آیا چای برای دیابت مفید است یا مضر است؟ درباره آن چه می دانید؟ در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم. برای اینکه بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

تغذیه افراد دیابتی

همان طور که می دانید افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید رژیم غذایی مناسب داشته باشند. به عبارتی دیگر در تغذیه خود باید و نباید هایی دارند. آن ها نمی توانند هر چیزی را بدون دانستن مقدار قند، چربی و … بخورند. یک سری از غذا ها و نوشیدنی ها هستند که اصلا برای افراد دیابتی مناسب نمی باشند. برعکس، یک سری غذا ها و نوشیدنی هایی هم وجود دارند که کمک به بهبود دیابت یا کاهش خطر مبتلا شدن به دیابت را می کنند.

چای برای دیابت

چای برای دیابت بسیار مفید و مناسب می باشد. چای در بدن افراد مبتلا به دیابت، هم آب رسانی انجام می دهد و هم حاوی آنتی اکسیدان می باشد. افرادی هم که دیابت ندارند با مصرف چای در روز می توانند خود را در برابر خطر ابتلا به دیابت ایمن کنند. امروزه چای انواع و اقسام گوناگونی دارد.

علت فایده چای برای دیابت

علت این که چای برای دیابت مناسب می باشد این است که شامل آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان های موجود در چای ترکیباتی اند که با رادیکال های آزاد و مواد شیمیایی مبارزه می کنند. این مواد شیمیایی و رادیکال های آزاد به مواد ژنتیکی و سلول ها آسیب وارد می کنند. پس وجود آنتی اکسیدان در چای برای دیابت بسیار خوب است. زیرا اگر رادیکال های آزاد در بدن زیاد باشند، اکسیداتیو اتفاق می افتد؛ که این واکنش باعث می شود تا فرد در خطر مبتلا شدن به دیابت نوع دو قرار بگیرد.

خواص انواع چای و دمنوش برای دیابت

در ادامه به بررسی خواص انواع چای برای دیابت می پردازیم.

چای بابونه

چای بابونه معروف به دمنوشی مناسب برای دیابت عصبی می باشد. در علم پزشکی بیماری به نام دیابت عصبی نداریم. علت این نام گذاری این است که اگر فردی استرس بگیرد، سطح قند خون او بالا می رود. در نتیجه به این حالت دیابت عصبی می گویند. به همین دلیل است که چای بابونه برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است؛ زیرا چای بابونه به راحتی می تواند در هنگام استرس قند خون شما را کنترل کند. تقویت و تنظیم خواب از دیگر ویژگی های چای بابونه می باشد. اگر فرد مبتلا به دیابت بی خوابی داشته باشد، تاثیر انسولین در بدنش کاهش می یابد. در نتیجه با کاهش انسولین سطح قند خون در بدن افزایش پیدا می کند.

استکان چای به همراه گلهای بابونه

چای ترش

چای ترش یکی دیگر از انواع چای برای دیابت است. این چای تاثیر بسیار زیادی در افراد مبتلا به دیابت، برای کاهش قند خون سیستولیک دارد. طبق بررسی ها و تحقیقات انجام شده، چای ترش بسیار کمک کننده و موثر در کم شدن دیاستولیک خون می باشد.

چای سبز

چای سبز برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مناسب است. بررسی ها و تحقیقات انجام شده حاکی بر این است که چای سبز در پیشگیری از ابتلا به چاقی و دیابت نوع دو بسیار تاثیر گذار است. زیرا عصاره و خود چای سبز باعث کم شدن سطح گلوکز خون می شود. چای سبز می تواند چربی های مضر بدن را کنترل کند. از این رو در جلوگیری از خطر مبتلا شدن به دیابت نقش مهمی دارد. زیرا چاقی باعث ابتلا به دیابت نوع دو می شود.

چای نعناع و عسل

دمنوش نعناع و عسل برای دیابت بسیار مناسب است. زیرا نعناع گیاهی برای درمان دیابت نوع دو و کم شدن قند خون است. نعناع تولید انسولین را با تاثیراتی بر روی پانکراس افزایش می دهد.

چای سیاه

دارای آنتی اکسیدان، تولید انسولین و کاهش سطح قند خون از ویژگی های مهم چای سیاه برای دیابت می باشد.

مطلب مرتبط:”کدام چای برای آلزایمر مفید است؟”

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی فواید چای برای دیابت پرداختیم و انواع این چای را معرفی کردیم. با دانستن این مطالب می توانید به بهبود بیماری دیابت کمک کنید. از همراهی شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم.