برترین و بهترین خواص تخمه کدو برای بدن

تخمه کدو یکی از خوراکی‌های فوق‌العاده خوشمزه و پرطرفدار است که بسیاری از افراد موقع تماشای فیلم یا سریال، موقع صحبت کردن با دوستان خود، مسافرت رفتن و… مصرف می‌کنند. اگرچه شاید خیلی از افراد فکر کنند که مصرف این دانه گیاهی به سلامتی بدن آسیب می‌رساند؛ اما باید شما را شگفت‌زده کنیم و بگوییم که خواص تخمه کدو آنقدر زیاد است که شاید خیلی از این موارد را اصلا نشنیده باشید. در ادامه این مطلب، به بررسی برترین و بهترین خواص تخمه کدو برای بدن می‌پردازیم.

قبل از این که خواص تخمه کدو را نام ببریم، باید بگوییم که مصرف هر چیزی به اندازه کافی مفید است. شما به هیچ عنوان نباید در مصرف تخمه کدو زیاده‌روی کنید و فکر کنید که چون برای بدن مفید است، پس باید بیش از اندازه آن را بخورید. مصرف بیش از اندازه یا خیلی کم هر ماده غذایی می‌تواند به بدن آسیب برساند. به همین دلیل با رعایت تعادل و مصرف به اندازه تخمه کدو، می‌توانید به همه مزایایی که در ادامه همراه با برادران حسینی خواهیم گفت، دست پیدا کنید.

مهم‌ترین فواید تخمه کدو چیست؟

در تخمه کدو مواد مغذی بسیار زیادی مانند منیزیم، روی و چربی‌های سالم متعددی وجود دارند که همه آن‌ها باعث سلامت بدن و جسم می‌شوند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تخمه کدو فقط برای سلامت جسمانی مفید نیست و می‌تواند روی زیبایی پوست، مو، لاغری یا تنظیم کلسترول نیز تاثیر بگذارد. در ادامه، به‌صورت مختصر برخی از برترین و بهترین خواص تخمه کدو برای بدن را نام می‌بریم.

تنظیم کلسترول خون

اولین و مهم‌ترین مزیت تخمه کدو این است که باعث تنظیم سطح کلسترول خون می‌شود. همان‌طورکه می‌دانید، افزایش کلسترول می‌تواند باعث افزایش چربی بدن و در نتیجه، بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شود. به همین دلیل تخمه کدو به‌خاطر داشتن مواد مختلف مانند مس و روی، از تجمع کلسترول در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.

سلامت قلب 

شما می‌توانید با کاهش کلسترول در بدن، سلامت قلب‌ خود را نیز تضمین کنید. از طرف دیگر، در تخمه کدو مقدار قابل‌توجهی عنصر سدیم وجود دارد که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. بدین ترتیب قلب عمل پمپاژ خون را بهتر انجام می‌دهد.

تنظیم سطح قند خون

یکی دیگر از برترین و بهترین خواص تخمه کدو برای بدن، این است که باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود. افرادی که از دیابت رنج می‌برند، می‌توانند با مصرف به اندازه تخمه کدو به عنوان داروی خام، این بیماری را کنترل نمایند. زیرا در این دانه مواد مختلفی مانند فنول‌ها، ساپونین‌ها و فلانوئیدها وجود دارد که به کاهش و تنظیم قندخون کمک می‌کنند.

خواص تخمه کدو برای دستگاه گوارش

از دیگر مزایای تخمه کدو، می‌توان به خواص قابل‌توجه آن برای دستگاه گوارش و مشکلات مثانه اشاره کرد. زمانی که شما از این خوراکی استفاده می‌کنید، آنزیم آروماتاز در بدن آزاد می‌شود و از این طریق، عضلات لگن تا حد خیلی زیادی تقویت می‌شوند. از طرف دیگر، محلول پودر تخمه کدو در آب باعث می‌شود که با وصل شدن به گیرنده آندروژن، ماهیچه‌های لگنی تقویت شوند و بسیاری از مشکلات مجاری ادراری و عفونت‌های مثانه درمان شوند.

تقویت روحیه

در کشور نیوزلند تحقیقاتی روی تخمه کدو انجام شد و نشان داد کسانی که از افسردگی رنج می‌برند، با مصرف تخمه کدو می‌توانند تا حد خیلی زیادی از این مشکل رها شوند. زیرا این تخمه باعث می‌شود ذهن در حالت استراحت قرار بگیرد و قدرت آن تا حد قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. مهم‌ترین دلیل این موضوع هم وجود تریپتوفان در تخمه کدو است که تاثیر بسیار زیادی در تقویت روحیه و مقابله با افسردگی دارد.

