در این مقاله می خواهیم به بررسی بهترین دمنوش برای نفخ شکم بپردازیم. دمنوش ها همیشه به عنوان یک نوشیدنی بسیار انرژی زا و سرشار از خاصیت یاد می شوند، نوشیدنی که دارای مزیت های فراوان است. نفخ کردن یکی از رایج ترین مشکلاتی است که اقراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. این مشکل می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که بررسی آنها از حوصله ی این بحث خارج است. اما یکی از روش های سنتی برای درمان این مشکل، نوشیدن دمنوش های گیاهی است. در ادامه با انواع دمنوش برای درمان نفخ شکم آشنا خواهیم شد.

دمنوش برای نفخ شکم

یکی از مشکلاتی که بر اثر سوء هاضمه و مشکلات گوارشی در افراد ایجاد می شود، نفخ شکم و ایجاد گاز در معده می باشد. این مشکل در بسیاری از افراد جدی نیست اما برخی از افراد بعد از خوردن هر وعده غذایی دچار نفخ می شوند. این افراد برای تقویت دستگاه گوارش خود و از بین بردن نفخ معده خود می توانند از برخی دمنوش های گیاهی استفاده کنند.

برخی از افراد برای از بین بردن این مشکل به پزشک مراجعه می کنند و از داروهای شیمیایی مختلف بهره    می برند. اما استفاده از دمنوش های گیاهی بدون عوارض نیز می تواند روشی بسیار خوب برای درمان این مشکل گوارشی باشند. مصرف این دمنوش ها برای کودکان و افراد کم سن و سال، باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد. زیرا معده آنها حساس تر می باشد. دمنوش برای بیماری های دیگر نیز مانند دل پیچه مفید است.

معرفی برخی از انواع دمنوش ها برای رفع نفخ شکم

دمنوش های زیادی برای از بین بردن این مشکل موجود هستند که ما در اینجا به برخی از مهم ترین و موثرترین آنها اشاره می کنیم.

دمنوش رازیانه

رازیانه یکی از گیاهانی است که خاصیت های بسیار زیادی دارد. یکی از خاصیت های این گیاه، درمان نفخ شکم می باشد. اما دمنوش رازیانه چگونه منجر به کاهش نفخ شکم می شود؟ مطالعات زیادی پیرامون این گیاه و دمنوش آن انجام گرفته است. در این تحقیقات عنوان شده است که رازیانه از ترکیبات گیاهی نظیر استراگل، آنتول و فنچون برخوردار است. همین مسئله باعث شده است، خاصیت ضد التهابی داشته باشد.

به علاوه به علت وجود روغن های فرار، خوردن دمنوش رازیانه می تواند به بهبود عملکرد هضم غذا کمک کند. همچنین ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که در دانه های رازیانه مقدار قابل توجهی فیبر گیاهی وجود دارد. این مسئله باعث می شود که دمنوش رازیانه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش نفخ شکم کمک کند. در آخر نیز باید بگوییم رازیانه، خاصیت ضد باکتریایی نیز دارد.

دمنوش پونه

پونه نیز از جمله گیاه هایی است که دمنوش آن می تواند به کاهش نفخ شکم کمک کند. این گیاه مفید ذیل خانواده ی نعناع دسته بندی شده است. طبع دمنوش پونه از نظر طب سنتی گرم است. از طرفی در گیاه پونه، مقدار قابل توجهی فیبر گیاهی یافت می شود.

همین مسئله باعث شده است که دمنوش پونه برای اختلالات گوارشی نظیر نفخ شکم، ترش کردن و کرم معده مفید باشد. البته نکته ای که ذکر آن حائز اهمیت می باشد این است که زنان باردار نبایداز دمنوش پونه استفاده کنند.

از دیگر فواید دمنوش پونه می توان به موارد زیر نیز اشاره داشت:

  • خوش بو کردن دهان.
  • آرامش بخش و رفع خستگی.
  • بهبود عملکرد دستگاه تنفسی.
  • درمان سرما خوردگی.
  • نرم کردن گلو و درمان سرفه های خشک.
  • درمان درد های قاعدگی.

دمنوش پونه

دمنوش زیره

زیره که یک گیاه بسیار خوش عطر شناخته می شود. دارای دو نوع زیره ی سیاه و زیره ی سبز می باشد. در واقع زیره ی سبز یک نوع ادویه است. زیره ی سیاه است دارای خواص طبی فراوانی است که یکی از این خواص، درمان نفخ شکم می باشد.

زیره دارای مواد مغذی زیادی از جمله تانن، دی هیدروکارون، فلاندرون و موسیلاژ می باشند. همین مسئله باعث شده است که دمنوش زیره را به عنوان یک داروی ضد نفخ، ضد التهاب و اسپاسم معرفی کنیم. اما نکته ی مهم، طریقه ی مصرف دمنوش زیره برای گرفتن بهترین نتیجه است.

