امروزه اکثر جوانان به دنبال کارآفرینی و کسب درآمد در منزل هستند یکی از این راه‌ها کاشت زعفران در خانه است. سوالی که برای خیلی از افراد مطرح می‌شود، این است که آیا امکان دارد زعفران را در خانه کاشت؟ پاسخ این سوال مثبت است. بله، امکان کاشت این گیاه در خانه هم وجود دارد. هر چند که در منزل مقدار بسیار کمی از زعفران قابل کشت است، اما در همان حد کم هم ارزشمند و درآمدزا است.

کاشت زعفران در خانه بدون خاک

شاید این نکته برای شما در وهله نخست اندکی عجیب و غیر قابل باور باشد. اما باید اذعان داشت که می توان در خانه و حتی بدون استفاده از خاک هم، زعفران کاشت. به واقع روش های مختلفی برای کاشت این محصول از جمله روش کشت گلخانه ای و… وجود دارد. کشت به روش بدون خاک نیز یکی از همین شیوه های رایج است. برای این منظور ابتدا می بایست پیازهای زعفران را خریداری نمایید. این پیازها را تا پیش از گلدهی، نباید داخل خاک گلدان یا هر وسیله دیگری بکارید. تنها می بایست آن ها را در رطوبت و نور مناسبی در منزل خود قرار دهید. بدین ترتیب می توانید گل های آن را چیده و برای ادامه مراحل آن ها را به خاک منتقل کنید.

پیاز زعفران از کجا تهیه می‌شود؟

برای تهیه پیاز زعفران می‌توان به بذرفروشی‌ها و یا گلخانه‌ها مراجعه کرد. باید توجه داشت که این پیازها حتما باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. بنابراین بهتر است خرید از گلخانه‌های معتبر انجام شود. اگر اطمینان ندارید که پیاز خریداری شده از سلامت کافی برخوردار است، باید قبل از کاشت، آنها را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در محلول قارچ‌کش قرار دهید. باید توجه داشت که محلول مورد استفاده حتما باید معتبر باشد.

در هر ۲۰ سانتی‌متر مربع امکان کاشت ۶ یا ۷ عدد پیاز زعفران وجود دارد. بنابراین اگر گلدان شما دارای دهانه‌ای ۲۰ یا ۲۵ سانتی است می‌توانید داخل آن ۶ یا ۷ عدد پیاز زعفران بکارید. گلدان‌های مستطیلی شکل یک متری قابل تقسیم به ۵ قسمت ۲۰ سانتی هستند و به این ترتیب امکان کاشت ۳۵ پیاز در آنها وجود دارد. پیاز زعفران به صورت کیلویی قابل خریداری است که در هر کیلو از آن ۱۳۰ الی ۱۵۰ عدد وجود دارد. به صورت معمول در هر متر مکعب امکان کاشت ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ گرم زعفران وجود دارد.

کشت زعفران در منزل به روش آیروپونیک

یکی از روش های کشت زعفران، آیروپونیک یا روش هواکشت می باشد. این روش همان شیوه کاشت بدون استفاده از خاک می باشد. شما با استفاده از این شیوه کاشت، می توانید تنها به لطف نور و رطوبت و دمای محیط و البته کنترل شرایط مناسب در منزل مسکونی خود، اقدام به کشت زعفران کنید. برای کاشت و پرورش این محصول ارزشمند به روش آیروپونیک، می توانید با کمترین فضای ممکن، تنها با استفاده از قرار دادن آن در برابر نور و رطوبت، گران قیمت ترین ادویه جهان را پرورش دهید. در روش آیروپونیک، بهتر است در ماه خرداد تا مرداد، پیازهای زعفران را خریداری کنید. سپس آن ها را دمای مشخص داخل محیط مورد نظر قرار دهید. رفته رفته پس از جوانه زدن و گلدهی و برداشت محصول، می بایست پیازها را به زمین باز منتقل کنید

آموزش کاشت زعفران در خانه

زمان رشد زعفران

باید توجه داشت که کاشت زعفران در منزل اصولی دارد که حتما باید رعایت شود. در غیر این صورت امکان دارد که تمام زحمات کشیده شده به هدر برود. کاشت زعفران در گلدان نیازی به سرمایه اولیه زیادی ندارد. بنابراین انجام این کار با هزینه پایین نیز ممکن است. از طرف دیگر با توجه به اینکه ممکن است در گام اول فروش زعفران درآمد کمی داشته باشد، سرمایه زیادی از دست نخواهد رفت. کاشت زعفران در ماه‌های بین تیر تا مهر انجام می‌شود.

مطابق با نکاتی که گفته شد، امکان کاشت زعفران در باغچه، داخل گلدان و بر روی پشت بام در شهرها و مناطق نیمه گرمسیری وجود دارد. باید در نظر داشت که بهترین زمان کاشت زعفران اواخر خرداد ماه است. کاشت پیاز این گیاه در پایان تیر و اوایل شهریور توصیه نمی‌شود. دلیل آن نیز گرم بودن هوا در این بازه زمانی است. از طرف دیگر جابجایی پیاز در محیط کشت قدیمی به محیط کشت جدید نیز به هیچ وجه نباید در چنین زمانی انجام شود. چون با این کار پیاز دچار شوک فیزیکی شده که این امر به کاهش شدید عملکرد گیاه در سال اول منجر خواهد شد.

