انواع شکلات ها به خصوص شکلات تلخ یکی از مواد غذایی لذت بخشی است که تمام سنین از کودک تا بزرگسال از خوردن آن لذت می برند. در این میان  افراد مختلف در مصرف این شکلات نیز مانند دیگر شکلات ها و مواد غذایی باید جنبه تعادل را رعایت کنند تا مصرف بیش از حد آن به بدن آنها صدمه ای وارد نکند.  در این مطلب در مورد مقدار مصرف شکلات در روز صحبت می کنیم.

بهترین زمان مصرف شکلات

بر اساس یک پژوهش، متخصصان دریافته اند که بهترین زمان مصرف در وعده ی صبحانه است که در کل زمان مناسبی برای خوردن کیک و شیرینی البته در حد متعادل و معقول می باشد. گفتنی است افرادی که در وعده صبحانه، یک وعده غذایی کامل شامل نان سبوس دار، لبنیات، پروتئین، میوه ، تنقلات مفید و شکلات مصرف می کنند در طول روز انرژی بیشتری دارند و وعده های دیگر به ویژه ناهار را کمتر می خورند و این باعث می شود که دارای وزن مناسب و مطلوبی داشته و از طرفی چربی، فشار و قند خون متعادل و مناسبی داشته باشید.

افراد می توانند در طی شبانه روز ۲۵ گرم از شکلات را بدون هیچگونه محدودیتی و در هر موقع از شبانه روز که خواستند، مصرف کنند.

مقدار مجاز مصرف شکلات تلخ در روز

خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه به فعال شدن آنتی‌اکسیدان های بیشتر در بدنتان کمک می‌کند. می دانید که هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته و این باعث می شود که  از روند پیری جلو گیری می کنید.همچنین خوردن آن در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

ماده اصلی و تشکیل دهنده این شکلات ها کاکائو می باشد و به همین دلیل است که به آنها شکلات تلخ می گویند. انواع شکلات های تلخ موجود در بازار دارای درصدهای مختلفی از کاکائو می باشند.

انواع شکلات های تلخ موجود در بازار دارای درصد های مشخصی از کاکائو هستند. به طور کلی به شکلاتی شکلات تلخ گفته می شود که درصد کاکائو استفاده شده در ساخت آن از ۲۰ درصد تا ۹۷ درصد باشد.

درصد های کاکائو استفاده شده در این شکلات ها به صورت پنج صد و یا ده درصد بالا می رود. هر کدام از این شکلات ها می توانند برای طیف وسیعی از افراد با وضعیت ها و ذائقه های متفاوت مناسب باشند.

اما مقدار مصرف شکلات تلخ در روز چقدر است؟ به طور کلی افراد با هر شرایط جسمی که هستند و دارای هر نوع بیماری که می باشند، می توانند در طی شبانه روز ۲۵ گرم از این شکلات ها را بدون هیچگونه محدودیتی و در هر موقع از شبانه روز که خواستند، مصرف کنند.

در این میان برخی از افراد دوست دارند مقدار بیشتری از این شکلات ها را مصرف کنند. این افراد باید ابتدا شرایط خود را از نظر جسمانی، وضعیت بیماری، لاغری و یا چاقی و … مورد سنجش قرار دهند و بدانند که مصرف زیاد این شکلات می تواند چه عوارضی برای بدن آنها در پی داشته باشد.

قابل ذکر است که محققان و پزشکان توصیه می کنند که افراد مختلف از این شکلات ها در وعده صبحانه استفاده کنند تا بدن بتواند کالری فراوان موجود در آنها را دریافت کند.

گفتنی است که هر چه درصد کاکائو استفاده شده در این شکلات ها بیشتر باشد، مقدار مواد قندی و یا افزودنی های دیگر آن کمتر است. اما اگر درصد کاکائو استفاده شده در ساخت آن کم باشد حضور مواد قندی، رنگ های مصنوعی و … نیز بیشتر دیده می شود.

در این صورت افرادی که دچار بیماری های قلبی، فشار خون و دیابت هستند باید مراقب باشند و به مقدار کمتری از این شکلات مصرف کنند. آنها باید حتما به مقدار مصرف شکلات تلخ در روز دقت کافی داشته باشند.

توجه به نکات مهم درباره مصرف روزانه شکلات تلخ

با توجه به تمام مطالب گفته شده در بالا، درست است که این ماده غذایی پر کالری و پر انرژی با ذائقه بسیاری از افراد هماهنگ است و افراد میل زیادی به خوردن آن دارند. اما افراد مختلف با توجه به نوع بیماری و داروهای مصرفی خود باید قبل از استفاده از این نوع شکلات به پزشک خود مراجعه کنند تا او مقدار مصرف شکلات تلخ در روز و تلخی آن را تعیین کند تا به بدن آسیبی وارد نشود.

به طور مثال می توانیم بگوییم که مصرف هر نوع از این شکلات ها با هر درصدی از کاکائو، تلخی و یا شیرینی برای کسانی که به بیماری های معده مانند ریفلاکس معده و دیگر ناراحتی های معده دچار هستند، ممنوع می باشد.

پس افراد مختلف به خصوص ورزشکاران اگر دوست دارند از انرژی زیاد این شکلات در مواقع مختلف بهرهمند شوند، بهتر است از انواع شکلات تلخ تخته ای استفاده کنند و به مصرف یک تکه از آن در طی یک شبانه روز اکتفا نمایند.

در این مطلب در مورد مقدار مصرف شکلات  در روز صحبت کردیم. حتما سعی کنید این دستورات را رعایت کنید تا از صحت و سلامتی کامل برخوردار باشید.