کشمش میوه خشک کوچکی است که سرشار از مواد مغذی می‌باشد. از انواع خشکبار است که انرژی بدن را زیاد می‌کند. این خوراکی سرشار از فیبر است. کشمش یکی از مفید ترین مواد غذایی طبیعی می‌باشد که برای سلامتی بسیار مفید است. در این مقاله در مورد خواص کشمش صحبت می کنیم.

فواید انواع کشمش

کشاورزان از گونه های مختلف انگور و با روش های گوناگون انواع کشمش را تولید می‌کنند که هر کدام از آنها دارای خاصیتی هستند اگر چه بسیار از خواص در آنها مشترک است.کشمش به طور کلی از خشک شدن حبه های انگور به دست می آید. خواص کشمش های سیاه، زرد و سبز در انواع مختلف خود بسیار بالاست. مصرف کشمش در گونه های متفاوت آن می تواند از بروز بیماری پیشگیری به عمل آورد. بنابراین اگر می خواهید سلامتی خود را تضمین کنید؛ بهتر است به در برنامه روزانه یا هفتگی خود مصرف کشمش را قرار دهید. چرا که خواص انواع کشمش ها بسیار بالا و قابل توجه است.

خواص کشمش تیزابی

این نوع کشمش در دو نوع دانه ‌دار و بی دانه است و در رنگ زرد روشن و قهوه‌‌ای مایل به زرد می‌باشد که این نوع انگور در مایع قلیایی زده می‌شود و خشک می‌شود. تیزاب یک روش سنتی و عالی است که طی آن ارزش غذایی انگور از بین نمی‌رود و از خواص آن می‌توان به خوشبو کننده دهان نام برد و همچنین برای افراد عصبی بسیار مناسب است .

برای کاهش چربی خون مفید است و برای تنظیم ضربان قلب هم می‌توان از این کشمش استفاده کرد.

خواص کشمش آفتابی

این کشمش از انگور بی دانه است که با نور مستقیم خورشید خشک می‌شود و رنگ آن قهوه‌ای است که به نام کشمش پلویی هم شناخته می‌شود و مواد مغذی و انرژی بالایی دارد. این کشمش دارای ویتامین دی و هورمون استروژن می‌باشد و برای بدن مفید است. دارای مس، منیزیم، پتاسیم،منگنز و روی می‌ باشد. چربی آن کم است . استفاده از کشمش آفتابی باعث عملکرد صحیح رگ های بدن می‌شود . کشمش آفتابی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است برای سلامت دندان و لثه هم مهم است.

خواص کشمش طلایی

از انگور بی دانه درست می‌شود که رنگ زرد کهربایی یا قهوه‌ای روشن دارد و با دود گوگرد خشک می‌شود. از خواص این کشمش تقویت و استحکام استخوان ها و دندان ها ، کاهش چربی بد خون ، دفع سموم بدن و تامین انرژی می‌توان نام برد.

فواید کشمش سیاه

این کشمش همان انگور سیاه خشک شده است که به آن مویز هم می گویند. معمولا مویز به طور مستقیم با نور خورشید خشک می‌شود. به طور کلی می توان کشمش یک منبع بسیار غنی از انواع قندهای طبیعی، فیبر و کربوهیدرات و نیز انواع ویتامین هاست. این ماده مغذی، سرشار از قند و کالری است و تضمین کننده سلامتی افراد است.در طب سنتی خوراکی هایی مثل مویز نه تنها یک غذای سالم و طبیعی به شمار می‌رود بلکه خاصیت درمانی هم دارد . بیشتر افراد ورزشکار و کسانی که احتیاج به تقویت بدن دارند از آن استفاده می‌کنند. انگورهای بی دانه و شاهانی و پرگوشت گزینه های مناسبی برای مویز هستند. هر چه رنگ مویز سیاه تر باشد در جلوگیری از آلزایمر قدرت بیشتری دارد.

اگر بخواهیم به صورت تیتروار خواص کشمش سیاه و مزایای آن را برشمریم؛ می توان موارد زیر را نام برد:

  • کمک به هضم غذا
  • افزایش سطح آهن در بدن
  • سلامت قلب و عروق
  • سلامت دهان و دندان
  • کنترل دیابت
  • تنظیم سطح قند خون
  • تقویت حافظه
  • پیشگیری از کم خونی و درمان آن
  • مقابله با سرطان
  • پیشگیری از پوکی استخوان و سلامت آن ها
  • تقویت نیروی جنسی
  • و…

خواص کشمش سبز

انگور دانه دار بلند و کشیده و سبز رنگ است که با گوگرد خشک می‌شود. این کشمش برای همه افراد به خصوص، کودکان و نوجوانان یک میان وعده بسیار مناسب است. خوردن این میوه خشک انرژی لازم برای فعالیت روزانه را تامین می‌کند. برای دانش آموزان، ورزشکاران، کوهنوردان و افراد میانسال بسیار مفید است. مهمترین خاصیت آن درمان ضعف و خستگی بدن، کاهش وزن، جلوگیری از پوکی استخوان، درمان ضعف جنسی، پیشگیری از سرطان، حفظ سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است.

