در مورد چای سیاه چه می دانید؟ آیا می دانید که یکی از بهترین و لذت بخش ترین نوشیدنی های حال حاضر جهان چای سیاه می باشد؟ با ما همراه باشید تا در مورد خواص چای سیاه و روش مصرف آن با شما صحبت کنیم.

درباره چای سیاه

آماده سازی این نوشیدنی بسیار آسان می باشد. خواص چای سیاه فراوان است. چای سیاه  نوشیدنی بومی کشور چین است. اما امروزه در بسیاری از کشورها کشت و فرآوری می شود. به طور کلی تمام چای ها از یک نوع گیاه به دست می آیند و فقط مراحل فرآوری آنها با یکدیگر فرق می کند.

این چای از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس به دست می آید که دارای ترکیبات زیادی از قبیل آمینو اسیدها، آنتی اکسیدان ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها، فلاونوئید ها، پلی فنول ها، کافئین، مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، سدیم، آهن و … می باشد. هر کدام از این ترکیبات موجود در این چای نسبت به دیگری دارای مقادیر متفاوتی می باشد.

مقاله پیشنهادی:” چای سیاه را بهتر بشناسیم”

معرفی خواص چای سیاه

خواص چای سیاه  برای سلامتی بدن فراوان می باشد که ما به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

تاثیر چای سیاه بر رفع خستگی و استرس

استرس و خستگی ناشی از فعالیت های مختلف می تواند در طی شبانه روز سراغ هر فردی بیاید. در این هنگام است که افراد به دنبال یک ماده غذایی و یا نوشیدنی دلچسبی برای رفع این مشکلات می روند.

نوشیدن این چای و حتی استشمام بوی آن می تواند سبب رفع خستگی های روزانه و استرس های ناشی از ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول در مغز شود.

این چای می تواند قدرت تمرکز را در افراد بالا ببرد و سبب ایجاد شادابی و آرامش روانی در افراد مختلف شود.

ناگفته نماند که کافئین اندک موجود در این نوشیدنی نیز می تواند تاثیر خوبی بر از بین بردن خستگی های روانی ناشی از فعالیت های روزانه شود.

تاثیر چای سیاه بر بیماری های قلبی

یکی از خواص چای سیاه، تاثیر بر بیماری های قلبی می باشد. یکی از ترکیبات مهم موجود در این چای فلاونوئید ها می باشند که می توانند سبب گردش خون بالا در اعضای مختلف بدن شوند و از ایجاد کلسترول بالا در خون جلوگیری کنند.

تاثیر چای سیاه بر دستگاه گوارشی

یکی دیگر از ترکیبات موثر موجود در این چای تانن است که می تواند تاثیرات مثبت و منفی زیادی بر روی سلامتی بدن بگذارد.

تانن موجود در این چای می تواند در درمان بیماری های مختلف معده و روده موثر واقع شود. این چای می تواند در رفع اسهالی نیز تاثیر داشته باشد و به رفع سوء هاضمه در افراد مختلف بپردازد و به هضم غذا کمک کند.

در این میان ترکیباتی مانند پلی فنول نیز در این چای وجود دارد که اثر ضد باکتریایی دارد و می تواند از رشد باکتری ها در روده، معده و کل دستگاه گوارش جلوگیری کند.

یک استکان چای سیاه

تاثیر چای سیاه بر سرطان

این چای دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که یک نوع از آنها پلی فنول می باشد. این ماده می تواند نسبت به درمان و یا پیشرفت انواع سرطان های سینه، تخمدان و … موثر واقع شود.

گفتنی است که آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را از بین ببرند. همان طور که می دانید رادیکال های آزاد سبب تولید سلول های زنده سرطانی و آسیب زدن به سلول های زنده موجود در بدن می شوند؛ به همین دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی این نوشیدنی می تواند سبب پیشگیری از سرطان شود. پس دیدیم که از خواص چای سیاه، تاثیر چای سیاه بر سرطان است. پس

تاثیر چای سیاه بر سلامت دهان و دندان

گفتیم که این چای دارای پلی فنول می باشد، این پلی فنول ها می توانند پلاک ها و آلودگی های موجود در روی دندان ها را از بین ببرند.

علاوه بر این، پلی فنول خاصیت ضد باکتریایی نیز دارد و می تواند انواع پوسیدگی ها و بیماری های دهان و لثه ها را از بین ببرد و مانع ایجاد آنها شود. قابل ذکر است که این نوع چای گیاهی با از بین بردن باکتری ها می تواند، بوی بد دهان را نیز از بین ببرد. پس متوجه شدیم که از خواص چای سیاه، تاثیر بر سلامت دهان و دندان است.

