زنجبیل یکی از گیاهانی است که از قدیم الایام در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها و یا کنترل آنها استفاده می شده است. خواص چای زنجبیل فراوان است. در این مطلب در مورد خواص زنجبیل صحبت می کنیم.

روش تهیه چای زنجبیل

زنجبیل دارای طبعی گرم و رنگی زرد می باشد که می توان از آن در قالب چای زنجبیل و یا دمنوش استفاده کرد. این گیاه به عنوان یک ادویه تند در تهیه بسیاری از مواد غذایی نیز استفاده می شود.

خیلی از افراد از ریشه این گیاه برای تهیه چای و یا دمنوش استفاده می کنند. افراد برای استفاده از ریشه گیاه زنجبیل آن را می کوبند و به شکل پودر در می آورند. می توان از این پودر برای تهیه دمنوش های سرد و گرم استفاده کرد.

به همین دلیل برخی از افراد در هنگام دم کردن چای، مقداری از پودر این ادویه را به چای خود اضافه می کنند. برخی از افراد نیز در هنگام تهیه نوشیدنی های زنجبیلی خود، مقداری لیموترش نیز به آنها اضافه می کنند.

قابل ذکر است با توجه به اینکه خیلی از افراد از مزه این گیاه لذت نمی برند، می توان در هنگام تهیه چای و یا دمنوش آن، مقداری عسل طبیعی نیز به آن اضافه کرد.

خواص چای زنجبیل

به طور کلی خیلی از گیاهان طبیعی دارای خواص درمانی می باشند و افراد در صورت استفاده درست و به موقع از آنها می توانند از فواید و اثرات درمانی آنها استفاده کنند. برخی از خواص زنجبیل عبارتند از:

برطرف کردن التهابات

این چای می تواند به خوبی التهاب های موجود در مفاصل و عضلات را از بین ببرد و افراد را از شر دردهای مفصلی شبانه روزی خلاص کند.

قابل ذکر است که افراد می توانند ریشه این گیاه را به حالت خمیر در بیاورند و آن را روی مفاصل و عضلاتی که درد می کنند، بگذارند و با پارچه یا نایلون آن را ببندند.

لاغری

از جمله خواص چای زنجبیل لاغری می باشد. این نوشیدنی به خوبی می تواند احساس سیری را به افراد مختلف القاء کند و به سوخت و ساز بدن کمک کند. افراد در هنگام تهیه این چای برای لاغری خود، بهتر است از مقداری لیموترش و نمک نیز استفاده کنند. این چای سبب می شود که افراد به کالری کمتری نیاز داشته باشند و برای انجام فعالیت های روزانه از ذخایر چربی موجود در بدن خود استفاده کنند.

برطرف کردن دردهای معده

از خواص زنجبیل برطرف کردن دردهای معده است. این چای می تواند به خوبی به هضم غذا کمک کند و عملکرد روده و معده را بهبود ببخشد. به همین دلیل افراد بهتر است نیم ساعت بعد از صرف وعده غذایی خود از این چای استفاده کنند تا هم دردهای معده و هم نفخ خود را از بین ببرند.

برطرف کردن مشکلات تنفسی

یکی دیگر از فواید مهم این نوشیدنی استفاده از آن برای پاکسازی ریه و برطرف کردن بیماری آسم می باشد. استفاده مناسب از چای این گیاه می تواند به خوبی آلودگی های هوا را که در ریه ها جا خوش کرده اند، از بین ببرد.

کمک به گردش خون

این چای دارای مقدار زیادی از مواد معدنی و اسید آمینه های ضروری بدن می باشد. به همین دلیل می تواند به خوبی به گردش خون در بدن کمک کند و در نتیجه به بهبود بیماری های قلبی و تنظیم فشار خون نیز کمک کند.

مقداری زنجبیل

تقویت سیستم ایمنی بدن

این نوشیدنی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان، املاح معدنی مختلف مانند منیزیم، روی و کروم می باشد که هر کدام می توانند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شوند.

ترکیبات موجود در این چای افراد را از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری ها در امان نگه می دارد. به خصوص افراد در فصل زمستان می توانند از چای و یا نوشیدنی این گیاه طبیعی هم به شکل گرم و هم به شکل سرد استفاده کنند تا ایمنی بدن خود در برابر بسیاری از بیماری ها را بالا ببرند.

برطرف کردن سرماخوردگی

این چای می تواند به خوبی بیماری سرماخوردگی را از بین ببرد و افراد را از گرفتگی های بینی و گلودردها خلاص کند. این از خواص چای زنجبیل است.

برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ

نوشیدنی می تواند حالت های تهوع و استفراغ در افراد مختلف به خصوص زنان باردار را کاهش دهد و به خوبی نقش یک داروی ضد تهوع را بازی کند.

دفع سموم از بدن

یکی از مهم ترین خواص چای زنجبیل، نوشیدن روزانه آن به منظور دفع سموم از بدن و کبد می باشد. ناگفته نماند این نوشیدنی می تواند انواع عفونت های موجود در دهان و لثه ها را نیز از بین ببرد و از تجمع قارچ ها و باکتری ها در دهان جلوگیری کند.

لیوان چای زنجبیل به همراه مقداری زنجبیل

کاهش کلسترول بد خون

محققان با آزمایش های مختلف ثابت کرده اند که مصرف این چای می تواند به کاهش کلسترول های بد موجود در خون، بپردازد و در نتیجه به بهبود بیماری های قلبی کمک کند. گفتنی است که این پودر گیاهی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد .

بهبود عملکرد اعصاب مرکزی

این نوشیدنی می تواند بر بهبود عملکرد اعصاب مرکزی بدن تاثیرگذار باشد و بسیاری از بیماری ها مانند سردردهای میگرنی و آلزایمر در سنین مختلف را درمان کند.

سایر خواص چای زنجبیل

از دیگر خواص این چای می توان به رشد موها، لایه برداری از پوست و خواص ضد پیری آن اشاره کرد.

کلام آخر

در این مطلب درباره خواص چای زنجبیل صحبت کردیم. این چای با طعم تند و گرمی که دارد، می تواند دارای فواید و عوارض زیادی باشد. به همین دلیل محققان، روز به روز بیشتر به فواید آن برای سلامتی بدن پی می برند. از همراهی شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم.