شور کردن و بو دادن پسته یک ترفند برای خوشمزه و طعم دار کردن پسته است . پسته شور بیشتر در آجیل کاربرد دارد و در شیرینی ها و فرآورده های غذایی از آن استفاده نمی‌شود . امروزه کمتر کسی از روش های سنتی برای شور کردن پسته استفاده می‌کند و روش های صنعتی جایگزین روش های سنتی شده که کار را برای همه آسان کرده است . در این مقاله در مورد روش شور کردن پسته صحبت می کنیم.

 روش های سنتی یک روش کاملا طبیعی بوده ، ولی امروزه همه چیز فرق کرده است ، رنگ و طعم هایی که به خشکبار می‌زنند طبیعی نیست. البته همیشه و در همه جا و در هر صنفی افراد سودجو وجود دارد گاهی همین افراد سودجو پسته های بی کیفیت را شور کرده و به بازار عرضه می‌کنند . اگر بتوانید خودتان در منزل این کار را انجام دهید بهتر است .

اگر شور کردن و برشته کردن پسته سریع و با حرارت بالا انجام شود خواص دارویی و ارزش غذایی پسته کم می‌شود و چون حرارت بالا باعث از بین رفتن آنتی اکسیدان و اسید آمینه های ضروری آن می‌شود پس بهتر است در هنگام شور کردن پسته عجله نکنید و از درجه حرارت پایین تر و زمان طولانی تر استفاده کنید تا خواص پسته حفظ شود . پسته شور هضم راحتی دارد و زبانزد خواص و عام است .

روش های شور کردن پسته در منزل

روش اول

شور کردن پسته در منزل به این گونه است که اول یک الی دو ساعت پسته را در آب خیس کرده  بعد آن را در آبکش بریزید تا کاملا آب آن از بین برود.

به مقدار دلخواه نمک را به آن اضافه کرده و آن را در ظرفی ریخته و با حرارت ملایم آن را مرتب به هم بزنید تا آب آن خشک شود . اگر رطوبتی در پسته شور بود ، باید پسته ها را در ظرفی ریخته تا در هوای آزاد خشک شوند.

البته برای مزه دار کردن پسته می‌توان از آبلیمو و یا از آبغوره و گلپر هم استفاده کرد . یکی از مزیت های شور کردن پسته در خانه این است که با توجه به سلیقه خودتان می‌توانید از هر طعم دهنده به صورت کم یا زیاد استفاده کنید . زمانی که پسته شور می‌شود و به بازار عرضه می‌شود ۹۰ درصد آن برای استفاده در آجیل است و در بازار های عمومی به صورت بسته بندی و یا فله می‌باشد.

روش دوم

در این روش پس از ریختن پسته ها در ماهیتابه روی حرارت ملایم پسته ها را مرتب هم بزنید تا رنگ آن کمی تیره شود و وقتی که حس کردید بو و مزه آن تغییر کرده ، مقداری آب نمک روی آن بریزید البته می‌توانید از موادی برای طعم دار کردن پسته استفاده کنید و به هم زدن آن ادامه دهید تا کاملا آب آن از بین برود و خشک شود .

روش سوم

پسته را به مدت یک شب در آب نمک خیس کنید و روز بعد آن را در صافی بریزید تا آب آن کاملا برود ، سپس آن را در سینی فر می ریزیم و در فر گذاشته و چندین بار آن را هم زده تا با حرارت ملایم فر خشک شود. البته اگر حس کردید پسته رطوبت دارد آن را در هوای  آزاد بگذارید تا خشک شود ، برای شور کردن و بو دادن پسته از فر ، مایکروفر و ماهیتابه و اجاق گاز می‌توان استفاده کرد.

خرید اینترنتی پسته

تاثیر شور کردن روی پسته

در حین شور کردن پسته کاملا پسته را باید با هم مخلوط کرد تا حرارت به صورت یکنواخت پخش شود. شور کردن یک عملیات شیمیایی است که باعث می‌شود پروتئین های غذایی تغییر کند . این عمل در طعم و مزه پسته اثر می‌گذارد.

حرارت و اضافه کردن مواد دیگر برای طعم دار کردن پسته بر روی خواص و مواد مغذی آن تاثیر می‌گذارد . در طی بو دادن و شور کردن پسته تغییراتی در رنگ و ظاهر آن به وجود می‌آید که باعث از بین رفتن خواص آنتی اکسیدانی و کاهش هضم پروتئین و از بین رفتن اسید های آمینه می‌شود.

در عمل بو دادن و شور کردن بسیاری از ویتامین هایی که به حرارت حساس هستند مثل ویتامین B2 و C تا حدودی از بین می‌روند.

در این مقاله در مورد انواع روش های بودادن پسته صحبت کردیم. تاثیر شور کردن روی پسته را نیز بررسی کردیم. از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاسگزاریم و خواهشمندیم در صورت علاقه مندی این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید.