میوه‌ها دارای خواص فراوانی هستند که متاسفانه نمی‌توان از آنها در تمام فصول استفاده کرد؛ زیرا هر میوه‌ای فصل خاص خودش را دارد. برای اینکه بتوان از میوه‌ها در تمام فصول استفاده کنیم، می‌توانیم آنها را خشک کنیم. برخی افراد برای اینکه میوه‌ها را خشک کنند از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند، که معمولاً برای سلامتی فرد مضر است. بهترین راه حل برای خشک کردن میوه‌ها بدون استفاده از هر ماده‌ای است. سپس بهتر است میوه‌های خشک را در مکانی خنک نگهداری کنید. مکان‌های مرطوب جای خیلی بدی برای نگهداری میوه خشک است، زیرا حشرات به آنها حمله می‌کنند و باعث آسیب رساندن به میوه‌ها می‌شوند.

بهترین دما برای نگهداری میوه‌های خشک

برای اینکه میوه‌های خشک تازگی خود را حفظ کنند، باید آنها را در دمای نزدیک به صفر نگهداری کنید. اگر میوه‌ها به خوبی خشک نشده باشند، ممکن است با خود کمی رطوبت داشته باشند و این باعث می‌شود پس از مدتی کپک بزنند. در نتیجه باید میوه‌ها را به خوبی خشک کنید و در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید. همچنین بهتر است در فضای باز آنها را قرار ندهید تا دچار هجوم حشرات نشوند. اگر میوه خشک شده‌ای دارای رطوبت بود، بهتر است ابتدا رطوبت آن را بگیرید؛ سپس در مکان مناسب قرار دهید تا دیگر میوه‌ها را دچار کپک زدگی نکند.

اگر میوه‌های خشک را از بیرون خریداری کرده‌اید، بهترین مکان برای نگهداری آنها یخچال است. همچنین باید بدانید زمان ماندگاری آنها در یخچال خیلی بیشتر از مکان‌های دیگر است. زمان نگهداری آنها در یخچال حدوداً به یکسال خواهد رسید و همچنین در کیفیت و ماندگاری آنها تغییری ایجاد نخواهد شد. به همین دلیل یخچال برای نگهداری میوه خشک معمولاً بهترین گزینه می‌باشد.

روش‌های خشک کردن میوه

شاید برای یافتن راه نگهداری میوه خشک نیاز باشد تا روش‌های تهیه آن را درک کنیم. برخی افراد بر این باورند که خشک کردن میوه‌ها در زیر نور آفتاب بهترین روش است و زودتر انجام می‌شود؛ ولی باید بدانید خشک کردن میوه‌ها با نور آفتاب باعث ایجاد تغییر رنگ در میوه می‌شود و همچنین کیفیت آن را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. برخی تولیدکننده‌ها از اسید سیتریک و یا سدیم برای خشک کردن میوه‌ها استفاده می‌کنند. با اینکه اضافه کردن این مواد مجاز است ولی در هر صورت افزودنی شیمیایی محسوب می‌شود، در نتیجه باعث کاسته شدن کیفیت میوه می‌شود. جهاد کشاورزی نیز با توزیع موادی همچون گوگرد و تیزاب به تولیدکننده‌ها به خشک کردن میوه‌ها کمک می‌کند. ولی این مواد نیز یکی از افزودنی‌های شیمیایی به حساب می‌آیند و استفاده از آنها در دراز مدت باعث ایجاد عوارض ناخوشایندی می‌شود. در هر صورت بهتر است میوه‌ها را بدون افزودن هیچ ماده شیمیایی خشک کرد، در اینصورت می‌توانید از خواص بی‌نظیر میوه‌های خشک استفاده کنید و همچنین از آنها لذت ببرید.

میوه خشک را چگونه نگهداری کنیم؟

نحوه نگهداری میوه خشک

گفتیم که یکی از روش‌های حفظ میوه‌ها به صورت طولانی مدت، خشک کردن آنها است. همچنین عمر و ماندگاری آنها به عوامل زیادی بستگی دارد، که با رعایت آن‌ها می‌تواند عمر میوه‌های خشک را افزایش داد. میوه‌های خشک اگر در فضای باز قرار بگیرند به راحتی آلوده می‌شوند؛ در نتیجه آنها را باید به صورت خاصی بسته‌بندی کنید. همچنین چون خشک هستند به آسانی رطوبت را جذب می‌کنند. در نتیجه برای اینکه مانع از این دو گزینه شوید باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • در هنگام بسته‌بندی باید دقت کنید اگر میوه خشک تازه تولید شده است، به سرعت آن را بسته‌بندی نکنید زیرا باعث تعریق و ایجاد رطوبت می‌شود که نتیجه آن خرابی میوه را به دنبال دارد.
  • ظرف استفاده شده برای بسته‌بندی آنها باید تمیز و کاملاً خشک باشد.
  • بهتر است زمان باز کردن بسته‌بندی به سرعت درب ظرف را ببندید؛ زیرا میوه‌های خشک زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرند از کیفیت آنها کاسته می‌شود.

بسته بندی و نگهداری میوه خشک

برای نگهداری و بسته‌بندی میوه‌های خشک باید از ظروف و وسایل مناسبی استفاده کنید، تا به صورت طولانی مدت از آن‌ها استفاده کنید. و همچنین زمان نگهداری آن را افزایش دهید. بهترین وسایل که می‌توانید برای بسته‌بندی میوه‌های خشک از آنها استفاده کنید شامل:

  • ظروف پلاستیکی دردار
  • کیسه‌های فریزر پلاستیکی
  • بسته بندی وکیوم

مدت زمان نگهداری میوه خشک

بهترین زمان برای نگهداری میوه‌های خشک ۴ تا یکسال است. و در این مدت باید آنها را در جای خنک و خشک نگهداری کنید تا دچار خرابی نشوند. عوامل زیادی در زمان انقضای میوه‌های خشک تأثیر گذار است، که مهم‌ترین عامل دما است؛ زیرا اگر دمای مناسب را انتخاب نکنید میوه‌ها به سرعت خراب می‌شوند و از بین می‌روند. دماهای نزدیک به صفر بهترین دما برای نگهداری آنها است. همچنین قرار گرفتن در نور آفتاب باعث خرابی و کاهش کیفیت میوه‌ها می‌شود. یکی دیگر از عواملی که بر روی زمان نگهداری میوه‌ها تأثیر می‌گذارد، دارا بودن رطوبت است. اگر میوه‌های خشک دارای رطوبت باشند مشخصاً خیلی زودتر خراب می‌شوند، در نتیجه باید قبل از خریداری به این نکته توجه کنید. همچنین بهتر است با خواص میوه خشک هم به طور کلی آشنا باشید تا بتوانید از آن ها نهایت استفاده را در سلامتی خودتان داشته باشید.

سخن آخر

در این مطلب درباره نحوه نگهداری میوه خشک صحبت کردیم. گفتیم که رطوبت،‌ دما و نوع نگهداری از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عمر میوه خشک است. نوع بسته‌بندی آن یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در کیفیت و مدت زمان نگهداری میوه خشک است. اگر ظرف بسته‌بندی دارای نقاط نفوذی برای هوا باشد به سرعت خراب می‌شوند و همچنین کیفیت خود را به سرعت از دست می‌دهد.

خرید اینترنتی آجیل حسینی