بادام درختی یکی از مغز های بسیار مقوی و مفیدی است که می توانید از آن استفاده کنید. به طور کلی باید بدانید خواص بادام درختی بسیار زیاد است و ویژگی های بی شماری برای سلامتی بدن دارد به همین دلیل مصرف آن بسیار پیشنهاد می شود. بهتر است به این مورد توجه لازم را داشته باشید که برای استفاده مناسب از بادام درختی باید خواص آن را بدانید که در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی و معرفی ویژگی های بادام درختی برای شما بپردازیم.

تاریخچه بادام درختی

منشاء بادام درختی از مناطق کوهستانی آسیای مرکزی بوده که در حال حاضر هم برخی از انواع وحشی درخت بادام در آنجا وجود دارند. شواهد تاریخی مرتبط با وجود بادام در بابل، یافت شده است. در نوشته های گیاه شناسان مشهور مانند دیوسکورید و تئوفراست، چندین بار نام بادام برده شده است.

مقداری از پوسته های سبز رنگ و ۳ عدد میوه بادام مربوط به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد در سواحل مایورکا کشور اسپانیا در بقایای یک کشتی غرق شده پیدا شده است. بادام های یافت شده مشابه نوع بادام Pou  بوده که امروزه در همان مناطق کاشته می شود.

 انواع بادام درختی

بادام درختی انواع مختلفی دارد. بادام درختی ایرانی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود. این سه دسته شامل: بادام سنگی، بادام مامایی و بادام پوست کاغذی است. شما می توانید بر حسب نیاز خود هر کدام از این بادام ها را خریداری کنید.

بادام چیست؟

بادام نوعی میوه است، که درخت آن بومی ایران و کشورهای اطراف و آسیای مرکزی است ، اما در مناطق بسیاری کشت می‌شود. در اصل بادام جزو مغزهای حقیقی به حساب نمی‌آید، بلکه از انواع شفت هاست که دارای یک پوسته بیرونی و یک پوشش درونی سخت است که دانه (مغز) در درون آن قرار می‌گیرد. ارتفاع درخت بادام ۴ تا ۱۰ متر است و قطر آن نیز می‌تواند به بیش از ۳۰ سانتیمتر برسد. نوع خودروی آن را که هسته‌های کوچک دارد اَرْژَن می‌نامند. بادام یکی از اجزای جدا نشدنی آجیل شب عید است. در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که بادام درختی چه خاصیتی دارد؟

بزرگترین کشورهای تولیدکننده بادام در دنیا ایالات متحده آمریکا و اسپانیا هستند. ایران با تولید ۶٪ در رتبه پنجم تولیدکنندگان این میوه قرار دارد. ۴۹٪ دانه بادام را روغن تشکیل می‌دهد که ۶۲٪ آن اولئیک اسید غیر اشباع، ۲۴٪ لینولئیک اسید غیراشباع، و ۶٪ آن پالمیتیک اسید اشباع است. مقدار انرژی موجود در هر ۱۰۰ گرم مغز بادام، ۵۷۶ کیلوکالری است. بزرگترین بادامستان دیم در ایران، در کوهسرخ خراسان رضوی قرار دارد.

ارزش غذایی بادام درختی

بادام درختی از جمله اجزای بسیار مغذی آجیل است؛ و منبعی غنی از ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن، و منیزیوم به شمار می‌رود. طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، بادام درختی حاوی روی (زینک)، سلنیوم، مس، و نیاسین (ویتامین B3) نیز هست. بادام درختی در مقایسه با سایر انواع آجیل و خشکبار، از لحاظ مواد مغذی و ترکیبات مفید، بسیار غنی‌ تر است. و به طور کلی خواص بادام درختی بسیار زیاد می باشد.

خواص بادام درختی

مواد موجود در بادام درختی

آهن: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار ۴/۷ میلی گرم آهن وجود دارد. آهن یکی از نیازهای ضروری دوران بارداری است که از این حیث هم بادام درختی نقش مؤثری می تواند داشته باشد.

