خواص توت خشک

توت از خانواده انجیر و بِرِدفروت می باشد. در آسیا و آمریکای شمالی درختان توت را عمدتا به خاطر برگ هایش می کارند، زیرا تنها غذایی است که  کرم های ابریشم می توانند بخورند.

طعم شیرین، ارزش غذایی چشمگیر و همچنین خواص بی شمار این میوه، باعث شده که افراد زیادی در جهان به این میوه علاقه مند باشند.

در هزاران سال قبل در طب سنتی چینی از درخت توت برای درمان بیماری هایی مثل نارسایی های قلبی، دیابت، کم خونی و آرتوروز استفاده می کردند.

۲۴ گونه درخت توت داریم که خیلی از آنها تفاوت های فاحشی باهم دارند. بیشترین گونه های معمول آن توت سیاه، سفید و قرمز است.

ممکن است تفاوت های قابل توجهی در رنگ و خواص آنتی اکسیدانی  در گونه های مختلف توت وجود داشته باشد.

برگ، پوست و دیگر قسمت های درخت توت در طب گیاهی چینی نیز استفاده میشده است.

ارزش غذایی توت خشک

هر فنجان(۱۴۰ گرم) توت تازه شامل ۸۰ درصد آب و تنها ۶۰ کالری است. همچنین حاوی ۹٫۸% کربوهیدرات، ۱٫۷% فیبر، ۱٫۴% پروتئین و ۰٫۴% چربی می باشد. توت معمولا مثل کشمش به صورت خشک مصرف می شود.

توت خشک نیز حاوی ۷۰% کربن، ۱۴% فیبر، ۱۲% پروتئین و ۳% چربی بوده. خشک کردن آن باعث می شود درصد پروتئین آن نسب به بقیه ی توت ها افزایش یابد.

کربوهیدرات ها

در هر فنجان توت تازه حاوی ۹٫۸% یا ۱۴ گرم کربوهیدارت وجود دارد. کربوهیدرات ها عمدتا شامل قندهای ساده ای مثل گلوکز و فروکتوز هستند اما از طرفی نشاسته و فیبر هم دارند.

فیبر

توت یک منبع سرشار از فیبر است  و در هر فنجان توت تازه، ۱٫۷% فیبر وجود دارد. و مصرف آن به تنهایی ۲۰ درصد از نیاز روزانه ی توصیه شده ی فیبر هر کس را تأمین می کند. مخصوصا مصرف خشک آن یک راه عالی برای افزایش فیبر مورد نیاز بدن است.این میوه ی خوشمزه یک منبع ایده آل از فیبرهای محلول و غیر محلول می باشد. فیبرها در حفظ سلامت دستگاه گوارش ما نقش مهمی دارند و باعث کاهش سطح کلسترول مضر و بسیاری از بیماری ها می شوند.

ویتامین و مواد معدنی توت خشک

توت منبع عالی از ویتامین C و آهن است. همچنین  منبع خوبی از دیگر ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که فراوان ترین آنها را درادامه فهرست کردیم.

ویتامین C : این ویتامین یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای سلامت پوست و دیگر عملکرد های مختلف بدن است. با مصرف هر فنجان توت تازه ۱۹۰% از نیاز روزانه ی توصیه شده ی ویتامین C  بدنتان تأمین می شود و نوع خشک آن نیز حتی بیشتر از پرتغال سیستم ایمنی بدن شما را افزایش می دهد. دریافت مقدار زیادی ویتامین C برای حفظ سیستم ایمنی بدن، بازسازی بافت و حفاظت از بینایی ضروری است. همچنین این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با مبارزه با آسیب های اکسیداتیو کاهش دهد.

آهن: یک ماده معدنی مهم که کارکردهای مختلفی مثل انتقال اکسیژن در سراسر بدن دارد.

ویتامین K1: این ویتامین که به نام فیلیکوینون نیز شناخته شده است، برای جلوگیری از لخته شدن خون و سلامت استخوان ها لازم است.

