خواص خرما را نمی توان نادیده گرفت، به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان خوردن روزانه چند عدد خرما را توصیه می نمایند. به طور کلی خرما از جمله مواد خوراکی محسوب می شود که سرشار از ویتامین های مختلف و مواد مغذی برای بدن است. به جرات می توان گفت که این خوراکی از خواص بی نظیری برخوردار می باشد که آن را به یک داروی طبیعی تبدیل کرده است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با خواص بی نظیر خرما به طور کامل آشنا کنیم.

خواص خرما به صورت کلی

خواص خرما موجب شده تا امروزه بسیاری از پزشکان مصرف روزانه آن را در تمامی سنین توصیه نمایند. خرما منبع غنی از مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد که می تواند به حفظ سلامتی انسان کمک کند. به همین دلیل نمی توان تاثیرات آن را روی بدن نادیده گرفت. از مهم ترین خواص این میوه برای انسان می توان به موارد زیر اشاره داشت.

تنظیم نمودن سطح کلسترول

یکی از ابتدایی ترین خواص خرما تنظیم نمودن سطح کلسترول خون در بدن است. آهن فراوان موجود در خرما و عدم وجود کلسترول در این میوه موجب شده تا در کاهش کلسترول بسیار موثر باشد. از طرفی فیبر بسیار بالای خرما نیز در تنظیم کلسترول خون نقش بسیار موثری دارد.

خاصیت ضد التهابی

از قابل توجه ترین خواص خرما باید به خاصیت ضد التهابی آن اشاره نمود. این میوه می تواند از بدن در برابر التهابات و استرس اکسیداتیو محافظت نماید. از طرفی اصلی ترین دلایل بروز آسیب های مغزی استرس و التهاب بدن می باشد. بنابراین مصرف خرما می تواند در حفظ سلامت مغز و پیشگیری از آسیب دیدگی های مغزی بسیار موثر باشد.

تناسب اندام و عضله سازی با مصرف خرما

حفظ تناسب اندام و عضله سازی از دیگر خواص خرما محسوب می شود. از آنجایی که این میوه سرشار از فیبر است می تواند به احساس سیری طولانی مدت کمک کند. بنابراین افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، می توانند خرما را به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار دهند. در این صورت تمایل آن ها به مصرف خوراکی های ناسالم کاهش می یابد.

همچنین تقویت عضلات نیز از دیگر فواید خرما می باشد که می تواند به عضله سازی و پیشگیری از ضعف های عضلانی در طول رژیم لاغری کمک کند. بنابراین مصرف روزانه خرما به عنوان میان وعده و یا به صورت ناشتا می تواند در حفظ تناسب اندام و کاهش وزن بسیار موثر باشد.

خواص خرما، یک ظرف حاوی مقادیر خرما و چند خرما در کنار آن

 

خواص خرما برای زنان

نباید از کنار فواید خرما برای زنان به سادگی عبور کرد. این میوه می تواند تاثیرات شگفت انگیزی در بدن بانوان داشته باشد. به همین دلیل است که تمامی پزشکان مصرف آن را برای خانم ها ضروری می دانند. بسیاری از زنان در معرض ابتلا به انواع سرطان ها به خصوص سرطان دهانه رحم، ریه، پوست و سرطان سینه قرار دارند. از طرفی خرما غنی از آنتی اکسیدان هایی می باشد که خاصیت ضد سرطانی دارند.

به همین دلیل یکی از مهم ترین خواص خرما برای بانوان خاصیت ضد سرطانی آن می باشد. آلزایمر از انواع اختلالات مغزی محسوب می شود که بسیاری از بانوان در میانسانی به آن دچار می شوند. خرما به دلیل مواد مغذی و ویتامین های مختلفی که دارد می تواند از بروز این اختلال مغزی به میزان قابل توجهی پیشگیری نماید.

حفظ سلامت قلب و کاهش میزان استرس در بدن از دیگر خواص خرما برای بانوان محسوب می شود. فیبر موجود در آن نیز به کاهش چربی های اضافه بدن و لاغری شکم و پهلوها کمک می کند. بنابراین بانوانی که به دلیل زایمان دچار اضافه وزن شده اند و یا از چاقی شکم خود ناراحت هستند، می توانند خرما را در برنامه تغذیه روزانه خود قرار دهند.

بهبود گردش خون در بدن نیز یکی دیگر از فواید خرما برای بانوان می باشد. آهن بسیار فراوان موجود در این میوه باعث می شود تا خون بهتر در بدن جریان پیدا کند. در نتیجه اکسیژن رسانی به پوست سر بهبود پیدا می کند و از ریزش موها جلوگیری می شود. همچنین ویتامین های موجود در این میوه خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت نموده و از پیری پوست پیشگیری می نمایند.

