آیا در مورد ارتباط شکلات تلخ و دیابت چیزی می دانید؟ برخی از افراد وقتی به یک بیماری مبتلا می شوند و یا زمینه ابتلا به آن را پیدا می کنند، باید از مصرف بسیاری از تنقلات و یا غذاها خودداری کنند. بیماری دیابت نیز یکی از این بیماری ها می باشد که افراد را مجبور می کند از خوردن هر نوع شیرینی پرهیز کنند. اما بحث شکلات تلخ و رابطه آن با دیابت فرق می کند. در اینجا در مورد آن صحبت می کنیم.

درباره شکلات تلخ و دیابت

شکلات های تلخ دارای رنگ های سیاه و یا قهوه ای تیره می باشند. این نوع شکلات ها دارای مقدار زیادی دانه درخت کاکائو می باشند که مقدار کاکائو استفاده شده در آنها می تواند مقدار تلخی شکلات ها را مشخص کند.

این شکلات ها بیشتر برای بیمارانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، مناسب می باشد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، می توانند به مقدار معینی از شکلات های تلخ با رنگ های تیره استفاده کنند. چون مقدار قند موجود در این شکلات ها بسیار کم می باشد.

تست قند خون

تاثیر مصرف شکلات تلخ بر بیماری دیابت

انواع شکلات های تلخ با درصد های مختلف در بازار موجود هستند که هر کدام می توانند تا حد معینی به بهبود فشار خون و بیماری های قلبی کمک کنند و کلسترول بد را نیز پایین بیاورند. پس تمام افرادی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، می توانند روزانه به مقدار مناسبی از این نوع شکلات ها را مصرف کنند.

در ارتباط بین شکلات تلخ و دیابت باید گفت که این شکلات ها می توانند انتخاب خوبی برای افرادی که به بیماری دیابت نوع دو مبتلا هستند، باشد و جایگزینی برای استفاده از قندها و شیرینی های دیگر باشند.

انواع شکلات های تلخ با درصد های مختلف، می توانند حساسیت بدن به انسولین را در افراد مختلف افزایش دهند و در نتیجه بر بیماری دیابت تاثیرگذاری خوبی داشته باشند. این درواقع ارتباط بین شکلات تلخ و دیابت را مشخص می کند.

این شکلات ها دارای آنتی اکسیدان های زیادی می باشند و می توانند نیاز بیمارانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند را برطرف کنند. زیرا مصرف مواد غذایی که دارای آنتی اکسیدان های زیادی هستند، می توانند از ابتلا به بیماری دیابت نوع دو پیشگیری کنند.

انواع شکلات های تلخ دارای مواد معدنی مختلف مانند مس، آهن، منگنز و به خصوص منیزیم می باشند که می توانند برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب باشند.

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، می توانند با مصرف انواع شکلات تلخ از پر خوری های خود جلوگیری کنند. زیرا این شکلات ها احساس سیری را به افراد القاء می کنند.

 

البته بسیاری از پزشکان معتقد هستند افرادی که از این شکلات ها برای کنترل بیماری دیابت خود استفاده می کنند، بهتر است آنها را بعد از وعده های غذایی مصرف کنند تا از خوردن بیش از حد غذا جلوگیری کنند.

خرید شکلات

راهنمای خرید شکلات تلخ مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت

اکنون که ارتباط میان شکلات تلخ و دیابت را دانستیم باید در مورد خرید آن نیز بدانیم. افراد مختلف برای خرید هر ماده غذایی باید به برند و اطلاعات روی برچسب آن دقت کنند. برخی از افراد وقتی برای خرید شکلات تلخ به بازار مراجعه می کنند، همین که برچسب حاوی کاکائو را می بینند، اقدام به خرید آن می کنند. در صورتی که این طور نیست و این نوع شکلات ممکن است دارای درصد های مختلفی از دانه های درخت کاکائو باشد.

قطعه ای شکلات تلخ

افرادی که به بیماری دیابت نوع دو مبتلا هستند، باید از شکلاتی استفاده کنند که دارای ۷۰ درصد کاکائو باشد. زیرا شکلات های دیگر ممکن است دارای مواد قندی و افزودنی های زیادی باشند.

قابل ذکر است افرادی که اقدام به خرید این شکلات ها می کنند باید در روی برچسب آنها به دنبال میزان کربوهیدرات و مواد افزودنی دیگر مانند قند که به آنها اضافه شده است، نیز باشند.

در یک شکلات مناسب باید حدود ۱۵ تا ۲۰ گرم کربوهیدرات و حدود ۸ گرم قند وجود داشته باشد. البته این عدد ها به مقدار شکلات تلخ خریداری شده نیز بستگی دارد.

 

مطلب مرتبط: “آیا شکلات تلخ برای لاغری مؤثر است؟ (کالری شکلات تلخ چقدر است)”

 

میزان مصرف شکلات تلخ در طی یک شبانه روز

درمورد ارتباط میان شکلات تلخ و دیابت باید گفت که افرادی که به بیماری دیابت نوع دو مبتلا هستند و در عین حال علاقه زیادی به خوردن شکلات و مواد شیرین مانند شیرینی ها و آبنبات ها نیز دارند، فقط مجاز هستند که در میان وعده های خود بین ۲۰ تا ۲۵ گرم از این نوع شکلات که دارای مقادیر زیادی از دانه های درخت کاکائو می باشد و محتوای مواد قندی آن نیز کمتر است، را استفاده کنند.

قابل ذکر است که انواع شکلات های تلخ با درصد های مختلف می توانند بر تقویت حافظه، هوشیاری، پایین آوردن چربی خون، درمان بیماری های کبد و  … نیز تاثیرگذار باشند.

در ضمن افرادی که به منظور رفع بیماری های خود از این نوع شکلات ها استفاده می کنند، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنند تا او میزان تلخی شکلات و مقدار استفاده از آن در طی یک شبانه روز را مشخص کند.

کلام آخر

در این مطلب درباره ارتباط بین شکلات تلخ و دیابت سخن گفتیم. گفتنی است که مصرف تمامی شکلات ها، به خصوص شکلات تلخ برای بسیاری از افراد وسوسه انگیز می باشد. با وجود این سلامتی مهم تر از همه چیز می باشد. از اینکه این مقاله را تا به اینجا مطالعه کردید بسیار سپاسگزاریم!