کلسیم: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار ۳۲۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد. کلسیم نقش مؤثری در استخوان بندی نوزاد در دوران بارداری دارد و بادام به عنوان یکی از منابع تامین کلسیم می تواند کمک شایانی بکند.

پروتئین: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار ۱۸/۶ گرم پروتئین وجود دارد. پروتئین یکی از نیازهای مادران باردار در طول دوران بارداری محسوب می شود. زنان باردار حداقل به ۷۵ گرم پروتئین در روز نیاز دارند. بادام درختی با داشتن میزان پروتئین بالا می تواند یکی از منابع غیر حیوانی و ارزشمند تامین پروتئین در زنان حامله باشد.

فسفر: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار ۵۰۰ میلی گرم فسفر وجود دارد. فسفر نقش مؤثری در رشد و نمو مغز جنین دارد و بادام درختی یکی از منابع تامین فسفر در دوران بارداری می تواند محسوب گردد.

انرژی: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار  ۵۹۸ کالری انرژی وجود دارد. از آن جایی که خانم های باردار در طی دوران بارداری نیاز بیشتری به انرژی دارند، بادام درختی می تواند در تامین انرژی خانم حامله کمک شایانی بنماید. بادام درختی با داشتن انرژی می تواند در جهت رفع خستگی زنان باردار مؤثر واقع شود.

خواص بادام درختی

برای اینکه بتوانید از بادام درختی استفاده لازم را داشته باشید باید به خوبی خواص و ویژگی های آن را بررسی کنید. همچنین بهتر است بدانید به طور کلی بادام درختی خواص بی شماری برای سلامت بدن دارد. در ادامه به معرفی برخی از خواص بادام درختی برای شما می پردازیم.

خواص بادام درختی برای تقویت سلامت مغز

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال‌ رشد استفاده می‌شده است. این خشکبار از ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین تشکیل شده است که ازجمله مواد مغذی برای مغز هستند. بادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد، در ایجاد مسیرهای عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از بادام در رژیم غذایی، مثل روغن بادام، برای سلامت عمومی و عملکرد بهتر دستگاه عصبی مفید است. بعضی از مادران هر روز بادام آب‌کرده به کودکان خود می‌دهند. مصرف دو تا سه دانه بادام در روز کافی است. در صورت واکنش حساسیتی می‌توانید لایه‌ی خارجی آن را جدا کنید، چون مواد مغذی ندارد.

تنظیم سطح کلسترول

مصرف مداوم بادام به افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) کمک می‌کند و در کاهش کلسترول بد خون (LDL) مؤثر است.

بادام و بارداری

آجیل ها شامل مقادیر بالای اسید فولیک هستند که از نقایص مادرزادی نوزاد جلوگیری کرده و باعث رشد سلول ها و تشکیل بافت های جنین می شود. مصرف منظم بادام در دوران بارداری به حفظ سلامت مادر و نوزاد بسیار کمک می کند.

خواص بادام درختی برای درخشان کردن پوست

آنتی اکسیدان های موجود در بادام پوست را پاکسازی کرده و سموم و رادیکال های آزاد را از طریق پوست دفع می کند. ویتامین E نیز یک ماده حیاتی برای پوست بوده و در حفظ درخشندگی و شفافیت پوست موثر است.

علاوه بر مصرف خوراکی بادام، می توانید پودر ۴ یا ۵ عدد بادام را با ۱ قاشق چایخوری شیر، مقدار کمی آب لیمو و آرد مخلوط کرده و روی پوست صورت قرار دهید. بعد از ۳۰ دقیقه با آب بشویید.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

بادام درختی سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند می باشد. آنتی اکسیدان ها می توانند از سلول های بدن در برابر استرس اکسیداتیو به دلیل فعالیت های رادیکال های آزاد محافظت کنند. ویتامین E موجود در بادام یکی از آنتی اکسیدان های قوی است که خطر ابتلا به بیماری های آلزایمر، انواع سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

رادیکال های آزاد در بدن به دلیل افزایش سن، ابتلا به بیماری های مختلف، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه های مضر نور خورشید، آلودگی هوا، سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض سموم شیمیایی، داشتن رژیم غذایی نامناسب و … ایجاد می شوند که باعث افزایش سرعت فرایند پیری و ابتلا به بیماری های مختلف می گردند.

