شکلات تلخ دارای ترکیبات مفیدی مانند پلی فنول‌ها، فلاوانول‌ها و کاتچین‌ها می‌باشد. این ماده غذایی اغلب به عنوان یک غذای سالم مورد علاقه بسیاری از افراد می‌باشد. این نوع شکلات دارای مزایای سلامتی بسیاری از جمله بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب و افزایش عملکرد مغز می‌باشد. به دلیل وضعیت فوق العاده غذایی شکلات تلخ، بسیاری از افراد در یافتن این هستن که آیا شکلات تلخ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

در این مقاله با بررسی دقیق‌تر بحث می‌کنیم که آیا شکلات تلخ می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند یا خیر.

چند خواص شکلات تلخ که باعث کاهش وزن می‌شود.

  • شکلات تلخ حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.
  • گرسنگی و اشتها را کاهش می‌دهد.
  • شکلات تلخ ممکن است به طور مثبتی بر سلامت روان و خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد آرامش شما شود.
  • باعث ترغیب شما به ورزش می‌شود.

بهبود متابولیسم بدن

شکلات تلخ تأثیر چشمگیری در نحوه سنتز اسیدهای چرب در بدن دارد. بنابراین هضم و جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهد. در نتیجه فردی که شکلات تلخ می‌خورد احساس سیری می‌کند. برای افراد با اضافه وزن، شکلات تلخ حاوی حداقل هفتاد درصد کاکائو می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

کنترل اشتها

سه هورمون به نام‌های انسولین، گرلین و لپتین، اشتها را کنترل می‌کنند. انسولین انتقال قند از جریان خون به سلول‌های بدن شما را کنترل می‌کند. گرلین برای افزایش اشتهای شما تولید می‌شود، در حالی که لپتین نتیجه عکس آن را  دارد. افرادی که به انسولین مقاوم هستند توانایی احساس سیری را از دست می‌دهند. طبق پژوهشات انجام شده، شکلات تلخ باعث کاهش مقاومت به انسولین و پایین آمدن سطح گرلین می‌شود.

دوازده زن در دو آزمایش شصت دقیقه‌ای شرکت کردند. در طول شصت دقیقه آزمایش اول، هر دوازده زن از مخلوط صد گرم شکلات که شامل هشتادوپنج درصد کاکائو و دوازدهونیم گرم قند بود، استفاده کردند. در دومین مطالعه شصت دقیقه‌ای، شش نفر از زنان فقط شکلات را بو کردند، در حالی که شش نفر دیگر بو هم نکردند. زنانی که شکلات را خوردند و یا بو کردند، کاهش شدید گرلین و اشتهای سیر شده را نشان دادند. در حالیکه شش نفر دیگر که بو نکردند، هیچ کاهش اشتها یا سطح گرلین برای آنان ثبت نشد.

ایجاد احساس خوب و آرامش در فرد

پلی فنول‌های موجود در شکلات تلخ باعث ایجاد احساس خوب در شما می‌شوند. وقتی که احساس خوبی داشته باشید، تمایل دارید که کمتر بخورید تا راحت باشید. یک مطالعه بالینی توسط دانشگاه سوئین بورن  استرالیا، نشان داده است که چگونه پلی فنول‌های موجود در شکلات تلخ باعث افزایش آرامش و احساس رضایت در افرادی می‌شود که به مدت سی روز شکلات تلخ مصرف کرده‌اند. شکلات تلخ حاوی نوعی لیپید است که به عنوان “ماده شیمیایی سعادت” شناخته می‌شود. این ماده شیمیایی به مدت طولانی نمی‌تواند بماند، زیرا به راحتی تجزیه می‌شود. اما شکلات تلخ حاوی نوعی مواد شیمیایی است که از تجزیه این لیپید جلوگیری می‌کند و به شما احساس آرامش می‌دهد.

