در این مقاله می خواهیم بدانیم میوه های خشک شده بعنوان یکی از انواع خشکبار کدامند؟ با ما همراه باشید تا در مورد میوه خشک بیشتر بدانید و بتوانید این میوه ها را بشناسید.

درباره میوه های خشک شده

میوه ها مختص به دوره و زمان خاصی می باشند. به عبارتی هر میوه مربوط به فصل خودش است. مثلا نارنگی در فصل تابستان وجود ندارد یا درخت زرد آلو در فصل زمستان میوه نمی دهد. خیلی ها علاقه بسیار خاصی به میوه های خاص دارند. مثلا اگر کسی به هلو علاقه مند باشد نمی تواند آن را در فصل زمستان نیز پیدا کند.

افرادی که علاقه مند به میوه های فصلی خاص می باشند، می توانند میوه های خشک تهیه کنند. این افراد برای این که از سالم بودن آن مطمئن شوند می توانند خودشان میوه ها را خشک کنند. آن ها ابتدا باید بدانند که چه میوه هایی را می توان خشک کرد. معمولا اکثر میوه ها قابل خشک کردن می باشند. در ادامه می خواهیم طرز خشک کردن چند تا میوه را بررسی کنیم.

طرز تهیه میوه های خشک شده

میوه های خشک شده، خاصیت و ویتامین خود را حفظ می کنند. همان طور که گفتیم تعداد زیادی از میوه ها قابلیت خشک کردن را دارند. میوه هایی را که می توان خشک کرد شامل کشمش، موز، آلو، سیب، خرما، کیوی، انجیر، زرد آلو، هلو، انبه، توت فرنگی، گلابی، آناناس، خرمالو، گوجه فرنگی، هلو، شلیل و … می باشند.

میوه های خشک به چند طریق درست می شوند:

  1. خشک کردن میوه از طریق دستگاه میوه خشک کن
  2. خشک کردن میوه زیر نور مستقیم آفتاب
  3. خشک کردن میوه بر روی یک دستگاه گرمایشی مانند بخاری و شوفاژ
  4. خشک کردن میوه داخل فر

برای درست کردن میوه های خشک ابتدا باید آن ها را به آرامی با آب سرد بشویید. دقت کنید که حتما آب سرد باشد تا از خراب شدن میوه ها جلوگیری شود. بعد از این که آن ها را شستید حتما با حوله کاغذی و یا پارچه تمیز میوه ها را خشک کنید. برای خشک کردن میوه های کوچکی مانند توت و انگور می توانید آن ها را در آبکش بریزید تا خودشان خشک شوند. در ادامه به بررسی خشک کردن چند نمونه میوه می پردازیم.

خشک کردن گلابی

گلابی خشک شده یکی از میوه های خشک پرطرفدار می باشد. دقت کنید که برای درست کردن گلابی خشک باید گلابی شما کاملا رسیده باشد اما زیادی نرم نباشد. ابتدا پوست و هسته گلابی ها را جدا کنید؛ سپس آنها را به قطعات نیم اینچی تقسیم کنید. میوه ها را داخل مخلوط آب و یک قاشق سرکه یا آبلیمو بگذارید تا از تیره شدن آن جلوگیری کنید. بعد آن ها را از آبکش رد کنید و با یک حوله کاغذی به خوبی خشکشان کنید. سپس آن ها را بر روی یک سینی بچینید و روی بخاری یا زیر نور آفتاب قرار دهید.

خشک کردن سیب

میوه خشک سیب از میوه های خشک بسیار محبوب می باشد شما باید ابتدا سیب ها را بشویید سپس خشک کنید. می توانید آن ها را هم با پوست هم بدون پوست برش زنید. سپس در یک سینی بریزید و بگذارید تا خشک شوند. برا خشک شدن هم می توانید. آن ها را کاملا چیپسی خشک کنید و هم می توانید یکم نرم بردارید.

خشک کردن کران بری

میوه خشک کران بری یا توت خرس از میوه های خشک خوش طعم می باشد. این میوه آنقدر حساس است که بعد از چیده شدن از درخت به سرعت خراب می شود. پس سعی کنید تا تازه است آن را خشک کنید. ابتدا آنها را بشویید و اجازه دهید تا خشک شوند. در یک ظرف آب جوش بریزید و کران بری ها را داخلش بگذارید تا پوستشان ترک بخورد. حتما دقت کنید آن ها نپزند. برای جذب آب بیشتر می توانید بر روی توت ها شکر بریزید. بعد آن ها را مانند میوه های دیگر در سینی بچینید تا خشک شوند.

خشک کردن کیوی

میوه خشک کیوی یکی از میوه های خشک ترش یا ملس می باشد. برای طرز تهیه میوه کیوی خشک ابتدا آن ها را بشویید و سپس خشک کنید پوست کیوی ها را بگیرید و آن ها را برش زنید. سپس بر روی یک سینی بگذارید تا خشک شوند.

چند نکته برای تهیه میوه های خشک

این چند نکته در تهیه میوه های خشک می توانند برای شما موثر واقع شوند:

  • اگر می خواهید میوه شما تیره و قهوه ای نشود به آن ها کمی آبلیمو بزنید.
  • استفاده از عسل سرکه یا آب مرکبات دیگر نیز باعث جلوگیری از تیره شدن میوه ها می شود.
  • اگر می خواهید از کپک زدن میوه ها جلوگیری کنید باید حتما آن ها را بعد از شستن با یک دستمال خشک کنید.
  • برای خشک کردن میوه ها در محیط باز حتما باید روی آن ها را با یک توری بپوشانید تا حشرات بر روی آن ها نشینند.
  • برای این که عمر نگهداری میوه های خشک بالا رود حتما آن ها را در یخچال نگهداری کنید.
  • ظرف یا کیسه ای که می خواهید در آن میوه های خشک شده را نگهداری کنید باید کاملا تمیز و خشک باشند.
  • تمام میوه ها بعد از خشک شدن تا حد بسیار زیادی خواص خود را حفظ می کنند.

مقاله پیشنهادی:”میوه خشک را چگونه نگهداری کنیم؟”

باید دانست که این میوه ها می توانند جایگزین تنقلات ناسالم برای کودکان و بزرگسالان باشند. در این مطلب سعی کردیم در مورد میوه های خشک شده برای شما توضیح دهیم تا درباره آنها بیشتر بدانید.