بادام از جمله آجیل های بسیار محبوب است که دارای خواص بی نظیری نیز می باشد. این میوه خشک در مناطق خاورمیانه، لبنان، هند، ترکیه، سوریه، ایران و … یافت می شود. نکته قابل توجه در رابطه با بادام این است که آن را می توان به صورت خوراکی و یا روغن گیاهی مورد استفاده قرار داد. خواص بی نظیر این آجیل موجب شده تا بسیاری از پزشکان مصرف روزانه چند عدد از آن را توصیه نمایند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با خواص بادام و تاثیرات فوق العاده آن روی بدن به طور کامل آشنا کنیم.

خواص بادام به صورت کلی

خواص بادام موجب شده تا مصرف آن بتواند نقش بسیار موثری در حفظ سلامتی داشته باشد. از آنجایی که بادام سرشار از ویتامین E، آهن، فسفر، سلنیوم، مس، کلسیم و فیبر می باشد. می تواند به پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها کمک کند. به طور مثال مصرف بادام در کودکان در حال رشد می تواند به بهبود عملکرد مغز آن ها منجر شود. از طرفی مصرف بادام می تواند به پیشگیری از بروز آلزایمر و آسیب های مغزی نیز کمک کند. در ادامه این مقاله می خواهیم به معرفی و بررسی کامل بسیاری از خواص و ویژگی های بادام برای شما بپردازیم، تا شما بتوانید به راحتی از تمامی خواص آن استفاده لازم را داشته باشید.

مصرف بادام برای تنظیم کلسترول

تنظیم کلسترول یکی از ابتدایی ترین خواص بادام می باشند. به همین دلیل مصرف مداوم و روزانه چند عدد بادام در طول روز می تواند به افزایش کلسترول خوب و کاهش LDL یا همان کلسترول بد کمک کند.

پیشگیری از بروز بیماری قلبی با مصرف بادام

پیشگیری از بروز بیماری های قلبی نیز از جمله خواص بادام می باشد. ویتامین E از آنتی اکسیدان های بسیار موثر است که می تواند بدن را در برابر بیماری های قلبی مقاوم نماید. از طرفی پتاسیم، پروتئین و چربی های غیراشباع موجود در بادام به تقویت قلب و حفظ سلامتی آن کمک می کنند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز از دیگر خواص بادام می باشد. مواد قلیایی موجود در بادام می تواند منجر به افزایش میزان قدرت ایمنی بدن شود. به همین دلیل مصرف چند عدد بادام به طور روزانه می تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری ها افزایش دهد. ویتامین E موجود در بادام نیز به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نماید.

استفاده از بادام برای سلامتی پوست

حفظ سلامتی پوست نیز جزو خواص بادام محسوب می شود. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از پزشکان استفاده از روغن بادام را برای ماساژ نوزادان توصیه نمایند. البته مصرف شیر بادام نیز می تواند به حفظ سلامتی پوست کمک کند.

خواص بادام برای معده

یکی از مهم ترین خواص بادام کمک به بهبود عملکرد معده و کاهش دردهای ناشی از یبوست است. بادام به دلیل فیبر بسیار بالایی که دارد می تواند به رفع مشکلات دستگاه گوارش و تقویت آن کمک کند. بنابراین افرادی که دارای زخم معده هستند می توانند با مصرف روزانه چند عدد از آن دردهای ناشی از زخم معده را کاهش دهند. زخم معده جراحتی می باشد که داخل معده ایجاد می شود و می تواند بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد. بادام دارای نوعی ویتامین E با خاصیت ضد التهابی می باشد که می تواند به ترمیم جراحت های التهابی سلولی بپردازد. از آنجایی که زخم معده نوعی جراحت التهابی می باشد، مصرف بادام می تواند منجر به درمان آن شود.

از دیگر خواص بادام برای معده می توان به رفع یبوست اشاره داشت. با توجه به این موضوع که یبوست می تواند دلیل اصلی بروز بسیاری از بیماری ها باشد، رفع آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بادام با تحریک نمودن روده ها منجر به هضم بهتر غذا و جلوگیری از بروز یبوست می شود. افزایش میزان قند خون از دیگر دلایل ایجاد مشکلات گوارشی و ناراحتی های معده است.

چند ظرف حاوی بادام بر روی یک تخته چوبی

 

کنترل قند خون

از آنجایی که بادام دارای فیبر و پروتئین بسیار بالایی می باشد، می تواند به کنترل قند خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک نماید. از طرفی بادام سرشار از منیزیم است و می تواند تاثیر مستقیم روی عملکرد بدن انسان داشته باشد. به طور کلی منیزیم یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که عملکرد معده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این ماده معدنی می تواند قند خون را کاهش داده و از اختلال در عملکرد انسولین جلوگیری نماید.

