آیا حساسیت به کره بادام زمینی ممکن است؟ کره بادام زمینی یکی از مواد غذایی است که ممکن است موجب حساسیت شود. در این مطلب ما به این موضوع می پردازیم تا بیشتر در این مورد بدانید.

علت حساسیت زا بودن کره بادام زمینی

حساسیت به کره بادام زمینی بر اثر ایجاد مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن افراد ایجاد می شود. واقعیت این است که بادام زمینی و بیشتر آجیل ها در بدن تعدادی از مردم دنیا حساسیت ایجاد می کنند. وجود آلرژن هایی خاص در این مواد غذایی سبب ایجاد این مشکل می شود.

ممکن است آلرژن های موجود در این خوراکی به نظر گلبول های سفید، مهمان ناخوانده ای باشد که باید نابود شود. در این حملات سلول های مفید بدن و گلبول های سفید نابود می شوند. در نتیجه عوارض جدی ممکن است برای فرد دارای حساسیت ایجاد شود. هر چه حساسیت به کره بادام زمینی شدیدتر باشد، مشکلات جدی تری در نهایت ممکن است برای فرد ایجاد شود.

راه های بروز علائم حساسیت به کره بادام زمینی

حساسیت به کره بادام زمینی زمانی آغاز می شود که این ماده به هر نوعی به بدن فرد بیمار وارد شود. به طور کلی دو راه برای ورود این آلرژن ها وجود دارد:

تماس مستقیم

افراد با مصرف کره بادام زمینی و محصولات ساخته شده با آن علائم شدید حساسیت را نشان می دهند. مثل انواع کیک های تهیه شده با این کره، دسرها و غیره.

استنشاق عطر کره بادام زمینی

جالب است بدانید که افراد دارای مشکل حساسیت به کره بادام زمینی ، حتی در صورت بو کردن این ماده غذایی نیز ممکن است دچار مشکل شوند. اما واقعیت این است که علائم و احتمال این مورد کمتر است. این مورد بیشتر در موارد ابتلا  بسیار شدید به حساسیت های کره بادام زمینی رخ می دهد.

مطلب مرتبط:”کالری کره بادام زمینی چقدر است؟”

علائم حساسیت به بادام زمینی

کافی است فردی به بادام زمینی حساسیت داشته باشد تا سناریو زیر اتفاق بیفتد. فرض کنید در یک روز بهاری بعد از خوردن ناگهانی کره بادام زمینی، قصد طبیعت گردی داشته باشید. درست زمانی که برای این کار آماده می شوید، علائم زیر سبب کلافگی و حتی بدحالی شدید شما می شود. چه احساسی در این زمان خواهید داشت؟

علائمی مثل سردردهای شدید، عطسه و سرفه، آبریزش شدید بینی، تب و اسهال، حالت تهوع و تنگی نفس

هر کدام یک از این عوامل بسته به شرایط ممکن است شدید یا ضعیف باشد. در موارد شدیدتر فرد دارای حساسیت به کره بادام زمینی، ممکن است حتی علائم زیر را نیز نشان دهد:

  • تب و لرز
  • کما و اغما
  • مشکلات شدید تنفسی

هیچ کدام یک از علائم بالا حتمی نیست و به اندازه درجه حساسیت و میزان مصرف این ماده بستگی دارد.

حساسیت به کره بادام زمینی، ممکن است به قدری شدید باشد که در یک فرد بیشتر این علائم را ایجاد کند.

راه تشخیص حساسیت به کره بادام زمینی

اگر اولین بار است که بادام زمینی و کره بادام زمینی مصرف می کنید، باید در این کار احتیاط کنید. ابتدا مقدار بسیار کمی از آن را امتحان کنید و علائم خود را بررسی کنید. در صورتی که هیچ کدام یک از علائم ویژه حساسیت را نداشتید، در مصرف این خوراکی آزاد هستید.

مطلب مرتبط:”کره بادام زمینی را با چی بخوریم؟”

نتیجه گیری

تشخیص حساسیت به کره بادام زمینی کار ساده ای است. معمولا علائم این مشکل به سادگی خود را نشان می دهند. علت این نوع حساسیت ها هم دقیقا مشخص نیست اما از نقص خاصی در سیستم ایمنی انسان منشا می گیرد. امیدواریم از این مطلب خوشتان آمده باشد.