در سال های قبل از مدرنیته، تمامی افراد خودشان میوه های خشک فرآوری می کردند چراکه نه آنقدر جهان پیشرفت داشت تا بتوانند میوه های خشک مورد نیازشان را از بازار تهیه کنند و هم اینکه در گذشته خانم ها خشک کردن میوه را یکی از آداب خانه داری می دانستند و اما امروزه نیز هم با وجود فروشگاه های بزرگ و فراوانی که در سراسر کشور وجود دارند و محصولی با کیفیت را ارائه می دهند، باز هم عده ای هستند که به همان سنت قدیم پایبند بوده و خودشان از صفر تا صد مراحل خشک کردن میوه های متفاوت را انجام می دهند و به دنبال این سوال هستند که چگونه میوه خشک درست کنیم؟

انسان برای حفظ سلامت بدن خود و تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز به مصرف روزانه میوه نیازمند است.  عده ی کثیری از مصرف میوه به بهانه های مختلف صرف نظر می کنند که یکی از این بهانه ها را می توان در دسترس نبودن میوه های فصلی در نظر گرفت.

اهمیت خشک کردن میوه

یکی از اهمیت های خشک کردن میوه، توجه به این نکته می باشد که ما با خشک کردن انواع میوه ها از فصل بهار گرفته تا زمستان، می توانیم در تمامی ماه های سال مدل های مختلف میوه را با لذت نوش جان کنیم.

میوه خشک و یا به اصطلاح همان چیپس میوه مصارف فراوانی در زندگی ما دارد به عنوان مثال، اول از همه برای کودکانمان مفید است چراکه در حال رشد بوده و نیازمند جذب ویتامین و مواد معدنی هستند، به خصوص زمانی که به مهرماه رسیده و زمان تحصیل آن ها فرا می رسد و چه خوب می شود که در این زمان بیشتر به فکر تغذیه فرزندانمان باشیم و با آماده کردن روزانه مقداری چیپس میوه و انواع آجیل و خشکبار هم به حفظ سلامت آن ها کمک کرده و هم انرژی کافی را برای آن ها فراهم کنیم.

 چگونه میوه خشک درست کنیم؟

چگونه میوه خشک درست کنیم؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم روش های متفاوت خشک کردم میوه در منزل را آموزش دهیم تا بتوانید با استفاده از این راه ها میان وعده هایی سالم، مقوی و خوشمزه تهیه کنید.

خشک کردن میوه توسط نور خورشید (خشک کردن آفتابی)

یکی از ساده ترین و رایج ترین روش خشک کردن میوه با نور خورشید می باشد که به طور معمول باید میوه ها را خرد کرده و در مدت زمان چندروز در معرض نور مستقیم خورشید قراردهید.

مراحل خشک کردن :

  • برای خشک کردن میوه ابتدا لازم است چندروز متوالی را انتخاب کنید که هوا آفتابی بوده و رطوبت هوا به زیر ۶۰ % باشد، چراکه روند خشک کردن چند روز پی در پی زمان می برد.
  • لازم است میوه ها را پس از دو نیم کردن و یا خرد کردن در یک ظرف مناسب که می تواند سینی و یا فایبرگلاس و … باشد را انتخاب کرده و سپس کف آن را با پارچه ای تمیز و مناسب و یا کاغذ سلیکونی بپوشانید و میوه هارا با فاصله از یکدیگر درون آن بچینید.
  • برای اینکه سینی و یا ظرف مورد نظر را از زمین فاصله دهید، می توانید زیر آن دو عدد آجر قراردهید تا از زمین فاصله بگیرد. دلیل فاصله دادن ظرف از زمین به این خاطر است که ظرفی که در آن میوه ها قرار دارند را از زمین مرطوب دور نگه داریم.
  • برای سرعت دادن به روند خشک شدن، می توان ورق آلومینیومی تهیه کرده و آن را در زیر ظرف قراربدهیم.
  • می توانیم برای دور نگه داشتن حشرات و پرندگان روی ظرف را با توری و یا پارچه ای نازک بپوشانیم.
  • در شب سینی و یا ظرف مورد نظر را بهتر است در زیر سایه بان یا محیطی سرپوشیده قرار دهید چراکه هوای خنک باعث می شود تا دوباره میوه ها مرطوب شوند.
  • در آخرین مرحله بعد از چند روز که فرآیند خشک شدن انجام شد، میوه ها را جمع آوری کنید و برای میل کردن در میان وعده های خود در دسترس قراردهید.

