در دانه های قهوه ۲ الی ۲.۲ درصد اعلام شده است.

روش دیگری که برای مقایسه میزان کافئین چای و قهوه پیش روی ما قرار دارد مقایسه آن دو به شکل نوشیدنی چای و قهوه است. در این روش نوشیدنی تهیه شده از چای از نظر مقدار کافئین با نوشیدنی تهیه شده از قهوه مقایسه می‌ شود. معمولا برای تهیه این دو نوشیدنی باید مقادیر بیشتری از دانه های قهوه را نسبت به برگ های چای استفاده کنیم. بنابراین معلوم می شود مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه بیشتر از کافئین یک فنجان چای است.

مقایسه میزان کافئین چای و قهوه مشخص می کند که معمولا کافئین موجود در قهوه تلخ ۲ برابر چای است. مقدار کافئینی که در یک فنجان ۰.۵ لیتری از قهوه وجود دارد به طور میانگین ۹۵ میلی گرم است. با بررسی همین مقدار چای متوجه می شویم که کافئین موجود در آن ۴۷ میلی گرم است.

مقاله مرتبط :”درباره خواص چای سیاه و روش مصرف آن بدانید”

نتیجه گیری

چای و قهوه هر دو حاوی کافئین هستند. مقایسه میزان کافئین چای و قهوه نشان دهنده وجود مقادیر بیشتری از کافئین در برگ چای نسبت به دانه قهوه است. با این حال زمانی که چای و قهوه به صورت دم کرده و به عنوان نوشیدنی مصرف می شوند قهوه حاوی مقادیر بالاتری از کافئین است. بنابراین بسته به این که چای و قهوه را به چه شکل با هم مقایسه کنیم مقدار کافئین موجود در آنها متغیر خواهد بود.