چای و دمنوش در طب سنتی

طب سنتی از جمله علوم درمانی است و در بین ایرانیان رواج بسیاری دارد. خواص چای و دمنوش در طب سنتی از کسی پوشیده نیست و در این علم جزو محبوب‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها به حساب می‌آیند. چای در طب سنتی نوعی گیاه دارویی محسوب می‌شود، قدمت این گیاه به سه هزار سال پیش بازمی‌گردد. انگلیسی‌ها در زمان قاجار این گیاه را وارد ایران کردند و زمان زیادی نگذشت که چای به پای ثابت خانه‌های ایرانی تبدیل شد. در آن زمان، قهوه محبوبیت زیادی بین افراد داشت، اما رفته ‌رفته جای خود را به چای داد. چای انواع مختلفی دارد اعم از سبز، سیاه و…. علاوه‌بر این نوع چای‌ها، از دم کردن چند نوع داروی گیاهی باهم، دمنوش یا چای‌های جدیدی ایجاد می‌شوند که خواص زیادی دارند. در ادامه ی این مطلب، همراه با برادران حسینی به خواص چای و دمنوش در طب سنتی میپردازیم.

خواص چای سیاه در طب سنتی

چای واژه‌ای است که ابتدا در چین و شمال هندوستان استفاده شد، سپس به ایران رواج یافت. چای در نوع سبز و سیاه استفاده می‌شود، جالب است بدانید که چای سبز با چای سیاه تفاوت چندانی ندارد و به ‌اصطلاح چای سبز همان چای سیاه است که هنوز تماماً به مرحله خشکی و فرآوری نرسیده است. از جمله خواص چای سیاه در طب سنتی می‌توان به مواردی اشاره کرد:

  •       چای در طب‌ سنتی جزو بهترین نوشیدنی‌ها برای تقویت معده است و هرچه چای کیفیت بهتری داشته باشد، اثرات آن هم بیش‌تر خواهد بود.
  •       حرارت و گرمی چای موجب می‌شود که قوای جنسی فعال و تقویت شود. همچنین این گرما موجب شست‌و‌شوی مجاری و پاک شدن آن‌ها از خلط شود.
  •       اگر از زمان مناسب نوشیدن چای مطلع باشید و آن را بلافاصله پس از غذا مصرف نکنید، می‌تواند به‌خوبی تشنگی کاذب و عطش و خستگی را برطرف کند.
  •       شاید دقت کرده باشید که هنگام نوشیدن چای، به‌شدت عرق کرده و دچار پرادراری می‌شوید. این موضوع روی بدن تاثیرات مثبت بسیاری دارد و سموم بدن را دفع می‌کند.
  •       چای خواص بسیار زیادی دارد و اگر با گیاهان دیگر ترکیب شود، خواص آن چند برابر خواهد شد. پس بهتر است آن را با ترکیباتی چون گل محمدی نوش جان کنید.

چه زمانی طب سنتی مصرف چای سیاه را منع می کند؟

تازه‌دم بودن چای یکی از موضوعات مهم است که از نظر طب سنتی، ارتباط مستقیمی با خواص آن دارد. وقتی که چای کهنه‌دم مصرف می‌کنید، نه ‌تنها اثرات مثبت آن را نمی‌بینید، بلکه خستگی شما بیش‌تر شده و معده شروع به ترشح اسید خواهد کرد. همچنین گفته می‌شود که چای سیاه نوعی دارو با خواص درمانی است؛ اما مانند سایر داروها، میزان مصرف مشخصی دارد. پس نمی‌توانید به‌ هر میزان که دوست داشتید از آن مصرف کنید. استفاده بی‌رویه چای، روی روده و معده، کبد، عضلات و… تاثیر منفی خواهد داشت. اگر شخص گرم مزاجی هستید، بهتر است در نوشیدن چای، تعادل بیش‌تری را رعایت کنید. زیرا نوشیدنی گرم موجب خشم و خارج شدن بدن از تعادل روحی خواهد شد. همچنین در ناراحتی‌های اعصاب و روان معمولاً کم‌ترین دوز چای توصیه می‌شود.

استاندارد مصرف چای سیاه

دم کردن چای و استفاده از آن، بهترین شیوه‌ای است که می‌توانید در پیش بگیرید. برای تنظیم طبیعی این دارو و افزایش خواص، بهتر است چای را با غنچه گل محمدی دم کنید. این کار موجب می‌شود که خواص چای افزایش پیدا کند. گل محمدی موجب آرامش روان و تقویت قلب می‌شود. علاوه‌ بر این دو مزیت، ترکیب آن با چای، نوعی نرم‌کننده، مسهل، مسکن صفرا، کاهنده بلغم و… هم محسوب می‌شود. همچنین طعم گل با چای، ترکیب جذابی از تلخی و شیرینی می‌سازد. اگر مدت زیادی از چای سیاه استفاده کرده‌اید، برای تعدیل و کاهش نوشیدن بی‌رویه، بهتر است که به‌یکباره اقدام به ترک چای نکنید. زیرا مشکلات مربوط به رطوبت بدن، شما را تهدید خواهد کرد.

