کاشت زعفران یک کار تخصصی است و حتما باید به نکات کاشت زعفران توجه داشته باشید تا بتوانید محصول خوبی را تولید و روانه بازار کنید. زعفران تقریبا در بسیاری از مناطق کشور قابلیت رشد دارد، چرا که در مقابل گرما و سرما مقاومت مناسبی دارد. اما در بعضی مناطق به دلیل شرایط جغرافیایی و دمایی کیفیت زعفران به مراتب بالاتر از سایر مناطق است. برای خرید زعفران و یا مشاهده قیمت ها به صفحه زعفران مراجعه کنید. در ادامه به کاشت زعفران و موضوعات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

دمای مناسب کاشت زعفران

زعفران آب و هوای سرد را ترجیح می دهد. به طور کلی اگر تابستان منطقه شما فاقد رطوبت بوده و زمستان های آن منطقه گرم نیست می توانید امیدوار باشید که کاشت زعفران با مشکل مواجه نمی شود. دمای مورد نیاز برای کاشت زعفران نیز همانند آب و هوا به صورت متغیر بوده و زعفران را می توان از دمای حدود -۵۰ درجه سانتی گراد تا دمای حدود ۴۰ درجه سانتی گراد پرورش داد.

لازم به ذکر است کاشت زعفران در خاک و کاشت زعفران در گلخانه دارای شرایط مختلفی است که در این مقاله در نه قدم به بررسی کاشت زعفران در خاک می پردازیم.

آموزش کاشت زعفران در خاک

در ادامه این مقاله در نه گام به طور مختصر روش کاشت زعفران را بیان می کنیم. اما باید به این نکته توجه کنید که ما فقط به صورت تیتروار نکات را بیان می کنیم. طبیعتا هر مرحله دارای جزئیات بیشتری بوده که در این مقاله نمی گنجد.

قدم اول:

در قدم اول کاشت زعفران، باید زمین را آماده کنیم. خاک مناسب باید ترکیبی از شن و ماسه باشد که PH آن بین ۷ تا ۷٫۵ قرار داشته باشد. پس از آماده سازی خاک باید زمین را شخم زد. بهترین زمان برای اینکار اواخر پاییز یا اول زمستان می باشد. سپس باید خاک را حدود ۴۵ سانتی متر شخم زد و آن را با کود گاوی پوسیده پخش کرد.

قدم دوم:

قدم دوم کاشت زعفران تهیه پیاز زعفران است. این مرحله شاید مهم ترین قدم در کاشت اصولی زعفران باشد. پس از تهیه پیاز زعفران باید آن را سریع تر کشت کنیم تا کمتر در معرض هوای آزاد قرار گیرد. هر چه این فاصله دریافت پیاز تا کشت کمتر باشد برای تولید یک زعفران خوب مناسب تر است.

قدم سوم:

در قدم سوم باید پیازهای زعفران را ضد عفونی کنیم. چرا که پیازها در هنگام کاشت باید عاری از هرگونه قارچ و کنه باشد. پس از ضد عفونی و گندزدایی پیازهای زعفران آن ها را کشت می کنیم. بدین منظور باید پیازچه های زعفران را در مخزن هایی پر از مواد ضد عفونی کننده که در بازار موجود بوده قرار داد و حدود یک ساعتی صبر کنیم.

چگونگی کاشت زعفران

قدم چهارم:

بهترین زمان کشت پیازهای زعفران از خردادماه تا اوایل مهر می باشد.

در این مرحله باید اقدام به کشت پیازهای زعفران کنیم. این کار را به روش های مختلفی انجام می دهند که به میزان وسعت زمین و وسعت کشت زعفران بستگی دارد. در صورتی که سطح زیر کشت زعفران شما پایین است از روش کشت کپه ای می توانید استفاده کنید اما اگر متراژهای بالاتری را برای کشت در نظر گرفته اید روش های کشت ردیفی زعفران را باید انتخاب کنید.

بهترین روش کشت زعفران روش کشت آرمانی است که بیشترین بازدهی را در یک سال می تواند برای شما به همراه داشته باشد.

قدم پنجم:

در این مرحله باید آبیاری زمین های زیر کشت را داشته باشیم.

پس از این که پیازها کاشته شد از اواسط مهرماه شروع به آبیاری آن ها می کنیم. با توجه به شرایط جغرافیایی این کار را تا اواسط آبان ماه ادامه می دهیم.

آبیاری مرحله ای تخصصی در کاشت زعفران است که در صورت انجام دادن درست این کار زعفران ها به خوبی گل می دهد. بدین منظور باید این مرحله را با وسواس خاصی دنبال کنید.

قدم ششم:

مرحله ششم کاشت زعفران سله شکنی مزرعه می باشد. این مرحله اگر چه ساده اما نتیجه انتهای کار ما با این کار بهتر می شود. اینکار باعث خارج شدن راحت گل های زعفران از خاک و همچنین مخلوط شدن خاک و کود می شود.

قدم هفتم:

در این مرحله باید با علف های هرز مقابله کنیم. علف های هرز از همه جهت چون آب، مواد غذایی و نور با خود گیاه زعفران رقابت می کند. غیر از اینکار هم در مراحل مختلف کاشت زعفران می تواند آسیب های جدی از قبیل وارد کردن قارچ و سایر آفات به خاک داشته باشد. مبارزه با علف های هرز از طریق وجین صورت می گیرد.

قدم هشتم:

در قدم هشتم نیز باید با آفات زعفران مقابله کنیم.

از مهم ترین آفات زعفران می توان به کنه و موش صحرایی اشاره کرد.

یک نکته مهم که در این رابطه وجود دارد زمان متوجه شدن آفات است. بدین منظور باید به طور مرتب ( تقریبا هر ۱۰ روز ) به پیازهای کاشته شده سر زده شود و با حفر چاله هایی به طور نمونه از سلامت پیازها اطمینان حاصل کرد. روش های از بین بردن این آفات را باید از متخصصین جویا شوید.

قدم نهم:

برداشت گل های زعفران بستگی به زمان آبیاری دارد. اما به طور کلی در آبان زعفران گل می دهد و امکان چیدن گل ها وجود دارد. تقریبا حدود ۲۰ تا ۳۰ روز فصل گلدهی بوده که هر روز باید گل ها چیده و طبق اصول جمع آوری شود.