میزان مصرف مجاز آجیل در روز چقدر است؟

 آجیل یکی از خوراکی‌های بسیار پرطرفدار و خوشمزه است که در آن انواع مغزها، دانه‌ها و میوه‌های خشک وجود دارد. با رعایت میزان مصرف مجاز آجیل می‌توانید به تناسب اندام دست پیدا کنید و در عین حال، یک میان‌وعده فوق‌العاده خوشمزه و انرژی‌زا داشته باشید. به طوری که با مصرف آن، می‌توانید انرژی بدن خود را برای ادامه روز افزایش دهید. در ادامه این مقاله توضیح می‌دهیم که میزان مجاز مصرف آجیل در طول روز چقدر است؛ با برادران حسینی همراه باشید.

مزایای آجیل برای مصرف روزانه چیست؟

بهتر است قبل از این که میزان مصرف مجاز آجیل مخلوط در روز را بدانید، مزایای این ماده خوراکی را بشناسید:

  • کاهش وزن: فیبر موجود در آجیل باعث می‌شود که روند کاهش وزن در افرادی که این ماده غذایی را مصرف می‌کنند، سریع‌تر رخ دهد. همچنین وجود آلفالینولئیک باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کند. 
  • افزایش انرژی بدن: در برخی آجیل‌ها مانند بادام زمینی، بادام و گردو، چربی‌های انرژی‌زای متعددی مانند پروتئین و فیبر وجود دارند. بنابراین اگر به‌صورت روزانه آن را مصرف کنید، انرژی مورد نیاز بدن شما تامین می‌شود.
  • تقویت سیستم خون‌رسانی و قلب: از دیگر مزایای قابل توجه آجیل، می‌توان به تقویت سیستم خون‌رسانی و عملکرد درست قلب اشاره کرد. 
  • سلامت پوست و مو: در آجیل ویتامین E زیادی وجود دارد و این ویتامین، یکی از مهم‌ترین دلایل شادابی و شفافیت پوست و مو است. به همین دلیل با مصرف آن، می‌توانید پوستی شفاف و موهای درخشانی داشته باشید. 

یک مشت آجیل چقدر کالری دارد؟

برای این که متوجه شوید میزان مصرف مجاز آجیل در روز چقدر است، لازم است میزان کالری یک مشت آجیل عید یا آجیل مشکل گشا را بدانید تا بیشتر از کالری مورد نیاز بدنتان آن را میل نکنید. هر یک مشت، تقریبا ۲۰ گرم است که به طور متوسط ۲۹۹ کالری دارد. 

در ضمن، به این نکته توجه داشته باشید که برای مصرف آجیل و رسیدن به نتیجه مطلوب، باید همه مغزها را به یک اندازه مصرف کنید. چراکه فقط با خوردن انواع مغزها می‌توانید سلامت جسم خود را با وزن متناسب به دست آورید. 

بهترین زمان مصرف آجیل در روز

از آنجا که در انواع مغزها، مواد پروتئینی و انرژی‌زای بسیار زیادی وجود دارد، آجیل می‌تواند یک میان‌وعده فوق‌العاده عالی برای بسیاری از افراد، به‌خصوص ورزشکاران و خانم‌های باردار باشد. بهترین زمان مصرف آجیل در روز به شرایط ، برنامه غذایی و دلیل شما برای مصرف آجیل بستگی دارد. 

به عنوان مثال اگر می‌خواهید با مصرف آجیل وزن خود را کم کنید، بهتر است اول صبح میل کنید؛ زیرا انرژی مورد نیاز بدن شما تامین می‌شود. به طوری که اشتهای شما برای مصرف بقیه وعده‌های غذایی کاهش می‌یابد. 

از طرف دیگر، مصرف برخی از آجیل‌ها مانند پسته، بادام زمینی و فندق نزدیک به غروب نیز می‌تواند مزایای قابل‌ توجهی داشته باشد. به عنوان مثال، با مصرف مواد مغذی موجود در آجیل می‌توانید استقامت و ایمنی بدن خود را افزایش دهید. در ضمن طبق نظر پزشکان تغذیه بهتر است موقع شب و قبل از خواب، آجیل‌های پرچرب مثل پسته و بادام هندی را میل نکنید؛ چراکه ممکن است معده شما بعد از خوردن آن سنگین شود. به طوری که در نهایت نتوانید خواب راحتی داشته باشید. 

مصرف آجیل در روز

روزانه چقدر آجیل بخوریم؟

اکنون به مهم‌ترین سوال این مقاله می‌رسیم؛ میزان مصرف مجاز آجیل در روز چقدر است؟ به طور متوسط، هر فرد بالغ در طول روز می‌تواند نهایتا بین ۲۰ تا ۲۸ گرم آجیل که معادل یک مشت است را میل کند. مصرف بیشتر از این مقدارطول روز، باعث می‌شود که کالری زیادی وارد بدن شود و چندان برای سلامتی مناسب نباشد.

 به همین دلیل اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، به اندازه کافی آجیل میل کنید تا نه تنها مشکلی برای شما پیش نیاید؛ بلکه به تمام مزایایی که پیش از این گفتیم، دست پیدا کنید. 

میزان مصرف مجاز آجیل در روز برای لاغری

با استفاده از آجیل می‌توانید در طول روز چربی‌های بدن خود را کاهش دهید و در کمترین زمان ممکن، به تناسب اندام دست پیدا کنید. در گذشته بیشتر افراد فکر می‌کردند که چون مقدار چربی موجود در آجیل بالا است، مصرف آن به مرور باعث اضافه وزن می‌شود.

 البته اخیرا مطالعات نشان داده‌ که اگر آجیل به اندازه کافی مصرف شود، می‌تواند در رژیم‌های غذایی تناسب اندام نیز کاربرد داشته باشد. در واقع براساس این مطالعات، مشخص شده کسانی که به صورت مداوم آجیل مصرف می‌کنند و در مصرف این ماده خوراکی اعتدال دارند، ۵ درصد از بقیه افرادی که این ماده خوراکی را میل نمی‌کنند، کمتر در معرض چاقی قرار می‌گیرند.

میزان مصرف مجاز آجیل در روز برای لاغری، حدود ۲۰ گرم، به اندازه یک مشت است. خوردن بیشتر از این حد می‌تواند تاثیر برعکس بگذارد. به همین خاطر این میزان مصرف توسط متخصصان تغذیه، به افراد توصیه شده است.

مصرف مجاز آجیل، به خاطر وجود فیبر و پروتئین بالا، اشتهای کاذب را از بین می‌برد. چراکه نسبت به سایر خوراکی‌ها و تنقلات، یکی از مواد غذایی فوق‌العاده مغذی و مناسب برای لاغری معرفی شده است. 

جمع‌بندی

در این مطلب برای شما عزیزان توضیح دادیم که میزان مصرف مجاز آجیل در روز چقدر است و تا چه حد می‌توانید آجیل مصرف کنید. اگر شما نیز به فکر سلامتی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به این موارد توجه داشته باشید و برای مصرف بیشتر یا کمتر آجیل، با افراد متخصص مانند پزشک تغذیه مشورت کنید. فراموش نکنید که مصرف آجیل می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای کاهش وزن، افزایش انرژی و سلامت قلب و پوست شما باشد.