خواص خرما برای بارداری

بانوان باردار نیز نباید از کنار خواص خرما به سادگی عبور کنند. این میوه می تواند کربوهیدرات ها و آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن بانوان باردار را تامین نماید. از طرفی خرما غنی از کلسیم است که در حفظ سلامت استخوان های مادر و رشد استخوان های جنین نقش بسیار موثری دارد. اسید فولیک موجود در این میوه نیز می تواند در پیشگیری از بروز نقص های مادرزادی بسیار موثر باشد.

از دیگر فواید خرما در طول بارداری می توان به تنظیم سطح هموگلوبین و افزایش ایمنی بدن مادر و جنین اشاره نمود. آنتی اکسیدان های این میوه با رادیکال های آزاد به مقابله می پردازند و در نهایت ایمنی بدن را افزایش می دهند. تحقیقات انجام شده روی خرما نشان می دهد که این میوه منجر به سهولت زایمان و پیشگیری از زایمان دیررس نیز می گردد.

از طرفی مصرف خرما در طول بارداری می تواند میزان قند فروکتوز را کاهش داده و به تنظیم قند خون در بدن کمک کند. همچنین خاصیت ملینی این میوه موجب می شود تا انقباضات رحمی کمتر شده و زایمان طبیعی سریع تر انجام شود. این خاصیت در پیشگیری از بروز یبوست در طول بارداری نیز نقش بسیار موثری دارد.

خواص خرما برای پریودی

کاهش دردهای قاعدگی از دیگر فواید خرما در بانوان است. مصرف خرما در طول قاعدگی می تواند میزان پتاسیم بدن را افزایش داده و از بروز کم خونی پیشگیری نماید. همچنین قند طبیعی موجود در این میوه موجب می شود تا از افت قند خون در طول قاعدگی نیز جلوگیری شود. خرما در تامین انرژی بدن و همچنین آرامش اعصاب بانوان در طول پریودی نیز نیاز موثر است.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که بانوان در طول قاعدگی با آن مواجه هستند، خونریزی و بروز کم خونی است. این موضوع موجب می شود تا میزان قابل توجهی از آهن و پتاسیم بدن دفع شود. خرما حاوی مقدار قابل توجهی آهن و پتاسیم است که می تواند این مشکل را به میزان قابل توجهی جبران نماید. از طرفی بانوان در طول پریودی معمولا بی اشتها شده و بدن آن ها مواد غذایی کافی دریافت نمی کند. مصرف خرما می تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را در طول این دوران تامین نماید.

خواص خرما، چند دانه خرما بر روی زمین

 

خواص خرما برای مردان

از جمله فواید خرما برای آقایان می توان به تقویت سلامت عمومی آن ها اشاره نمود. به همین دلیل مصرف این میوه در مردان می تواند به پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها کمک کند. پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر و افزایش تمرکز از ابتدایی ترین فواید خرما برای مردان است. از طرفی خاصیت ضد سرطانی این میوه موجب می شود تا احتمال بروز سرطان پروستات در آقایان به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

کمک به درمان دیابت و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نیز از دیگر فواید خرما برای مردان است. متاسفانه بسیاری از آقایان به دلیل مصرف دخانیات در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند. مصرف خرما می تواند در پیشگیری از بروز این بیماری ها و بهبود گردش خون در بدن آن ها نقش بسیار موثری داشته باشد. کاهش بیماری های روده بزرگ و تسکین زخم ها از دیگر خواص این میوه محسوب می شوند.

خواص خرما برای اسپرم

کمک به درمان ناباروری از مهم ترین فواید خرما محسوب می شود. این میوه می تواند نقش بسیار موثری در کاهش هورمون تستوسترون در بدن داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از محققان باور دارند که خرما در تقویت اسپرم و افزایش احتمال باروری بسیار موثر است. طبع گرم خرما نیز می تواند دلیل دیگر بروز این فرضیه باشد.

در طب سنتی آفریقا از این خواص خرما به صورت درمانی برای ناباروری آقایان استفاده می شود. از طرفی تحقیقات انجام شده روی خرما نشان می دهد که این میوه در رفع ناباروری های ناشی از نوروتوکسین بسیار تاثیرگذار است. بنابراین مصرف روزانه چند عدد خرما در مردان می تواند به تقویت اسپرم ها و پیشگیری از بروز ناباروری نیز کمک کند. البته تحقیقاتی که این موضوع را به صورت علمی ثابت کرده باشند وجود ندارد ولی با توجه به مواد مغذی خرما نمی توان تاثیرات آن را روی باروری آقایان نادیده گرفت.

