شیرینی رژیمی

شیرینی از خوراکی‌های جذاب و محبوب است که در همه کشورها طرفداران بسیاری دارد. شیرینی از جمله تنقلات محبوب در میان اکثر افراد است؛ اما، برخی از افراد همچون بیماران دیابتی و ورزشکاران شیرینی‌ها را به‌ دلیل شکر و قند زیاد مصرف نمی‌کنند. اما باید این نکته را ذکر کنیم که همه شیرینی‌ها برای بیماران مبتلا به دیابت و افراد چاق مضر نیستند. برخی از شیرینی‌ها که از آن‌ها با عنوان شیرینی‌های رژیمی یاد می‌شود برای افرادی که دارای برنامه غذایی خاصی هستند، کاربرد دارد. در این مقاله همراه با برادران حسینی چند دستور برای طرز تهیه شیرینی رژیمی را بیان می‌کنیم. اگر شما نیز از علاقه‌مندان به شیرینی هستید، اما به ‌دلیل بیماری یا رژیم‌های غذایی، نمی‌توانید از شیرینی‌های معمولی استفاده کنید این مطلب را از دست ندهید.  

انواع شیرینی رژیمی و طرز تهیه آن

شیرینی‌های رژیمی انواع مختلفی دارند و برای تهیه آن‌ها از مواد طبیعی همچون خرما، کشمش و کنجد که شیرینی طبیعی دارند استفاده می‌شود. در طرز تهیه شیرینی‌های رژیمی باید نکاتی را رعایت کرد تا به‌راحتی بتوان هر نوع از آن‌ها را تهیه نمود. در تهیه انواع شیرینی‌های رژیمی انواع شکر، مواد قندی و چربی حذف می‌شود. باید بیان کرد که شیرینی‌های رژیمی فقط مختص افراد مبتلا به دیابت و ورزشکاران و افراد چاق نیست، بلکه همه افراد در هر سنی می‌توانند از آن به‌عنوان شیرینی سالم برای بدن استفاده کنند. در ادامه طرز تهیه چند شیرینی رژیمی را برای شما بیان می‌کنیم.

طرز تهیه شیرینی رژیمی خرمایی

شیرینی رژیمی خرمایی جایگزینی بسیار عالی برای صبحانه و میان‌ وعده در طول روز است. این شیرینی یک نوع شیرینی خانگی بسیار ساده با هزینه کم است. یک شیرینی رژیمی ساده و سالم که بدون روغن و شکر درست می‌شود.

مواد لازم برای تهیه شیرینی رژیمی خرمایی

  •         آرد گندم: ۱ پیمانه
  •         بیکینگ پودر: نصف قاشق چای‌خوری
  •         جو دوسر: سه و یک چهارم پیمانه
  •         خرما: یک و نیم پیمانه
  •         کره سرد: یک پیمانه سر خالی
  •         ارده: ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
  •         دارچین: ۲ قاشق چای خوری
  •         آب: ۳ و یک چهارم پیمانه
  •         نمک: یک چهارم قاشق چای خوری

در ابتدا آب و خرما را در یک قابلمه بریزید و آن‌ها را روی حرارت ملایم قرار دهید تا جوش بیاید. پس از آن مخلوط آب و خرما را خوب هم بزنید تا آب آن به‌طور کامل تبخیر شود. در مرحله بعد قابلمه را از روی حرارت برداشته و آرد را به آن اضافه کنید. پس از آن مخلوط به‌دست آمده را به‌خوبی هم بزنید تا ترکیب خرما و آرد به ‌طور کامل یکدست و یکسان شوند. جو دوسر را آسیاب و پودر کنید. پس از این مرحله دارچین، بکینگ‌پودر، کره و نمک را به پودر جو اضافه کنید و با مخلوط‌کن یا با دست آن‌ها را به‌خوبی مخلوط نمایید.

در قالبی دلخواه کاغذ روغنی پهن کنید و نیمی از مواد خشک را درون قالب بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا به ‌طور کامل فشرده گردد. مخلوط خرما را بر روی آن ریخته و سپس دوباره بقیه مواد خشک را به آن اضافه کنید و به ‌خوبی فشار دهید. در آخر قالب را درون فر قرار داده تا در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد کاملاً به رنگ طلایی درآید. پخت این شیرینی حدود ۳۵ دقیقه زمان می‌خواهد. پس از این مدت آن را از درون فر خارج کنید و اجازه دهید تا کمی خنک شود. اکنون شیرینی رژیمی شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید.

انواع شیرینی رژیمی و طرز تهیه آن

طرز تهیه شیرینی کشمشی رژیمی

تهیه شیرینی رژیمی با استفاده از کشمش بهترین انتخاب برای ورزشکاران و بیماران دیابتی است. این شیرینی بسیار کم هزینه است و می‌توان از آن به‌عنوان میان‌ وعده برای محل کار استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی رژیمی کشمشی

  •         عسل: ۶۰ گرم
  •         آرد: ۲۵۰ گرم
  •         شیره: ۶۰ گرم
  •         کشمش: ۲۰۰ گرم
  •         هل: یک قاشق مربا خوری
  •         تخم مرغ: ۳ عدد
  •         کره: ۲۰۰ گرم

برای تهیه این شیرینی رژیمی خوشمزه کره را به دمای محیط برسانید و شیره و عسل را به ‌خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. پس از آن تخم ‌مرغ‌ها را به این ترکیب اضافه کنید و دوباره آن‌ها را با همزن هم بزنید. پس از آن پودر هل را اضافه کرده و یک دقیقه آن را هم بزنید.