خواص بادام برای مفاصل

از دیگر خواص بادام می توان به بهبود عملکرد مفاصل و تقویت استخوان ها اشاره نمود. بادام منبع بسیار غنی از ویتامین ها، پروتئین، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی می باشد. به همین دلیل می تواند در بهبود عملکرد مفاصل و بهبود انواع آرتروز نقش بسیار موثری داشته باشد. از طرفی این مغز دارای اسید آلفالینولئیک است، که می تواند با خاصیت ضد التهابی خود از بروز مشکلات التهابی مفاصل جلوگیری نماید. به طور کلی افزایش التهاب در بدن می تواند دلیل اصلی بروز مشکلات مفصلی باشد. ال-آرژنین، منیزیم و ویتامین E موجود در بادام نقش بسیار موثری در کنترل التهاب بدن دارند. به همین دلیل افرادی که روزانه چند عدد از آن را میل می کنند، کمتر از سایر افراد دچار مشکلات مفصلی می شوند.

اگر می خواهید از خواص بادام برای مفاصل استفاده نمایید، بهتر است آن را به صورت بو داده و بدون نمک مصرف کنید. زیرا بو دادن آجیل با استفاده از نمک می تواند موجب افزایش فشار خون شود و خواص آن را برای مفاصل کاهش دهد. به طور کلی خاصیت ضد التهابی بادام می تواند در پیشگیری از بروز بیماری های التهابی مفاصل نقش بسیار موثری داشته باشد. البته فراموش نکنید که مصرف بیش از اندازه بادام به دلیل فیبر و پروتئین بالا می تواند منجر به افزایش وزن شدید شود.

خواص بادام برای چاقی صورت

فیبر بالای موجود در بادام موجب شده تا خاصیت پر کنندگی صورت نیز به دیگر خواص بادام اضافه شود. با توجه به تاثیر فوق العاده این آجیل روی عضلات، مصرف آن عضلات و غضروف های صورت را نیز تقویت می نماید. بنابراین مصرف روزانه آن می تواند باعث چاق شدن و حجم گرفتن ماهیچه های صورت شود. پروتئین ها، فیبر و همچنین ویتامین های موجود در بادام نیز باعث می شوند تا رطوبت پوست حفظ شود. بنابراین افرادی که از بادام در تغذیه روزانه خود استفاده می کنند، پوست شاداب تری خواهند داشت.

بادام منبع غنی از آنتی اکسیدان است که می تواند به پیشگیری از التهابات پوستی نیز منجر شود. به همین دلیل احتمال بروز بسیاری از بیماری های پوستی و التهابات صورت را نیز کاهش می دهد. از آنجایی که مصرف بادام موجب بهبود گردش خون می شود، می تواند عضلات صورت را تحت تاثیر قرار داده و حجم آن ها را افزایش دهد. بنابراین مصرف چند عدد بادام به طور روزانه می تواند تاثیر سریع و فوق العاده ای روی چاقی صورت داشته باشد. البته فراموش نکنید که مصرف افراطی بادام نه تنها منجر به چاق شدن صورت نمی شود، بلکه مشکلات پوستی متعددی را نیز ایجاد می نماید. بنابراین اگر به دنبال زیبایی و پر شدن صورت هستید بهتر است روزانه ۵ تا ۷ عدد بادام میل نمایید.

خواص بادام برای مردان

آقایان نیز بهتر است مصرف روزانه چند عدد بادام را در برنامه تغذیه ای خود جای دهند. برخی از بیماری های زمینه ای و مشکلات آقایان قابل درمان نیستند و ابتلا به آن ها می تواند نگران کننده باشد. در صورتی که با توجه به تغذیه بهتر و مناسب تر می توان از بروز این بیماری ها پیشگیری نمود. متاسفانه امروزه ناباروری یکی از مشکلات شایع میان آقایان می باشد که درمان آن می تواند بسیار سخت و زمان بر باشد. از طرفی برای درمان این مشکل نیاز به پرداخت هزینه های بسیار زیادی می باشد. بادام طبع گرمی دارد و به دلیل سلنیوم فراوانی که دارد می تواند به بهبود این مشکل کمک کند.

سلنیوم موجود در این آجیل موجب شده تا درمان ناباروری در آقایان به یکی دیگر از خواص بادام تبدیل شود. سلنیوم عملکرد باروری در آقایان را بهبود می بخشد و به تقویت قوای جنسی مردان می پردازد. یکی از مشکلات بسیار شایع و نگران کننده در میان آقایان، سرطان پروستات است. بادام به دلیل ویتامین، پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی که دارد، احتمال بروز این سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از طرفی با بهبود گردش خون در رگ ها به پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی در آقایان می پردازد. آنتی اکسیدان های موجود در بادام ها نیز موجب می شود تا احتمال ابتلا به سرطان روده در مردان نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و از اختلالات نعوظ نیز جلوگیری شود. همچنین پروتئین های گیاهی موجود در این آجیل نقش بسیار زیادی در تقویت عضلات و افزایش قدرت بدنی آقایان دارد.