خواص شکلات تلخ برای لاغری

محتوای چربی

شکلات تلخ حاوی چربی اشباع شده است. همه چربی‌های اشباع شده برای شما مضر نیستند و چربی‌های خوب برای کاهش وزن ضروری هستند. شکلات تلخ حاوی سه نوع چربی اسید اولئیک، اسید استئاریک و اسید پالمیتیک می باشد. اسید اولئیک یک چربی اشباع نشده است که کلسترول شما را کاهش می‌دهد. اسید استئاریک، وقتی متابولیزه شود، به اسید اولئیک تبدیل می‌شود. ثابت شده است که اسید پالمیتیک سطح کلسترول را افزایش می‌دهد. با این حال، هنگامی که با اسید اولئیک و استئاریک ترکیب می‌شود، تأثیرات کلی بر کلسترول دارد.

شکلات تلخ باعث ترغیب شدن شما به ورزش می‌شود.

هنگامی که درد کمتری احساس می‌کنید، به ورزش ترغیب می‌شوید. ترکیبات ضد التهابی موجود در شکلات تلخ، همراه با منیزیم فراوان، احساس درد در بدن شما را کمتر می‌کند و هنگامی‌ که بدن احساس خوبی دارد، به ورزش تمایل بیشتری دارد. یک شکلات تلخ که حاوی هفتاد درصد یا بیشتر کاکائو می‌باشد با یک لیوان چای در شب، می‌تواند باعث تسکین درد عضلات بدن باشد. هر اونس شکلات تلخ فقط حاوی بیست و سه میلی گرم کافئین است.

کالری شکلات تلخ

یک اونس شکلات تلخ حاوی شصت درصد یا بیشتر کاکائو که  برابر با صدوهفتاد کالری است، می‌باشد. برای به دست آوردن بیشترین مزایای شکلات تلخ، آن را به صورت متوسط مصرف کنید. مثلاً دو تا سه بار در هفته کافی است. اگر با خوردن شکلات تلخ نیز دلهره افزایش و اضافه وزن را دارید، یک گزینه سالم وجود دارد. یک قاشق غذاخوری کاکائوی خام یعنی عصاره‌ای که تمام شکلات از آن گرفته شده است را به ماست و بلغور جو دوسر اضافه کنید. این ترکیب جدید تنها هفتاد کالری دارد.

خرید انواع شکلات از سایت برادران حسینی

خلاصه

شکلات تلخ کالری و چربی زیادی دارد که در صورت مصرف بیش از حد، ممکن است در افزایش وزن شما نقش بسیاری داشته باشد. برخی از انواع آن نیز حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده می‌باشند  که می‌توانند میزان کالری فرد را به شدت افزایش داده و او را به بیماری‌های مزمن مبتلا کند.

شکلات تلخ ممکن است از طریق چندین مکانیسم، مانند بهبود حساسیت به انسولین، کاهش گرسنگی و اشتها، تقویت روحیه، کاهش درد در عضلات بدن و ترغیب به ورزش، به کاهش وزن شما کمک کند. با این حال، همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ، کالری و چربی زیادی دارد و بسیاری از انواع مختلف آن حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده می‌باشند.

به همین دلیل، بهترین کار این است که محصولات با کیفیت بالا را انتخاب کنید که دارای قند اضافه شده به میزان بسیار کم و حداقل هفتاد درصد کاکائو باشند و همچنین به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کاملاً مناسب از آن لذت ببرید.

خوشبختانه، شکلات تلخ را می‌توان به صورت لقمه، تکه‌های بسته بندی شده جداگانه خریداری کرد، که این می تواند به بهبود کنترل قسمت کردن آن هنگام خوردن کمک کند.

بنابراین افرادی که اضافه وزن دارند و قصد دارند که در برنامه غذاییشان از شکلات بهره ببرند شکلات تلخ می‌تواند با مزایای گفته شده بهترین پیشنهاد باشد. البته ورزش به میزان کافی برای مصرف شدن کالری اضافه، ضروری می‌باشد.