چاقی یا اضافه وزن یکی از مشکلاتی می باشد که امروزه خیلی افراد را تحت الشعاع قرار داده است.. مصرف بعضی از مواد غذای و خوراکی ها مانند توت خشک، نان خشک، سیب زمینی آب پز و غیره در لاغر شدن و کاهش وزن به شدت تاثیر گذار می باشد. در اینجا قصد داریم به نحوه عملکرد توت خشک در لاغری و کاهش وزن بپردازیم، همچنین خواص توت خشک و ویژگی های آن را بیان کنیم.

انواع توت خشک

توت خشک یکی از خوراکی ها می باشد که در دسته خشکبار قرار گرفته است. توت خشک در حقیقت توت های خشک شده می باشند که می توان آن ها را با سایر مواد غذایی و خوراکی ها مانند گردو، بادام مورد استفاده قرار داد.

توت خشک انواع مختلفی دارد وبرای لاغری مفید است.

توت ها را با استفاده از روش های مختلف و متنوعی مانند استفاده از آفتاب، استفاده از دستگاه های میوه خشک کن، استفاده از محلول های تیزابی و …. خشک می کنند و سپس مورد استفاده قرار می دهند.

توت های خشک شده به کمک محلول های تیزابی به توت تیزابی و توت های خشک شده با استفاده نور خورشید به توت های آفتابی معروف می باشند که هر کدام ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی دارند.

خواص توت خشک

توت خشک ماده غذایی بسیار کوچک و ریز می باشد که سرشار از مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن است. از مواد معدنی و مواد مغذی موجود در ساختار توت های خشک شده می توان به انواع ویتامین ها، پروتئین ها، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، کاروتنوئید، اسید تانیک، اسید چرب، اسید مالیک، فیبر و انواع آنتی اکسیدان ها اشاره کرد.

این مواد هر کدام در بدن نقش منحصر به فردی ایفا می کنند. توت خشک در درمان بسیاری از بیماری ها موثر می باشد. از خواص توت خشک می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تامین سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن، درمان کم خونی، بهبود و حفظ سلامتی پوست و مو، پیشگیری از انواع سرطان ها و درمان مشکلات کبدی اشاره کرد. توت خشک در درمان بیماری های کلیوی، پیشگیری از پیری زودرس پوست، درمان بی حالی، بهبود بینایی ، تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز، افزایش سرعت گردش خون مفید است.

یکی از ویژگی ها و یا خواص منحصر به فرد توت خشک که قصد داریم در اینجا به آن بپردازیم درمان چاقی و اضافه وزن می باشد. در حقیقت از توت خشک می توان برای کاهش وزن و لاغری استفاده کرد.

مطلب مرتبط: ارتباط توت خشک با دیابت

خواص توت خشک برای لاغری

توت خشک خواص فوق العاده ای برای لاغری دارد. به عنوان مثال توت خشک سرشار از فیبر می باشد؛ به همین دلیل مصرف آن باعث کاهش اشتها می شود.

به عبارت دیگر فیبر موجود در ساختار توت های خشک شده باعث می شود تا فرد مصرف کننده برای مدت طولانی احساس گرسنگی نکند؛ در نتیجه برای مدت طولانی مدت میل به غذا در فرد مصرف کننده کاهش می یابد در نهایت کاهش اشتها و میل به مصرف مواد غذایی باعث کاهش وزن و لاغری فرد می شود.

خواص توت خشک برای لاغری اهمیت دارد.

از دیگر خواص توت های خشک در لاغری، این است که  می تواند به بهبود عملکرد هضم غذا کمک کند. به عبارت دیگر توت سرشار از آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها می شود که سرعت هضم غذا و کیفیت آن را افزایش می دهد؛ در نتیجه دفع غذا به راحتی و به خوبی انجام می شود.

به گفته پزشکان و متخصصین تغذیه یکی از دلایل اصلی چاقی و اضافه وزن یبوست و همچنین مشکلات گوارشی می باشد. مشکلات گوارشی منشا چاقی بسیاری از افراد می باشد. مصرف توت خشک به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند.

لازم به ذکر می باشد که کاهش اشتها و مصرف کمتر مواد غذایی باعث می شود تا مواد معدنی و مواد مورد نیاز بدن به خوبی تامین نشود، اما باید بدانید که استفاده از توت های خشک شده این مشکل را برطرف کرده اند.

در حقیقت مصرف توت های خشک علاوه بر این که باعث کاهش وزن و همچنین لاغری افراد می شوند، سایر مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

یکی دیگر از خواص استفاده از توت های خشک در لاغری، انرژی زا بودن آن ها و تامین کننده بودن سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن می باشد.

چگونگی استفاده از توت خشک برای لاغری

یکی از نکاتی که هنگام مصرف توت خشک برای کاهش وزن و لاغری باید به آن توجه کرد، زمان مصرف آن می باشد. بهتر است مقداری توت خشک را ۲ ساعت قبل از وعده غذایی مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توان توت خشک را در شیر کم چرب خیس کرد، سپس آن ها را با هم میکس کرد و سپس مورد استفاده قرار داد.

دراین مطلب در مورد مواد مناسب برای لاغری صحبت کردیم. بخصوص در مورد توت خشک و خواص آن گفتیم. حتما سعی کنید این خوراکی خوشمزه و مفید را برای حفظ سلامت خود، در برنامه غذایی تان بگنجانید.

از اینکه این مطلب را خواندید سپاسگزاریم.