خواص خرما برای ریه

متاسفانه مشکلات ریوی از شایع ترین بیماری هایی می باشد که کرونا برای انسان ها به وجود آورده است. از طرفی هنگام بروز بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، ریه به سرعت درگیر عفونت و التهاب می شود. خرما به دلیل طبع گرمی که دارد، می تواند سردی ریه را از بین ببرد و در تسکین سرفه های مزمن موثر باشد.

انرژی بسیار بالا از دیگر خواص خرما محسوب می شود. این ویژگی در کنار طبع گرمی که دارد به پیشگیری از بروز بیماری های التهابی مانند سرماخوردگی کمک می کند. خاصیت ضد سرطانی خرما نیز باعث می شود تا احتمال بروز سرطان های ریه و روده به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

مصرف خرما به صورت ناشتا

بسیاری از پزشکان بر این باورند که برای بهره مندی از خواص خرما بهتر است آن را به صورت ناشتا میل کرد. خرما منبع بی نظیری از تیامین، نیاسین، ویتامین K، A، C، فیبر، منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، گوگرد، آهن و فولات است. به همین دلیل مصرف خرمای تازه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز بیماری های عفونی کمک کند.

از مهم ترین فواید خرمای تازه به صورت ناشتا می توان به بهبود درد مفاصل، کمک به تسکین درد سینه و عملکرد بهتر قوه شنوایی اشاره نمود. همچنین مصرف ناشتا آن در افزایش انرژی عضلات و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر می باشد. ویتامین های موجود در خرما نیز موجب پیشگیری از چین و چروک های پوستی و جوانسازی صورت می شوند.

کمک به رشد موها، درمان کم خونی، حفظ تناسب اندام و رفع مشکلات گوارشی از دیگر فواید خرما می باشند. آهن بسیار زیاد موجود در این میوه موجب می شود تا ریشه موها استحکام بیشتری پیدا کنند و در نهایت از ریزش موها جلوگیری شود. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی و فیبر آن از بروز اختلال در عملکرد دستگاه گوارش به میزان قابل توجهی پیشگیری می نماید.

خواص خرما برای کمر

جالب است بدانید که بهبود کمردرد و درد مفاصل از جمله خواص خرما می باشند. خرما به دلیل مواد معدنی فوق العاده ای که دارد، می تواند به پیشگیری از بروز پوکی استخوان کمک کند. از طرفی منیزیم، آهن، کلسیم و فسفر موجود در آن باعث می شود تا درد ناحیه کمر به طور قابل توجهی کاهش یابد.

خرما از جمله مواد خوراکی می باشد که به صورت یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند. به همین دلیل مصرف آن می تواند به تامین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن کمک نماید و بدن را در برابر بیماری ها ایمن کند. خاصیت ضد التهابی خرما نیز باعث می شود تا دردهای کمر که ناشی از التهابات بدن هستند، به میزان قابل توجهی کم شود.

وجود آنتی اکسیدان های قوی مانند کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و اسید فنولیک از مهم ترین فواید خرما محسوب می شوند. زیرا این آنتی اکسیدان ها از بروز انواع سرطان پیشگیری نموده و به سرعت التهابات بدن را از بین می برند. از آنجایی که فلاونوئیدها نقش بسیار موثری در کاهش دردهای مفاصل دارند، خرما می تواند نقش بسیار موثری در تسکین کمردرد داشته باشد.

خواص خرما، یک ظرف چوبی حاوی خرما و چند خرما در کنار آن

 

خواص خرما برای چشم

از دیگر خواص خرما می توان به پیشگیری از بروز بیماری های عفونی اشاره نمود. مواد مغذی موجود در خرما موجب می شود تا بدن بتواند در برابر رادیکال های آزاد مقاومت بیشتری داشته باشد. از طرفی خاصیت ضد التهابی آن موجب می شود تا چشم ها نیز در برابر بیماری های عفونی محافظت شوند. همچنین فسفر، کلسیم، ویتامین A، ویتامین B و C موجود در آن به تقویت قوه بینایی نیز کمک می کند.

مقاله مرتبط :”خرما دارای چه ویتامین هایی است؟

نتیجه گیری

خرما یکی از غنی ترین منابع مواد معدنی و ویتامین ها می باشد که نقش بسیار موثری در سلامتی انسان دارد. ویتامین B6، آهن، کلسیم، فولات و تیامین موجود در خرما می تواند به بهبود عملکرد بدن کمک کند. خواص خرما نقش بسیار موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان های معده و روده دارند. از طرفی به تقویت استخوان ها، حفظ سلامتی چشم، کاهش کلسترول خون و … نیز کمک می کنند.