آرد را الک کرده و با لیسک هم بزنید و در آخر کشمش را به مواد اضافه کنید. مواد به ‌دست آمده را در یک قیف یکبار مصرف بریزید و پس از آن یک کاغذ روغنی در کف سینی فر بیندازید و به‌اندازه دلخواه با قیف مواد را داخل سینی فر ریخته و آن را در درون فر که از قبل گرم شده است بگذارید. به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به پخت آن زمان دهید. دمای فر باید ۱۸۰ درجه باشد. پس از گذشت این مدت شیرینی رژیمی شما آماده است.

طرز تهیه شیرینی رژیمی کنجدی

کنجد از جمله موادی است که خواص فراوانی دارد و از آن در تهیه انواع تنقلات و سالاد استفاده می‌شود. در تهیه بسیاری از شیرینی‌های رژیمی نیز از کنجد به‌ عنوان مواد اولیه یا تزیینی استفاده می‌کنند. این شیرینی میان ‌وعده‌ای بسیار مقوی و پرانرژی است و برای بچه‌ها بسیار مفید است.

مواد لازم جهت تهیه شیرینی رژیمی کنجدی

  •         توت و گردو: هر کدام ۵۰ گرم
  •         عسل: ۳۰ گرم
  •         شیره: ۳۰ گرم
  •         ارده: ۱۰ گرم
  •         کنجد: ۲۰۰ گرم

ابتدا کنجد را در یک ظرف مناسب با حرارت کم تفت بدهید. پس از آن توت و گردوی خرد شده را به کنجد اضافه نمایید. دوباره مواد را به مدت ۵ دقیقه تفت دهید. عسل، شیره و ارده را به مواد اضافه نموده و دوباره مواد را به مدت دو دقیقه تفت دهید. در نهایت ترکیب به ‌دست آمده را در درون قالب دلخواه بریزید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال نگه دارید تا خنک شود. برای تزیین این شیرینی رژیمی فوق‌العاده از پودر پسته استفاده کنید.

مزایای شیرینی ‌های رژیمی

شیرینی‌های رژیمی بدون قند، شکر و حتی روغن تهیه می‌شوند. این شیرینی‌ها برای ورزشکاران و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و فشارخون نیز ضرری ندارند و مفید هستند. مصرف شیرینی‌های رژیمی برای افراد عادی نیز خواص فراوانی دارند. از جمله مزایای شیرینی‌های رژیمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         مصرف شیرینی‌های رژیمی برخلاف شیرینی‌های معمولی از بروز بیماری‌ها و مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند.
  •         مصرف شیرینی‌های رژیمی به ‌دلیل اینکه روغن و شکر در آن‌ها حذف شده است مانع بالا رفتن وزن و چاقی می‌شوند.
  •         اگر بیماری دیابت در خانواده شما ارثی است می‌توانید با مصرف شیرینی‌های رژیمی به جای شیرینی‌های معمولی از ابتلای خود به این بیماری پیشگیری کنید.
  •         از دیگر مزایای شیرینی‌های رژیمی حفظ سلامت دندان‌ها است. این نوع از شیرینی‌ها به دلیل نداشتن قند و شکر و برخورداری از قند طبیعی مانند خرما و عسل به دندان‌ها آسیب نمی‌رسانند و موجب پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شوند.
  •         همه مواد تشکیل‌دهنده شیرینی‌های رژیمی سالم و طبیعی است به همین دلیل مصرف این نوع شیرینی‌ها برای کودکان و افراد عادی نیز مفید و انرژی‌زا است و بیشتر افراد می‌توانند از آن‌ها به‌ عنوان میان وعده‌ای مقوی استفاده کنند.

نتیجه‌ گیری

شیرینی رژیمی به‌ دلیل نداشتن شکر و روغن در ترکیبات آن در مقایسه با شیرینی معمولی بسیار مفید است و برای بدن ضرری ندارد. شیرینی‌های رژیمی برای بیماران قلبی و عروقی و نیز افراد مبتلا به دیابت بهترین انتخاب است؛ زیرا در ترکیبات آن از مواد طبیعی چون خرما و عسل استفاده می‌شود. این شیرینی‌ها برای افراد ورزشکار و نیز افرادی که اضافه وزن دارند بسیار مناسب است، زیرا انرژی‌زا بوده و موجب افزایش وزن نمی‌شود. در این مقاله طرز تهیه چند شیرینی رژیمی بیان شد. امیدواریم با مطالعه این مقاله طرز تهیه شیرینی رژیمی را یاد گرفته باشید.