زعفران، گران ترین گیاه طبیعی جهان است که دارای رنگی سرخ می باشد و بسیاری از افراد از آن به عنوان یک ادویه برای تهیه انواع دمنوش ها، چای ها و غذاهای خود استفاده می کنند. این گیاه ارزشمند دارای خواص زیادی است و با تهیه یک چای زعفران می توان از تمام فواید خواص چای زعفران بهره مند شد. در این مطلب می خواهیم در مورد

معرفی برخی از خواص چای زعفران

این گیاه ارزشمند دارای ترکیبات بی شماری از قبیل اسید فولیک، پروتئین، کربوهیدرات، آنتی اکسیدان ها، نیاسین، اسیدهای چرب، مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم، سدیم، مس، آهن، سلنیوم و … است.

هر ماده گیاهی با توجه به ترکیبات موجود در خود دارای فواید و یا عوارض بی شماری است. گیاه زعفران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در اینجا ما به برخی از خواص بی شمار این چای گیاهی می پردازیم.

تاثیر چای زعفرانی در از بین بردن افسردگی

 یکی از خواص چای زعفران، تاثیر آن بر روی افسردگی است/ این گیاه دارای ترکیباتی مانند کروستین می باشد. این ترکیب می تواند بر سلول های مغز تاثیر مثبت بگذارد و به افراد افسرده حس نشاط و شادابی را هدیه بدهد.

گفتنی است بسیاری از افراد از این گیاه و چای تهیه شده توسط آن به جای داروهای درمانی افسردگی استفاده می کنند.

تاثیر چای زعفرانی بر دوران قاعدگی خانم ها

از خواص چای زعفران، اثر آن بر روی قاعدگی است. این چای می تواند سبب منظم کردن سیکل قاعدگی شود و دردهای ایجاد شده در شکم و کمر خانم ها را کاهش دهد.

از طرفی خانم ها در این دوران به دلیل اختلالات ایجاد شده در ترشح هورمون های مختلف، دچار تندخویی می شوند که باز هم استفاده از این چای می تواند سبب آرامش آنها شود.

تاثیر چای زعفرانی بر سلول های سرطانی

 این چای می تواند با ترکیبات موجود در خود از قبیل آنتی اکسیدان ها و فلانوئیدها سلول های سرطانی را کوچک و از انتشار آنها جلوگیری کند.

همچنین این چای با رنگ های زرد و سرخ خود می تواند استرس های ناشی از این بیماری ها را در افراد از بین ببرد و به آنها آرامش بیشتری هدیه دهد. این از خواص چای زعفران است.

تاثیر چای زعفرانی بر بیماری های قلبی

 ترکیبات موجود در این چای می توانند کلسترول بالا را کاهش دهند و در صورت کاهش کلسترول موجود در خون زمینه ابتلا به بیماری های قلبی نیز در افراد کاهش می یابد. زیرا این چای خون را رقیق می کند و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

مطلب مرتبط: “ارتباط میان زعفران و پریودی چیست؟”

خواص چای زعفران برای تسکین دستگاه گوارشی و معده

این چای می تواند تمامی دردهای معده، نفخ، استفراغ و حالت تهوع را از بین ببرد. همچنین این چای می تواند خلط آور باشد و التهابات موجود در سینه و گلو را که بر اثر بیماری های مختلف ایجاد شده است را از بین ببرد.

یک لیوان دمنوش زعفران

خواص چای زعفران بر فشار خون

 این چای دارای ترکیبی مانند کروستین می باشد که می تواند سبب منظم شدن فشار خون شود و بیشتر برای افرادی که فشار خون بالا دارند، مناسب است، چون فشار آنها را کاهش می دهد.

قابل ذکر است که منظم شدن فشار خون می تواند از ایجاد بیماری های قلبی نیز در افراد مختلف جلوگیری کند.

تاثیر چای زعفرانی بر بیماری های تنفسی

برخی از بیماری ها مانند سرماخوردگی و همچنین آلودگی های موجود در هوا می توانند ریه ها را ملتهب کنند و در این صورت مشکلات تنفسی بسیار زیادی برای افراد ایجاد می شود. استفاده از این چای گیاهی می تواند این التهابات را از بین ببرد و ریه های آنها را تمیز کند و در این صورت افراد می توانند، بهتر نفس بکشند.

خواص چای زعفران  برای تقویت حافظه

این چای گیاهی دارای ترکیباتی مانند کروسین و کروستین است. این دو ماده می توانند به تقویت حافظه و عملکرد مناسب سلول های مغز کمک کنند. این نوشیدنی می تواند به کاهش بیماری آلزایمر در افراد کمک کند.

همچنین آنتی اکسیدان های موجود در این چای می توانند مانع رسوب پلاکت ها در سلول های مغز شوند. به همین دلیل است که استفاده از این چای، البته در حد معین برای کودکان توصیه می شود، زیرا قوه یادگیری آنها را افزایش می دهد.

خواص چای زعفران  برای بینایی

این ترکیب گیاهی دارای اسیدهای چرب زیادی است که می تواند نور چشم را زیاد کند و از نابینایی در افراد مختلف جلوگیری کند و به نوعی سبب تاخیر در روند ایجاد بیماری های چشمی شود.

یک استکان چای زعفران

تاثیر چای زعفرانی بر بهبود بیماری های پوستی

این چای به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و ویتامین های زیاد می تواند پوست افراد به خصوص کسانی که پوست های حساس دارند را از اگزماهای پوستی در امان نگه دارد.

مطلب مرتبط: “ارتباط زعفران و فشار خون چیست؟”

خواص چای زعفران  برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این چای دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامینC  می باشد. تمام این ترکیبات می توانند سبب تقویت بدن شوند و آسیب های ناشی از عملکرد رادیکال های آزاد بر سلول های بدن را کاهش دهند. با کاهش این آسیب ها، آهن به خوبی توسط بافت ها و سلول های بدن جذب می شود.

روش های تهیه کردن چای زعفرانی

افراد مختلف این چای را به شیوه های گوناگون تهیه می کنند. در روش اول افراد برای تهیه کردن این چای از برگ های چای و زعفران استفاده می کنند. افراد ابتدا زعفران را خریداری و آن را می کوبند تا به شکل یک ادویه در بیاید و سپس برگ های چای و مقدار مشخصی از زعفران را در آب جوش دم می کنند و بعد از گذشت پنج تا هفت دقیقه از دم کشیدن، آن چای را مصرف می کنند.

در روش دیگر افراد فقط رشته های زعفران را در آب جوش ریخته و آنها را به مدت هفت تا ده دقیقه دم می کنند و سپس برای خوش طعم شدن مقداری عسل و یا دارچین نیز به آن اضافه می کنند.

کلام آخر در مورد خواص چای زعفران

همانطور که گفتیم این چای نیز مانند هر چای گیاهی دیگری دارای فواید مختلفی است و  مصرف منظم آن نیز می تواند تاثیرات آن را بر بدن افراد دو چندان کند. در این میان افراد باید به نکته ای مهم توجه کنند و آن هم این مورد می باشد که در مصرف چای زعفرانی جنبه احتیاط را رعایت کنند و مقدار مصرفشان در حد تعادل باشد و در صورت ابتلا به بیماری های خاص مقدار مصرف روزانه آن را از پزشک خود جویا شوند.