برای این کار، در ابتدا یک لیوان آب آماده می کنیم و دانه های زیره را به آن اضافه می کنیم. سپس آن را در قوری ریخته و ۲۰ دقیقه روی کتری قرار می دهیم تا دم بکشد. سپس می توانیم آن را با لیمو و عسل ترکیب کنیم. اکنون دمنوش شگفت انگیز ما آماده است.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهانی است که از آن برای تهیه دمنوش های مختلف و به منظور رفع بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. زیرا این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی می باشد. نفخ شکم نیز یکی از مشکلاتی است، که بر اثر ایجاد سوء هاضمه در افراد ایجاد می شود. این گیاه می تواند سوء هاضمه و التهاب های موجود در روده را از بین ببرد.

دمنوش بادرنجبویه

 این گیاه می تواند به رفع سوء هاضمه، نفخ معده و درمان روده تحریک پذیر کمک کند. به همین دلیل افراد به خوبی می توانند از این مسکن قوی به عنوان یک دمنوش استفاده کنند.

دمنوش چای ترش

یکی از دلایلی که سبب ایجاد این مشکل در معده می شود، ترکیب مقدار زیادی آب با سدیم در کلیه ها می باشد که البته این مشکل بر اثر ترشح بیش از حد یک هورمون خاص در کلیه ها ایجاد می شود.

افراد با مصرف این دمنوش می توانند میزان ترشح این هورمون را تنظیم کنند تا این مشکل گوارشی در بدن آنها از بین برود.

دمنوش بابونه

گیاه بابونه به خوبی می تواند خاصیت ضد التهابی داشته باشد. بسیاری از افراد که مشکلات گوارشی دارند، از نوشیدنی  این گیاه استفاده می کنند تا نفخ معده و شکم در آنها از بین برود.

دمنوش زردچوبه

 این ادویه خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند سبب ایجاد آنتی اکسیدان های زیادی در بدن شود. به همین دلیل این ادویه می تواند مشکلات گوارشی، نفخ، سوء هاضمه و … را از بین ببرد و به کارکرد درست روده کمک کند.

دمنوش زردچوبه

دمنوش نعناع فلفلی

 این گیاه دارای روغن منتول می باشد، که می تواند سبب از بین بردن نفخ شکم شود. این گیاه می تواند به تسکین گرفتگی های معده نیز کمک کند و عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم کند.

نکته مهم: گفتنی است افراد برای تهیه هر کدام از این دمنوش ها، ابتدا باید آنها را با مقداری آب بجوشانند و برای دقایقی دم کنند و در هنگام دم کردن نیز برای ایجاد طعم بهتر، مقداری عسل به دمنوش آماده شده اضافه کنند تا بتوانند از خواص دمنوش برای نفخ شکم بهره مند شوند.

مقاله پیشنهادی: “انواع چای دل پیچه را بشناسید”

دمنوش برای نفخ شکم در بارداری

خانم های باردار به علت شرایط خاصی که دارند نمی توانند هر دمنوشی را برای درمان نفخ شکم در دوران بارداری استفاده نمایند. به عنوان مثال زنان باردار نباید از دمنوش رازیانه و دمنوش پونه استفاده کنند. به همین منظور در این قسمت دمنوش های مناسب برای درمان نفخ شکم در دوران بارداری را معرفی می کنیم.

  • اولین دمنوش، دمنوش شنبلیله می باشد که برای درمان نفخ در دوران بارداری بسیار موثر است.
  • چای بابونه نیز می تواند در درمان نفخ بسیار موثر باشد.
  • دمنوش دارچین و عسل نیز یکی دیگر از دمنوش های ضد نفخ در دوران بارداری است.
  • دمنوش زنجبیل را نیز باید معرفی کنیم.
  • دمنوش گشنیز به عنوان بهترین داروی ضد نفخ برای زنان باردار معرفی شده است.

دمنوش برای نفخ شکم نوزاد

نوزادان نیز از این مشکل در امان نیستند. از طرفی از آنجایی که امکان بیان مشکل برای آنها وجود ندارد، تشخیص این مسئله توسط والدین اندکی سخت است. اما می توان با توجه به علائم زیر، مشکل نفخ نوزاد را تشخیص داد:

  • دفع گاز معده.
  • گریه کردن هنگام دفع گاز معده.
  • پیچ و قوس دادن به کمر و شکم.
  • بلند کردن پا ها.
  • باد کردن معده.

برای حل مشکل نفخ نوزادان دمنوش های گیاهی بهترین انتخاب هستند. چرا که از مواد مضر و شیمیایی در ساخت آنها استفاده نشده است. در این قسمت قصد داریم بهترین دمنوش های گیاهی برای نفخ نوزاد را معرفی کنید:

  • چای نعناع: این چای با توجه ویژگی آرامش بخش و ضد اسپاسم می تواند مشکلات نفخ کودک شما را رفع نماید.
  • دمنوش زنجبیل: زنجبیل دارای ویژگی ضد التهاب است.
  • آنغوزه.
  • چای بابونه.
  • دمنوش رازیانه.
  • دمنوش ریحان.

کلام آخر

اگر دچار مشکلات گوارشی شده اید و می خواهید مشکل معده خود را رفع کنید، می توانید از دمنوش برای نفخ شکم استفاده کنید. ما در اینجا سعی کردیم انواع این نوشیدنی ها را به شما معرفی کنیم تا بهترین استفاده را بکنید.