چرا زعفران  تلخ می شود؟ این سوالی است که برای بسیاری از ما در هنگام استفاده از آن بوجود می آید. اکنون در این مطلب به آن پاسخ می دهیم. پس با ما همراه باشید.

درباره زعفران

زعفران گیاهی دارویی و پر از خاصیت است که در شهرهای مختلف کشور ما با بهترین شرایط کاشت و برداشت می شود. از زعفران در اکثر غذاها استفاده می شود. زعفران عطر و رنگ خاصی به غذا می بخشد. استفاده از زعفران به غذا محدود نمی شود، بلکه در بسیاری از شیرینی‌جات، دسر ها و همچنین دم نوش ها از زعفران استفاده می شود.

زعفران یکی از معطرترین ادویه هایی است که علاوه بر ارزش های غذایی بالای خود، جهت تزیین بسیاری از غذا ها نیز کاربرد دارد. این ادویه گران قیمت نام طلای سرخ را به خود گرفته و در کل دنیا مصرف کننده و خریدار دارد. بهترین و با کیفیت ترین نمونه های زعفران در ایران برداشت می شود. بخشی از زعفران تولید شده کشور به کشور های دیگر نیز فرستاده می شود.

 اگرچه که بیشتر محصولات صادراتی به کشورهای همسایه فرستاده می شود، اما ما می توانیم با فرستادن این محصول به کشورهای دورتر نیز میزان فروش و سود دهی محصول را بالا ببریم. زعفران دارای طبع گرم و خشک می باشد، بنابراین افراد گرم مزاج باید با دقت از آن استفاده کنند. نباید در مصرف آن زیاده روی کنند زیرا باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می شود.

گلهای زعفران در مزرعه زعفران

بررسی علت تلخی زعفران

زعفران عطر شیرین و طعم تلخی دارد. شاید برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که چرا زعفران تلخ می شود. در پاسخ به این عزیزان باید بگوییم تلخی زعفران به دلیل وجود ماده ای به نام پیکرو کروسین می باشد. بنابراین اگر شما نیز تا کنون طعم زعفران را به تنهایی نچشیده اید بهتر است برای یکبار هم که شده یک رشته زعفران را مزه کنید و ببینید که طعم واقعی زعفران تلخ می باشد.

همین تلخی زعفران می تواند نوع تقلبی آن را از نوع اصلی متمایز کند. افراد سودجو و کلاهبردار با آغشته کردن رشته های زعفران به شکر و نبات سعی می کنند وزن آن را سنگین تر جلوه کنند. شما می توانید با مزه کردن رشته زعفران نوع اصلی و تقلبی آن را از یکدیگر تشخیص دهید. زعفران اصل طعم تلخ و نوع تقلبی آن طعم شیرین یا طعمی دیگر دارد.

مطلب پیشنهادی: “طعم زعفران چگونه است؟”

ترکیبات زعفران

 در تمامی مواد غذایی و خوراکی ترکیباتی وجود دارد که تعیین کننده طعم و مزه آن می باشد. زعفران نیز شامل سه ترکیب کروسین، پیکروکروسین و سافرانال می باشد که کم و زیاد شدن هر یک از این ها می تواند طعم آن را تغییر دهد. تلخی زعفران به علت وجود پیکروکروسین می باشد، که با تجزیه تدریجی این ترکیب، تلخی زعفران به سمت شیرینی و ترشی می رود.

فواید زعفران

زعفران دارای فواید بسیار زیادی نیز می باشد. از جمله مهمترین فایده آن نشاط آوری می باشد که در گذشته نیز از این خاصیت آن برای درمان افسردگی استفاده می کردند. همچنین زعفران مانند یک مسکن عمل می‌کند و برای تحریک سلولهای عصبی بسیار مفید می باشد. با مصرف درست و به اندازه زعفران میتوانید از خاصیت های بسیار زیاد زعفران استفاده کنید.

 زعفران آرام بخش بسیار خوبی است و برای افرادی که مشکلات عصبی و ناآرامی دارند، می‌توانند موثر عمل کند. زعفران بعد از آسیاب شدن باید در ظرف شیشه‌ای به دور از نور و رطوبت قرار گیرد، زیرا مواد موجود در زعفران به سرعت تبخیر می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که طعم و مزه زعفران و اثرات مفید آن از بین برود.

نتیجه گیری

طبق مطالب گفته شده تلخی زعفران به دلیل وجود ترکیبات خاص آن می باشد و این تلخی نشان دهنده ی اصل بودن زعفران می باشد. بنابراین با مزه کردن زعفران می توانیم از اصل و تقلبی بودن آن اطمینان پیدا کنیم.