امروزه برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و فشارخون بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. بیماری هایی که با یکدیگر در ارتباط هستند و افراد می توانند با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و استفاده از مواد خوراکی بسیار ساده مانند انواع شکلات تلخ آنها را کنترل و یا درمان کنند. مصرف شکلات تلخ و فشار خون با هم ارتباط دارند. در این مطلب در این مورد صحبت می کنیم.

تاثیر ترکیبات موجود در شکلات تلخ بر بیماری فشارخون

انواع شکلات های تلخ موجود در بازار دارای درصدهای مختلفی از کاکائو می باشند که هر چه مقدار کاکائو در آنها بیشتر باشد، شکلات تلخ تر و رنگ آن تیره تر می باشد.

اثر مثبت

این نوع از شکلات ها دارای ترکیباتی هستند که می توانند به تنظیم و یا کاهش فشارخون کمک کنند یعنی شکلات تلخ و فشار خون بهم مرتبطند.این نوع از شکلات ها دارای درصد های مختلفی از کاکائو از ۲۵ درصد تا ۹۷ درصد می باشند که هر کدام می توانند در افراد مختلف تاثیر بد یا خوبی بگذارند.

انواع این شکلات های کاکائویی دارای ترکیباتی هستند. به طوری که در کاکائو موجود در آنها ماده ای شیمیایی به نام فلانوول وجود دارد که این ماده می تواند در تنظیم فشارخون تاثیر گذار باشد.

مطلب مرتبط:”آیا شکلات تلخ برای لاغری مؤثر است؟ (کالری شکلات تلخ چقدر است)”

فلانوول موجود در کاکائو به مقدار زیادی اسید نیتریک را آزاد می کند و آن را در سیستم عروقی بدن پخش می کند. با آزاد شدن اسید نیتریک در سیستم عروقی بدن و شل شدن عروق، فشارخون در افرادی که فشارخون آنها بالا است، پایین می آید. همچنین فشارخون افرادی که دارای فشارخون طبیعی می باشند، نیز تنظیم می شود.

به همین دلیل محققان مصرف روزانه این شکلات ها را در تنظیم فشارخون موثر می دانند. به طوری که آنها معتقد هستند افراد می توانند با خوردن یک تخته از انواع این شکلات ها، یعنی حدود ۲۵ گرم تا ۵۰ گرم از آنها با درصد تلخی زیر ۵۰ درصد در روز، فشارخون بالای خود را کاهش دهند. ارتباط بین شکلات تلخ و فشار خون این می باشد.

شکلات تلخ

اثر معکوس

در این میان قابل ذکر است مصرف این شکلات ها با درصد های بالایی از تلخی، در افرادی که بیش از حد متعادل از آنها استفاده می کنند، ممکن است نتیجه معکوسی در پی داشته باشد و بیماری های آنها به خصوص فشارخون آنها را تشدید کند.

مصرف به اندازه و با درصد مناسب

قابل ذکر است که بسیاری از محققان بر این عقیده هستند که مصرف مقدار معینی از این شکلات ها در طی یک شبانه روز، می تواند به اندازه ۳۰ دقیقه ورزش روزانه بر فشارخون بالای آنها تاثیرگذار باشد.

گفتنی است انواع شکلات هایی که کاکائو موجود در آنها کمتر از ۵۰ درصد باشد و افراد نیز در طول شبانه روز از آن به مقدار مناسب و در حد تعادل استفاده می کنند، می توانند به کاهش بیماری های قلبی و سکته های مغزی کمک کنند.

مصرف به اندازه و معینی از این نوع شکلات ها برای هر فردی با هر گونه شرایط جسمانی و  ابتلا به هر گونه بیماری مفید می باشد.

البته افراد باید دقت کنند که از شکلات هایی استفاده کنند که قند و چربی موجود در آنها نیز کم باشد تا سبب تشدید بیماری دیابت و ایجاد کلسترول بد در آنها نشود.

به طور کلی مصرف هر گونه ماده غذایی می تواند بر فشارخون و دیگر بیماری ها تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد. به همین دلیل افراد باید یک رژیم غذایی متعادل که در آن مقدار مناسبی از این نوع شکلات ها نیز گنجانده شده است را مورد استفاده قرار دهند.

مطلب مرتبط: “آیا شکلات تلخ برای دیابت خوب است؟”

کلام آخر در مورد ارتباط شکلات تلخ و فشار خون

می دانیم که خوردن انواع شکلات تلخ با هر گونه درصد از تلخی می تواند برای بسیاری از افراد لذت بخش باشد. گفتیم که شکلات تلخ و فشار خون با هم مرتبطند. در این میان باید ابتدا وضعیت فشارخون خود را بدانیم و در زمینه مقدار مصرف و میزان تلخی آن با پزشک مشورت کنیم تا نتیجه خوبی از مصرف آن دریافت کنیم.