خواص بادام برای زنان

بانوان نباید از خواص بادام غافل شوند. از آنجایی که بادام سرشار از پروتئین و مواد مغذی بسیار قدرتمند است، می تواند به تقویت بدن بانوان کمک کند. مواد مغذی موجود در این آجیل موجب شده تا پزشکان مصرف روزانه آن را به تمامی بانوان در هر سن توصیه نمایند. از مهم ترین فواید بادام برای بانوان می توان به تقویت قلب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن آن ها اشاره نمود. کاهش التهابات بدن و بهبود گردش خون از مهم ترین فواید این آجیل برای بانوان است. زیرا موجب می شود تا از بروز بسیاری از بیماری های زنان پیشگیری شود و بانوان دچار پیری زودرس نشوند.

حفظ ساختار مغز و پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند آلزایمر از دیگر خواص بادام محسوب می شود. منیزیم موجود در بادام نیز به بهبود کیفیت خواب و همچنین پیشگیری از اختلالات عصبی در بانوان کمک می نماید. تنظیم فشار خون و قند خون نیز از دیگر فواید این آجیل برای خانم ها می باشد. آنتی اکسیدان های بادام نیز موجب می شوند تا رادیکال های آزاد نتوانند منجر به آسیب دیدگی سلول های بدن شوند. بهبود عملکرد روده ها و تنظیم عملکرد باکتری های مفید روده از دیگر تاثیرات بادام روی بدن هستند.

حفظ تناسب اندام و عملکرد مناسب انسولین در بدن از دیگر خواص بادام محسوب می شوند. پروتئین های گیاهی، فیبر و چربی های سالم موجود در بادام باعث می شوند تا بانوان بتوانند وزن خود را کنترل نموده و تناسب اندام خود را حفظ نمایند. از طرفی مصرف روزانه بادام در بانوان به حفظ سلامت پوست آن ها کمک می کند و از پیری پوست جلوگیری می نماید. در طول قاعدگی نیز مصرف آن می تواند از گرفتگی عضلات شکم و کمر پیشگیری کند. همچنین احتمال ابتلا به کم خونی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

یک قاشق حاوی بادام و چند بادام در کنار آن

 

خواص بادام برای بدنسازی

افرادی که بدنسازی کار می کنند نیز می توانند از بادام بهره مند شوند. زیرا بادام از جمله مغزهایی می باشد که برای افزایش کیفیت توده های عضلانی نیز بسیار موثر است. بادام درختی سرشار از چربی های غیر اشباع و پروتئین می باشد. به همین دلیل در ساخت عضلات بدن نقش بسیار موثری را ایفا می کند. افراد لاغری که به دنبال فرم دهی به بدن خود هستند می توانند این آجیل را در رژیم غذایی خود جای دهند.

یکی از مهم ترین خواصی که در بادام است وجود مقدار قابل توجهی چربی سالم یا لیپید در ترکیبات آن است. از طرفی لیپیدها بخش قابل توجهی از سلول های بدن را تشکیل می دهند. همچنین از چربی های سالم موجود در این آجیل می توان به اسید چرب امگا ۹ و اسید اولئیک اشاره نمود. به همین دلیل مصرف بادام می تواند چربی های سالم مورد نیاز سلول های بدن را تامین نماید. تامین انرژی مورد نیاز بدن و کنترل التهابات موجود در بدن از دیگر خواص این نوع آجیل می باشد.

پروتئین موجود در بادام نیز می تواند به تقویت توده های عضلانی کمک نماید و حجم آن ها را افزایش دهد. بهبود سیستم انتقال اکسیژن در بدن و بهبود عملکرد آنتی بادی ها از دیگر خواص بادام می باشند که به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می شوند. بنابراین ورزشکاران می توانند در طول تمرینات خود اکسیژن رسانی بهتری در بدن داشته باشند و مفاصل خود را تقویت کنند. از طرفی پروتئین موجود در بادام به آن ها کمک می کند تا هنگام اکسیژن رسانی به خون بتوانند منجر به حجیم شدن توده های عضلانی بدن شوند. ویتامین E موجود در بادام نیز فعالیت های آنزیمی بدن را تنظیم می نماید و منجر به رشد سلول های موجود در عضلات می شود.

خواص بادام برای کودکان

تا به اینجا خواص و ویژگی های مختلفی از بادام را برای شما مورد بررسی قرار دادیم؛ اما باید بدانید یکی دیگر از خواص و فوایدی که بادام دارد برای کودکان می باشد. به همین دلیل بهتر است به خوبی با خواص بادام برای کودکان آشنا باشید تا بتوانید از آن برای تغذیه کودک خودتان استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی خواص بادام پرداختیم. به طور کلی بهتر است بدانید بادام به دلیل خواص و ویژگی های بی شماری که دارد می تواند برای سلامت بدن شما بسیار مفید و عالی واقع شود. به همین دلیل مصرف بادام بسیار پیشنهاد می شود.