خواص کشمش ملایری

 این کشمش رنگ روشنی دارد و برای خشک شدن مراحل مختلفی را طی می‌کند. کشمش ملایری به دستگاه گوارش کمک می‌کند. محافظ استخوان ها می‌باشد از کم خونی جلوگیری می‌کند و باعث کاهش فشار خون می‌شود. در بهبود سلامت بینایی تاثیر دارد و بدن را سم زدایی می‌کند. برای بدنسازها بسیار مفید است. از نظر طب سنتی در درمان عفونت ها موثر است. همچنین از حمله قلبی و سکته جلوگیری می‌کند.

خواص کشمش زرد

علاوه بر خواص کشمش سیاه یا مویز، نباید از خواص و مزایای کشمش زرد هم غافل شد. چرا که کشمش زرد نیز سرشار از سدیم و کلسیم و ویتامین B می باشد. مصرف کشمش زرد، سبب تقویت قدرت بینایی افراد می گردد. ضمن اینکه با توجه به داشتن کلسیم بالا، از پوکی استخوان پیشگیری به عمل می آورد. از جمله خواص کشمش زرد، می توان به خاصیت آنتی اکسیدان، کاهش فشار خون و استرس در فرد سلامت دهان و دندان، پیشگیری از ریزش مو و… اشاره کرد.

خواص کشمش سلطانی

این کشمش بعد از تیزاب شدن روی سطح غیر خاکی مثل بتنی در معرض نور مستقیم آفتاب خشک می‌شود. کشمش سلطانی نسبتا کوچک است و از انگور های روشن و بی هسته به وجود می‌آید و بسیار خوش طعم است. این کشمش منبع انرژی است.چون گوشتی و بدون دانه است برای مصارف خانگی کاربرد دارد. اگر کسی از خستگی زیاد رنج می‌برد کشمش سلطانی را می‌تواند مصرف کند. وقتی انگور به کشمش تبدیل می‌شود، غلظت ترکیبات فنلی آن بسیار بالا می ‌رود. این ماده نقش قابل توجه‌ای در پیشگیری و درمان سرطان دارد.

خواص کشمش کاشمری

این کشمش در رنگ سبز و زرد است. دانه دار و بلند است و چون در کاشمر تولید می‌شود به این نام معروف است . این نوع کشمش به صورت خوراکی یا همراه چای مصرف می‌شود. برای حفظ استحکام و همچنین جلوگیری از مشکلات پوکی استخوان، مصرف این کشمش توصیه می‌شود. این خواص به خاطر منابع سرشار از سدیم و کلسیم در نوع زرد آن است. بعضی از افراد به دلیل فعالیت های مختلف یا مشکلات پزشکی روزانه آب زیادی را از طریق بدن از دست می‌دهند. مصرف کشمش کاشمر یک راه حل خوب و مناسب در این زمینه است. از دیگر خواص آن جلوگیری از تخریب سلول های مختلف بدن می‌باشد و دارای ویتامین بی است.

مطلب مرتبط: آیا کشمش برای دیابت ضرر دارد؟

کشمش قرمز

کشمش قرمز در آفتاب و بر روی خاک خشک می‌شود . سرشار از مواد معدنی و الکترولیت ها می‌باشد. یک ملین طبیعی است از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند . مو را تقویت  می‌کند و درمان خوبی برای بی‌خوابی است. پوست را شاداب می‌کند . سرشار از آنتی اکسیدان است . باعث مقاومت بدن در برابر عفونت ها می‌شود .

خواص کشمش پلویی

کشمش پلویی برای بی نظمی معده و یبوست مفید است . این نوع از کشمش اگر به گوشت اضافه شود چربی غذا را کم می‌کند. مصرف آن فیبر آهن را زیاد می‌کند و مقدار سدیم را کاهش می‌دهد .‌

خواص کشمش سایه خشک

این کشمش با قرار دادن انگور در سایه، خشک می‌شود . انگور عسگری بیشتر با این روش خشک می‎‌شود و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

خواص کشمش برای کودکان

اگر به فکر سلامتی کودکان خود هستید؛ از خواص کشمش غافل نشوید. چرا که کشمش به واسطه فیبر زیادی که دارد؛ برای درمان یبوست بسیار مفید است. از طرف دیگر کشمش سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. همین عامل به نوبه خود سبب کنترل فشار خون و درمان کم خونی و دیابت می شود. با توجه به خاصیت ضد سرطانی کشمش و نیز تقویت حافظه، بهتر است در همان ابتدا کودکان را با این ماده مقوی و مغذی، آشتی داد. ارزش غذایی کشمش نه تنها برای کودکان، بلکه برای هر فردی بالاست.

کلام آخر

به طور کلی خواص کشمش به قدری زیاد است که می تواند سلامتی را برای هر فردی به ارمغان آورد. بهتر است به منظور پیشگیری از انواع بیماری ها و درمان برخی از آن ها، مصرف کشمش را در دستور برنامه های غذایی خود قرار دهید. همان طور که می توانید کشمش را جداگانه و یا در وعده هایی غذایی خود مورد مصرف قرار دهید.