مراحل کاشت زعفران در خانه

برای کاشت زعفران در خانه، در ابتدا باید یک گلدان مناسب انتخاب کرد. بهتر است که این گلدان نسبتا بزرگ بوده و حتما در کف آن زه‌کش وجود داشته باشد. در صورت عدم وجود زه‌کش در کف گلدان می‌توان تعدادی حفره در ته آن ایجاد کرد. در ادامه می‌توان گلدان مورد نظر را با خاک باغچه و مقداری کود پوسیده پر کرد. سپس کاشت پیازهای زعفران را در فواصل ۱۰ الی ۱۵ سانتی انجام داد. بر روی هر پیاز باید به ارتفاع ۱۰ سانت خاک ریخت.

نحوه آبیاری زعفران

  • در صورت کاشت پیاز زعفران در خرداد ماه تا مهره ماه، نیازی به آبیاری وجود ندارد. دلیل آن نیز عدم فعالیت گیاه در این مدت و پوسیدن آن در صورت آبیاری است.
  • امکان آبیاری پیازها از مهر ماه وجود دارد. آبیاری باید به گونه‌ای باشد که آب از کف گلدان خارج شود.
  • آبیاری پیاز زعفران پس از کاشت، در هوای گرم کار اشتباهی است. چون با این کار احتمال بسیار زیادی برای ابتلای پیاز به قارچ وجود دارد.
  • آبیاری زعفران در بهار و پاییز باید به صورت منظم انجام شود. در فصل زمستان هم در صورتی که سقف باغچه یا گلدانها پوشیده باشد، آب کمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • خشک نگه داشتن محیط کشت زعفران در فاصله بین دو نوبت آبیاری اهمیت زیادی دارد. با پایان یافتن عمر برگ‌های زعفران، آبیاری آن نیز متوقف خواهد شد.

محیط گلدان‌های زعفران

گلدانی که پیازهای زعفران داخل آن کاشته می‌شود باید در محیطی قرار بگیرد که آفتاب‌گیر باشد. با سپری شدن حدود یک ماه از آبیاری اول پیازها، کم‌کم رویش گل‌ها آغاز می‌شود.پس از رشد کردن جوانه‌ها، انتقال گلدان به فضایی با نور و گرمای مناسب انجام خواهد شد. هر چه نور و گرمای محیط مناسب‌تر باشد، رشد جوانه‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

کود‌دهی زعفران

اصولا گیاه زعفران توقع چندانی ندارد و رشد آن در انواع مختلف خاک ممکن است. اما قطعا کشت این گیاه در خاک هوموس که از بافت لومی متوسطی برخوردار است، نتیجه بهتری دربر خواهد داشت. کود‌دهی به زعفران تنها باید زمانی انجام شود که از خاک ضعیفی برای کشت استفاده شده باشد. در حقیقت این گیاه علاقه زیادی به کود ندارد. کود‌دهی زعفران می‌تواند در فصل پاییز و به مقدار کم انجام شود.

زعفران درجه یک

مطلب مرتبط:مراحل کاشت زعفران در ۹ قدم

ابتلای زعفران به بیماری‌های ویروسی

امکان ابتلای زعفران به ویروس بسیار بالا است. در صورت ابتلای پیاز به ویروس، این گیاه نابود خواهد شد. از علائم ابتلای زعفران به ویروس می‌توان به عدم مشاهده رشد در جوانه‌ها و موزاییکی یا راه‌راه شدن سطح گیاه اشاره کرد. هیچ درمانی برای زعفران مبتلا شده به ویروس وجود ندارد. به همین دلیل باید پیاز سالم برای کشت انتخاب شود. در صورت ابتلای هر کدام از گیاهان به ویروس، حتما باید آنها را از خاک خارج کرده و دور انداخت. به این ترتیب از ابتلای بیماری به سایر گیاهان نیز جلوگیری خواهد شد.

پوسیدگی زعفران

پوسیدگی پیاز زعفران به دلیل وجود آفت‌ها ایجاد می‌شود. برای از بین رفتن این دست از آفت‌ها می‌توان از سموم مخصوصی استفاده کرد. از طرف دیگر جویده شدن بخشی از گیاه توسط جانوران مختلف مانند موش نیز باعث پوسیدگی آن خواهد شد. در این مورد نیز یکسری از سموم بازدارنده و اسپری‌ها وجود دارند که قابل استفاده هستند. اما در صورت عدم علاقه به استفاده از سموم می‌توان قفس‌های سیمی بر روی گیاه قرار داد. همچنین می‌توان از کاشت نرگس بین گل‌های زعفران استفاده کرد. دلیل این کار تنفر جانوران از گیاه نرگس است به این ترتیب زعفران از گزند جانوران مصون خواهد ماند.

جمع بندی نهایی

در نهایت در نظر داشته باشید که کاشت زعفران در منزل نیز امکان پذیر است. شما حتی بدون استفاده از خاک می توانید در خانه، آن را بکارید. با کوددهی و آبیاری مناسب می توانید تا اواخر تابستان، رفته رفته این ادویه را به دست آورید. توجه داشته باشید که بهتر است در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری اقدام به کشت این محصول درآمدزا و با ارزش کنید.