خواص چای ترش

چای ترش یک چای خوش‌ عطر و طعم است که از نوعی گیاه قرمز رنگ تهیه می‌شود. این نوع چای علاوه‌ بر طعم خوب، رنگ بسیار جذاب و خیره‌کننده‌ای دارد. این نوع چای با چای سیاه متفاوت است و خواص آن هم متفاوت و حتی درمواردی برعکس چای سیاه است. مثلاً چای سیاه به‌عنوان آرام‌بخش استفاده نمی‌شود، اما چای قرمز یک داروی آرام‌بخش است که فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند روی استرس‌ها با منشا گوناگون موثر باشد.

خواص دمنوش‌های گیاهی در طب سنتی

خواص دمنوش‌های گیاهی در طب سنتی

دمنوش‌ها عصاره‌ای خاص و مفید از گیاهان طبیعی هستند که روی سیستم بدن انسان تاثیرات بسیار خوبی دارند‌. دمنوش‌ها فقط مخصوص فصل‌های سرد سال نیستند و می‌توان آن‌ها را حتی در تابستان هم استفاده کرد. عطر و طعم این داروها بسیار خوب بوده و ممکن است در آن‌ها، میوه خشک، انواع گل، ادویه، گیاه و… به‌کار برده شود.

از نظر طب سنتی بهتر است این دمنوش‌های خوش طعم، نوعی جایگزین برای نوشیدنی‌های مضر موجود در بازار باشند. با این حال، استفاده بدون برنامه از آن‌ها درست نخواهد بود. هر دمنوش گیاهی، متناسب با یک یا چند بیماری خاص است و می‌تواند روی ارگان‌های مختلف بدن تاثیر داشته باشد.

انواع دمنوش گیاهی

انواع دمنوش نه‌تنها بدن شما را پاکسازی می‌کند، بلکه خرید آن‌ها مانند دارو‌های شیمیایی هزینه زیادی ندارد. هر کسی می‌تواند با مراجعه به فرد متخصص در زمینه طب سنتی، دمنوش مورد نیاز خود را شناخته و استفاده کند. استفاده از این نوشیدنی‌های جذاب، توسط علم پزشکی هم گاها توصیه خواهد شد. دمنوش‌ها موجب هضم غذا، درمان بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، کاهش پیری زودرس، کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی و… خواهد شد. این داروها بدون اینکه قند اضافی و ماده مضری را وارد بدن شما کنند، تاثیرات خود را گذاشته و کم‌ترین عارضه را برای شما ایجاد می‌کنند.

خواص دمنوش بابونه

دمنوش بابونه خوش‌طعم‌ و بسیار خوش‌بو بوده است. این گیاه بیش‌ترین ارتباط را با سلامت روحی فرد دارد. همچنین به کاهش علائم سندرم pms یا پیش از قائدگی، چربی خون، قند خون، انسولین، تنظیم خواب و… کمک می‌کند. با نوشیدن این داروی پر خاصیت، آرامش بیش‌تری خواهید داشت و به‌راحتی می‌خوابید.

خواص دمنوش آویشن

یکی از بهترین درمان‌های کاهش سرفه و التهاب، دمنوش آویشن است. این گیاه، خلط‌‌ آور بوده و می‌تواند دردهای سینوزیت را تسکین دهد. همچنین به عملکرد درست تنفس کمک کرده و بوی نامطبوع دهان را کاهش می‌دهد. آویشن حتی می‌تواند روی کاهش ریزش مو و شوره سر موثر واقع شود. آویشن، نوعی داروی ادرار آور است که در پاکسازی کلیه‌ها نقش مهمی دارد.

خواص دمنوش نعناع

نعناع در طب سنتی به‌عنوان موثرترین دارو روی دستگاه گوارش محسوب می‌شود. این گیاه محبوب، غنی از آنتی اکسیدان بوده و موجب کاهش عملکرد رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر سرطان خواهد شد. خواص آنتی باکتریال و آنتی ویروسی آن هم موجب می‌شود که به‌راحتی دچار عفونت نشوید. همچنین هنگام درد و نفخ در معده، نعناع می‌تواند نوعی کاهنده درد، ضد انقباض و… شناخته شود که توانایی بالایی در التیام دردهای گوارشی دارد.

خواص دمنوش زنجبیل تند

این نوع داروی گیاهی، طعم بسیار خوبی داشته و با دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان، جلوی هرگونه واکنش التهابی مضر برای بدن را خواهد گرفت‌. با این‌حال، بیش‌ترین استفاده را در کاهش علامت تهوع و استفراغ دارد. با مصرف این محصول، معده تنظیم شده و حرکات دودی بهتری را خواهد داشت. همچنین این داروی گیاهی تاثیرات چشم‌گیری روی سیستم ایمنی بدن دارد. کسانی‌که در دوره پیش از قائدگی هستند و همچنین افراد دیابتی، این دمنوش را مناسب می‌دانند.

سخن پایانی

خواص چای و دمنوش در طب سنتی، بسیار است و قابل شمارش نیست. چای انواع مختلفی دارد که در رنگ و شکل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود. دمنوش‌ها هم از این قضیه مستثنی نیستند و تاثیرات مطلوب زیادی را بر بدن دارند. چای، یک نوع گیاه است که دم شده و استفاده می‌شود. اما دمنوش، معمولاً ترکیبی از چند نوع گیاه، میوه خشک، ادویه و… است که در کنار هم تاثیرات شگفت‌انگیزی دارند.