خواص تخمه کدو

تقویت حافظه 

همان‌طورکه در ابتدای مقاله نیز به اختصار گفتیم، تخمه کدو حاوی مقدار قابل‌توجهی منیزیم است که باعث می‌شود یادگیری در افراد سریع‌تر و راحت‌تر شکل بگیرد. در نتیجه، حافظه نیز تقویت می‌شود و می‌توانند خیلی بهتر روی موضوعات دشوار تمرکز کنند.

داشتن خوابی راحت با تخمه کدو

از دیگر خواص جالب تخمه کدو که شاید خیلی درباره آن نشنیده باشید، این است که اگر مقداری از آن را قبل از خواب میل کنید، خواب خیلی راحت‌تری خواهید داشت. البته زیاده‌روی کنید و فقط قبل از خواب، یک مشت از آن را بخورید و بعد از مسواک زدن به رختخواب بروید تا تاثیر آن را ببینید. تریپتوفان موجود در تخمه کدو علاوه بر تقویت روحیه، باعث می‌شود که خواب خیلی راحت‌تری داشته باشید.

خواص تخمه کدو برای آقایان

مصرف تخمه کدو به صورت تنقلات یا seed oil (روغن گیاهی) باعث افزایش حجم و کیفیت اسپرم می‌شود. کاهش عنصر روی در بدن آقایان، تأثیر بسیار زیادی در کاهش کیفیت اسپرم و میزان ناباروری آن‌ها دارد. این در حالی است که تخمه کدو سرشار از روی است و به همین دلیل هم باعث تقویت اسپرم می‌شود.

علاوه بر این، افرادی که نشانه‌هایی از هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات دارند، با مصرف تخمه کدو می‌توانند آن را تا حد خیلی زیادی کنترل کنند. زیرا این ماده غذایی رشد غده پروستات را متوقف و اختلالات دفع ادرار را برطرف می‌کند.

مزایای تخمه کدو برای خانم‌ها

همان‌طورکه تخمه کدو برای آقایان مزایای بسیار زیادی دارد، مصرف این خوراکی برای خانم‌ها نیز تاثیرات قابل‌توجهی به ارمغان می‌آورد. به خصوص خانم‌هایی که در دوران بارداری خود از تخمه کدو استفاده می‌کنند، می‌توانند ماده روی را در بدن خود افزایش داده و به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. 

از طرف دیگر، با مصرف تخمه کدو، مشکلاتی مانند فشار خون، درد مفاصل، گر گرفتگی و سایر علائم دوران بارداری تا حد خیلی زیادی کنترل می‌شوند و خانم‌ها می‌توانند شرایط بهتر را در دوران بارداری پشت سر بگذارند. همچنین خانم‌هایی که به سن بالاتر رسیده‌اند می‌توانند با مصرف تخمه کدو، مشکلات ناشی از دوره یائسگی را تسکین دهند.

آیا تخمه کدو برای لاغری موثر است؟

 بسیاری از افراد اعتقاد دارند که تخمه کدو می‌تواند برای لاغری تاثیر داشته باشد. برای اطمینان از این موضوع، باید بگوییم که وجود موادی مانند فیبر، پروتئین‌های اشباع نشده و اسیدهای چرب مختلف در تخمه کدو، می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در کاهش وزن داشته باشد. 

بااین‌حال، برای کاهش وزن مناسب و رسیدن به اندام دلخواه، شما باید یک رژیم غذایی کاملا برنامه‌ریزی شده داشته باشید. درواقع نمی‌توانید با مصرف تخمه کدو به‌تنهایی، لاغر شوید. اما اگر نزد پزشک تغذیه کاربلد و مجرب بروید و به اندازه متعادل تخمه کدو مصرف کنید، مطمئن باشید که به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

سخن پایانی

در این مطلب برخی از برترین و بهترین خواص تخمه کدو برای بدن را معرفی کردیم. همان‌طورکه متوجه شدید، تخمه کدو و روغن دانه کدو برای همه ارگان‌های بدن مزایای بسیاری دارد و این موضوع، به خاطر وجود مواد معدنی مختلف در آن است. 

برخی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در تخمه کدو، شامل پتاسیم، منیزیم، روی، پروتئین، کربوهیدرات، سدیم، آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌های مختلف است. ازاین‌رو، شما با مصرف تخمه کدو در کنار رعایت رژیم غذایی، می‌توانید به سلامتی دست پیدا کنید. البته بهتر است برای تهیه آن، به فروشگاه‌های معتبر و مطمئن سر بزنید.