خشک کردن میوه در فر

خشک کردن میوه از طریق فر

یکی دیگر از بهترین روش های خشک کردن میوه استفاده از فر می باشد چرا که هم برروی نتیجه ی کار خود کنترل دارید و ماده ی افزودنی و یا شکر نیز به آن اضافه نمی کنید و مهم ترین نکته این می باشد که تنها چندین ساعت، زمان برای خشک کردن میوه ها احتیاج دارید.

مراحل خشک کردن :

  • میوه های مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن ها را با آب سرد بشویید، قسمت های خراب و لکه دار را از میوه ها جدا کرده و اگر میوه هسته و دانه ای دارد آن را بیرون آورده و میوه ها را به صورت یکسان برش بزنید به این خاطر که در یک مدت زمان با هم خشک شوند.

نکته: می توانید برای اینکه پوست میوه ها را جدا کنید، ابتدا به مدت ۳۰ دقیقه آن ها را در آب جوش قرار دهید و سپس به یک ظرف آب یخ منتقل کنید تا پوست آن ها به را جدا شوند. (به صورت اختیاری)

  • برای اینکه شکل ظاهری میوه ها حفظ شود لازم است آن ها را در آبلیمو و آب به مدت زمان ۱۰ دقیقه بخیسانید و در آب کش ریخته و در آخر با یک حوله و یا پارچه ای بدون پرز به آرامی خشک کنید.
  • در آخرین مرحله، فر را از قبل در دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی گراد گرم کرده و روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید و تکه های میوه را در یک لایه به گونه ای بچینید که کمی از هم فاصله داشته تا روی هم قرار نگیرند و اجازه دهید ۶ تا ۱۰ ساعت میوه ها درون فر آماده شوند تا میان وعده هایی خوشمزه برایتان فراهم شود.

نحوه نگهداری میوه خشک

میوه های خشک شده را می توانید در ظرف پلاستیکی دردار بریزید و در دمای اتاق نگهداری کنید. بهتر است میوه هایی مثل هلو و آلو را که بعد از خشک شدن هم هنوز کمی رطوبت دارند را در ظرفی پلاستیکی بگذارید و یا داخل یک پلاستیک فریزر گذاشته و در یخچال نگه دارید.

اما میوه های خشکی که کاملا خشک شده و ترد هستند را می توانید باهم مخلوط کرده و یک ترکیب عالی و پرطرفدار درست کرده و به عنوان یک میان وعده در محل کار یا حتی در مهمانی ها از آن استفاده کنید. از طرفی یک ترکیب عالی برای مبتلایان به دیابت است. امیدواریم با کمک مقاله طرز تهیه میوه خشک توانسته باشید این کار را خودتان در منزل انجام دهید.

خواص میوه خشک

در این مقاله به معرفی روش های خشک کردن میوه پرداختیم اما باید بدانید که خواص میوه خشک بسیار زیاد می باشد که می توانید از آن ها برای سلامتی بدن خودتان نهایت استفاده را داشته باشید.

نتیجه گیری

در این مقاله به سوال چگونه میوه خشک درست کنیم؟ پرداختیم. با استفاده از روش هایی که گفته شد می توانید به راحتی میوه ها را خشک کنید. همچنین بهتر است این موضوع را به خوبی بدانید که میوه خشک خواص و ویژگی های مختلفی برای بدن دارد که می توانید از تمامی آن ها برای سلامتی بدن خودتان استفاده لازم را داشته باشید.