روش نگهداری زعفران دم کرده موضوعی است که امکان دارد سوالات مختلفی را در ذهن ایجاد کند. ما در بسیاری از اوقات برای تهیه انواع غذا، دسر، شیرینی و… نیاز به استفاده از زعفران دم کرده داریم. زمانی که زعفران را دم می کنیم ممکن است بعد از اتمام کار مقداری از آن باقی بماند. در چنین حالتی آشنایی با روش صحیح نگهداری از زعفران دم کرده کمک می ‌کند تا بتوانیم زعفران را برای مدت بیشتری نگهداری و از آن استفاده کنیم.

روش های دم کردن زعفران

قبل از آن که در مورد طرز نگهداری زعفران دم کرده صحبت کنیم، ابتدا مطالبی را در مورد شیوه های دم کردن زعفران توضیح می دهیم. استفاده از آب جوش یکی از راه های دم کردن زعفران است. به این منظور مقداری آب جوش در پودر زعفران ریخته و روی حرارت غیرمستقیم مانند کتری می گذاریم تا به تدریج دم بکشد.

به جای آب جوش می توان از یخ برای دم کردن زعفران استفاده کرد. در این روش ۲ قطعه یخ قالبی را در پودر زعفران انداخته و سپس آن را روی شعله غیرمستقیم می گذاریم. استفاده از شیر داغ هم روش دیگری است که برای دم کردن زعفران به کار می رود.

آشنایی با روش نگهداری از زعفران دم کرده

زعفران بعد از دم کشیدن می تواند برای چند ساعت در فضای بیرون بماند. بعد از گذشت این مدت باید آن را در یخچال قرار داد. با قرار دادن زعفران دم کرده در یخچال می توانیم آن را برای ۲ الی ۳ هفته نگهداری کنیم. نگهداری از زعفران دم کرده برای مدت زمان طولانی تر باعث می شود رنگ، عطر و طعم این ادویه از بین برود. با توجه به طرز نگهداری زعفران دم کرده برای قرار دادن زعفران در یخچال باید آن را در ظروف شیشه ای در بسته ریخته و سپس در یخچال بگذاریم.

زعفران درجه یک در کنار گل زعفران

نگهداری از زعفران در فریزر ایده دیگری است که در ارتباط با روش نگهداری زعفران دم کرده مورد توجه قرار دارد. برای قرار دادن مقادیر زیادی از زعفران در فریزر می توان آن را به شکل بسته بندی های کوچک و نازک در فریزر نگه داشت. به این ترتیب هر زمان نیاز به استفاده از زعفران دم کرده داشتیم مقداری از آن را از فریزر بیرون آورده و مصرف می کنیم.

نکات مهم نگهداری زعفران دم کرده

توجه داشته باشید که زعفران را نباید مجددا در فریزر قرار داد. در واقع اگر هنگامی که آن را از فریزر بیرون آورده و استفاده می کنیم مقداری از زعفران دم کرده باقی بماند نباید آن را دوباره منجمد کنیم. این موضوع در رابطه با نگهداری از سایر مواد غذایی در فریزر هم صدق می ‌کند. ناگفته نماند هنگامی که زعفران دم‌ کرده در فریزر قرار می گیرد بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۴ روز کیفیت آن به شدت کم می شود.

پیشنهاد مطالعه: از کجا بفهمیم زعفران خراب شده است؟

نتیجه گیری

برای نگهداری از زعفران دم کرده می توان آن را تا مدتی در یخچال یا فریزر قرار داد. بعد از گذشت این مدت رنگ، عطر و طعم خوب زعفران از بین می رود. بهتر است تا جایی که امکان دارد زعفران را به صورت تازه دم و استفاده کنیم.