تاثیر چای سیاه بر سلامت مفاصل و استخوان ها

از خواص چای سیاه، تاثیر بر سلامت استخوان هاست.این نوشیدنی دارای مقدار زیادی فیتوکمیکال است که نوعی آنتی اکسیدان می باشد. این آنتی اکسیدان قوی می تواند سبب تقویت استخوان ها و مفاصل در افراد مختلف شود و از افراد در مقابل بیماری هایی نظیر آرتروز، پوکی استخوان و … جلوگیری کند و یا سبب شود که افراد دیرتر دچار این مشکلات شوند. ناگفته نماند که کلسیم موجود در این چای نیز می تواند برای استخوان ها و استحکام آنها موثر واقع شود.

تاثیر چای سیاه بر تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از تاثیرات خوب تانن موجود در این نوشیدنی، مبارزه با انواع ویروس ها می باشد. این ترکیب می تواند به خوبی انواع ویروس های موجود در بدن را از بین ببرد و بدین ترتیب به تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازد.

تاثیر چای سیاه بر افزایش انرژی

این چای دارای مقدار کمی کافئین می باشد، به همین دلیل ضربان قلب را بالا نمی برد و در عوض جریان گردش خون را منظم می کند و سبب افزایش انرژی و توان بدنی می شود. گفتنی است که این نوشیدنی سبب بهبود بیماری های تنفسی و برونشیت نیز می شود.

تاثیر خوب چای سیاه در روزهای زمستان

این نوشیدنی دارای طبعی گرم است و برای روزهای سرد زمستان بسیار مناسب می باشد. زیرا می تواند سردی هوا را از بدن بیرون کند؛ اما برای روز های گرم مناسب نیست. زیرا در کنار مزایای فوق العاده ای که دارد، می تواند سبب بالا رفتن دمای بدن شود.

تاثیر چای سیاه بر پوست

این نوع نوشیدنی می تواند نقش یک ضد آفتاب را بازی کند و از پوست در برابر اشعه های ماوراء بنفش خورشید محافظت کند. همچنین این چای به دلیل آنتی اکسیدان های زیادی که در خود دارد، می تواند انواع چین و چروک ها را نیز از بین ببرد.

قابل ذکر است که این چای دارای خواص فوق العاده دیگری نیز می باشد. این نوشیدنی می تواند بر بیماری های دیابت نوع دو(تنظیم میزان قند خون)، کبد، روده و … نیز تاثیر مثبت بگذارد.

قوری چای سیاه و فنجان

تهیه چای سیاه

روش تهیه و مصرف این نوشیدنی مانند بسیاری از دمنوش های دیگر است و می توان آن را خیلی راحت تهیه کرد. مراحل آن به شرح زیر است:

  1. برای تهیه این نوشیدنی ابتدا باید تعداد نفراتی که قرار است برای آنها چای آماده کنیم را مشخص کنیم.
  2. در مرحله بعد باید مقدار چای مورد نظر را با مقداری آب جوشیده شده مخلوط کرد و آنها در قوری های خاصی ریخت و سپس در روی شعله و حرارتی ملایم دم کرد.
  3. در مرحله آخر نیز وقتی چای دم کشید، می توان آن را با مقداری نبات، کشمش، قند و یا عسل میل کرد. البته ما ایرانی ها بیشتر از قند استفاده می کنیم.

نکات تهیه چای سیاه

در این میان برای تهیه این نوشیدنی باید به نکاتی توجه کرد که هر کدام می توانند روی طعم و عطر این نوشیدنی تاثیر بگذارند.

انتخاب چای

در مرحله ابتدایی باید به چای انتخابی خود توجه کنیم که اگر برگ های آن درشت تر است از مقدار چای کمتری استفاده کنیم.

انتخاب آب

در مرحله بعد بهتر است از آب های معدنی برای دم کردن چای استفاده کرد تا عطر و طعم چای حفظ شود.  قابل ذکر است که بهتر است از آب کتری و سماور که آب سرد توسط آنها جوشیده شده است، برای دم کردن چای استفاده کنیم. زیرا وقتی آب گرم را در داخل کتری و یا سماور می ریزیم تا بجوشد و سپس از آن برای دم کردن چای استفاده می کنیم، ممکن است لکه های چربی روی چای دیده شوند.

نوع دم کشیدن

در مورد دم کردن چای هم باید کمی دقت کرد که برخی از چای ها با توجه به برند خود دیردم و برخی زوددم می باشند.

زمان دم

چای های زوددم را باید بین ۳ تا ۵ دقیقه روی شعله و حرارت ملایمی دم کرد و چای های دیردم را باید بین ده تا ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم دم کرد.

گفتنی است که اگر به زمان مورد نیاز برای دم کردن هر نوع چای توجه نکنیم، ممکن است از عطر و طعم چای لذت نبریم.

انتخاب قوری

قابل ذکر است که انتخاب قوری مناسب نیز می تواند نقش موثری در طعم چای داشته باشد. بهترین قوری ها برای دم کردن چای، قوری های چینی می باشند، پس از آن استفاده از قوری های شیشه ای و سرامیکی توصیه می شود.

در این میان قوری های استیل، برنجی، مسی و … انتخاب های مناسبی نیستند. زیرا طعم چای را عوض می کنند.

بهترین زمان برای مصرف چای سیاه

هر دمنوش گیاهی و طبیعی که دارای خواص فراوان است را باید در زمان های معینی استفاده کرد. مصرف چای سیاه نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

افراد بهتر است از مصرف این چای قبل از خواب خودداری کنند. زیرا کافئین موجود در آن سبب بی خوابی می شود.

گفتنی است که قهوه بیشترین مقدار کافئین را در میان نوشیدنی ها دارد. در این میان این نوع چای نسبت به دیگر چای ها مانند چای های سبز و سفید دارای کافئین بیشتری است و به همین دلیل باید به زمان مصرف آن توجه کرد.

در این میان افراد بهتر است قبل از مصرف غذا از نوشیدن این نوع چای خودداری کنند. زیرا سبب افزایش تولید اسید در معده می شود. بدین ترتیب با افزایش اسید در معده، روند هضم غذا دیرتر انجام می شود و مشکلاتی مانند سوزش معده و زخم معده به سراغ افراد می آیند.

میزان مصرف چای سیاه در شبانه روز

درست است که این دمنوش یک نوع نوشیدنی طبیعی و گیاهی می باشد اما باید میزان مصرف آن را مورد توجه قرار داد تا از حد تعادل خارج نشود. زیرا مصرف بیش از حد از هر ماده طبیعی و یا شیمیایی می تواند عوارض بدی برای بدن به همراه داشته باشد.

این چای نیز دارای ترکیبات خوب زیادی است. اما این ترکیبات تا زمانی خوب هستند که به مقدار معینی جذب بدن شوند. اما اگر بیش از حد جذب بافت های بدن شوند، مشکل ساز می شوند.

در این میان هر کسی بهتر از دیگری می تواند، برای خود میزان مناسب مصرف این نوشیدنی را تعیین کند. زیرا افراد از بیماری ها و وضعیت جسمانی خود مطلع هستند.

اما به طور متوسط هر فردی اگر سه فنجان چای سیاه آن هم از نوع کم رنگ را در روز بنوشند، می توانند از عوارض آن در امان بمانند.البته افرادی که دوست دارند نوع پررنگ این نوشیدنی را میل کنند باید در طی شبانه روز، مقدار کمتری از این نوشیدنی را صرف کنند.

مضرات استفاده بیش از حد از چای سیاه

این چای در کنار تمام فوایدی که برای بدن دارد می تواند دارای عوارضی نیز باشد. البته این عوارض وقتی خود را نشان می دهند که افراد بیش از حد از آن مصرف کنند.

درست است که میزان کافئین موجود در این چای کم می باشد. اما مصرف زیاد این چای در طول شبانه روز می تواند سبب بی خوابی، سرگیجه، بالا رفتن فشار خون و سردرد های شدید شود.

قابل ذکر است افرادی که دچار کم خونی هستند و از میزان کم آهن موجود در بدن خود رنج می برند. باید از مصرف بیش از حد این چای خودداری کنند. زیرا تانن های موجود در این چای مانع جذب آهن در بدن می شوند.

همچنین وقتی این چای به صورت پر رنگ و یا با معده خالی نوشیده می شود،  می تواند سبب ایجاد حالت تهوع، سوزش در معده، افزایش دفع ادرار، کم آبی در بدن و … شود.

گفتنی است خانم های باردار و کودکان نیز از آن دسته افرادی هستند که باید از نوشیدن این چای به مقدار زیاد خودداری کنند. زیرا مصرف کافئین به مقدار خیلی زیاد می تواند سبب ضعیف شدن ذهن و هوشیاری کودکان شود. زنان باردار نیز در صورت استفاده بیش از حد از این چای نوزادی با وزن کم را به دنیا می آورند.

در این متن درباره خواص چای سیاه، نحوه تهیه، بهترین زمان مصرف و عوارض آن صحبت کردیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید و کاربردی باشد و بتوانید با دانش بیشتری از چای سیاه استفاده کنید. سلامت باشید!