پتاسیم: یک ماده معدنی اساسی که باعث کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.

ویتامینE : یک آنتی اکسیدان که از آسیب های اکسیداتیو جلوگیری می کند.

 

سایر ترکیبات گیاهی توت خشک

توت شامل ترکیبات گیاهی مانند آنتوسیانین ها است که در رنگشان تاثیر گذاشته و اثرات مفیدی دارد.

فراوانترین آنها نیز در زیر فهرست شده است.

آنتوسیانین  ها: یک خوانواده از آنتی اکسیدان هاست که می تواند اکسیداسیون کلسترول LDL را مهار کرده و تأثیرات مثبتی را در برابر بیماری های قلبی داشته باشد.

سیانیدین: این ماده در حقیقت آنتوسیانین اصلی در توت بوده و مسئول رنگ این میوه است. (سیاه، سفید یا قرمز)

کلروژنتیک اسید: یک آنتی اکسیدان است که در میوه ها و سبزیجات به طور انبوهی وجود دارد.

روتن: آنتی اکسیدانی قوی ای است که می تواند از بدن در برابر بیماری های مزمنی مثل سرطان، دیابت و بیماری های قلبی محافظت کند.

میریستین: ترکیبی است که می تواند اثر محافظتی در برابر سرطان داشته باشد.

توت حتی در گونه های مشابهش ممکن است حاوی مقادیر متفاوتی از  ترکیبات گیاهی باشد که نتیجه ی آن رنگ های مختلف و همچنین آنتی اکسیدان های متفاوت و خواص متنوع آن است.

توت های رسیده و پررنگ، ترکیبات گیاهی بیشتری داشته و ظرفیت آنتی اکسیدان بیشتری را نسبت به توت های نارس و بیرنگ دارند.

خواص توت خشک در حفظ عملکرد سالم بدن

شیره ی توت یا توت ها می تواند فواید زیادی را در برابر بیماری های مزمنی مثل بیماری های قلبی، دیابت و سرطان داشته باشند.

کاهش کلسترول

کلسترول یک مولکول چرب مهم است که در هر سلولی از بدن وجود دارد. با این حال، افزایش کلسترول در خون خطرات مربوط به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

آزمایشها بر روی حیوانات نشان داده که شیره ی خانواده ی توت ها می تواند چربی و کلسترول بیش از حد خون را کاهش دهد. همچنین می تواند نسبت کلسترول LDL (بد) و HDL (خوب) را بهبود بخشد.

از طرفی  برخی از تست های آزمایشگاهی نشان می دهد که تشکیل چربی در کبد را کاهش داده و به طور بالقوه از ایجاد کبد چرب جلوگیری می کند.

کنترل بهتر سطح قند خون

دیابتی ها به تغییرات سریع قند خون حساس هستند و به همین دلیل باید در مصرف کربوهیدرات ها دقت کنند.

توت ها شامل ترکیباتی به نام (DNJ (deoxynojirimycin می باشند که آنزیمی را در روده افزایش داده که کربوهیدرات ها را تجزیه می کند. از این رو، DNJ می تواند برای دیابت مفید باشد زیرا افزایش قند خون بعد از وعده های غذایی را مهار می کند.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان 

افزایش استرس در بدن سبب ایجاد آسیب های اکسیداتیو در سلول ها و بافت ها شده که این امر منجبر به افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.

از صدها سال پیش تا کنون، در طب سنتی چینی، توت گیاهی دارویی برای درمان سرطان بوده است.

برخی محققان معتقدند که این اثرات پیشگیرانه ی سرطان ممکن است پایه ای علمی داشته باشد.

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در آب توت می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش داده و در نتیجه موجب کم شدن خطر ابتلا به سرطان شود.

نگهداری توت خشک

توت خشک می تواند تا یک سال در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری شود. بهتر است آنها را در یک کیسه یا یک ظرف در بسته، دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری شود