خواص بادام درختی برای سلامتی پوست

سلامتی پوست و مو شما در گرو بهره وری از یک ماده مغذی تقویت کننده پوست و مو است. در این مورد خواص بادام درختی می تواند بسیار کمک کننده باشد. آفتاب سوختگی ناشی از پیری پوست می تواند نتایج بسیار بدی به همراه داشته باشد. آسیب های ناشی از پرتو ماوراء بنفش به صورت طولانی مدت می تواند نتایج مخربی ایجاد کند. بنابراین برای حفظ سلامتی پوست خود از ماده متناسبی مثل بادام استفاده کنید.

حتی بیماری سرطان پوست با کمک این ماده معدنی و فوق العاده عالی قابل درمان است. کافی است از مقادیر متناسبی از این مکمل درمانی طبیعی برای درمان بیماری های حاد پوستی استفاده شود. برای مثال روغن بادام درختی شیرین بهترین دارو برای رشد مجدد  موهای از دست رفته است. آنتی اکسیدان های موجود در بادام توان رفع مشکلات حاد و خاص پوستی را خواهد داشت. زردینه موجود در بادام حتی آفتاب سوختگی های عمیق پوست شما را برطرف می کند.

می توان برای بهره گیری بیشتر از خواص بادام درختی از آن به صورت شیر بادام یا ترکیب شده با عسل بهره برد. برای استفاده از ماسک های زیبایی نیز می توان آن را با شیر تازه و عسل و انواع میوه های تازه ترکیب کرد. در این صورت ماسک تهیه شده لکه های عمیق پوستی را رفع می کند. جوش های مختلف موجود بر روی پوست صورت با روغن بادام به راحتی برطرف می شود.

تنظیم کننده قند خون

بادام درختی دارای مقدار کمی کربوهیدرات می باشد. این مغز دارای فیبر، اسیدهای چرب اشباع نشده و مقدار زیادی پروتئین است. مصرف این بادام برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، می تواند موجب تنظیم سطح قند خون شود. ماده معدنی بسیار مهم منیزیم موجود در بادام، نقش مهمی در انجام بسیاری از فرایندهای شیمیایی بدن ایفا می کند که موجب کاهش سطح قند خون می شوند. حدود ۲۵ تا ۳۸ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با کمبود منیزیم مواجه هستند. مصرف بادام درختی موجب تامین منیزیم مورد نیاز بدن شده، در نتیجه عملکرد هورمون انسولین در بدن بهبود می باشد.

کاهش خطر بروز بیماری های قلبی

منیزیم موجود در بادام علاوه بر تاثیر بر کاهش قند خون می تواند فشار خون  را نیز تنظیم کند. فشار خون بالا موجب بروز بسیاری از بیماری های قلبی، حمله های قلبی، سکته و نارسایی کلیه می شود.  همچنین بادام می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش داده و سطح کلسترول خوب خون را افزایش دهد. کاهش سطح کلسترول بد خون به حفظ سلامتی قلب کمک شایانی می کند.

افزایش سطح کلسترول بد خون موجب مسدود شدن عروق خونی شده، به همین دلیل موجب ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های قلبی می گردد. آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول در پوسته قهوه ای مغز بادام وجود دارند که تاثیرات منفی کلسترول بد خون را از بین می برند.

خواص بادام درختی برای رحم

رحم یکی از اعضای اصلی بدن بانوان است. در مورد خواص بادام درختی برای رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود عملکرد رحم مهم ترین فایده این ماده غذایی است. افزایش قدرت باروری از خواص عالی بادام می باشد. اسیدهای چرب غنی و کلسترول بالا در بادام به رحم برای یک باروری موفق کمک می کند. همچنین عفونت های رایج رحم با کمک خواص این بادام به راحتی رفع خواهد شد. فیبروم دهانه رحم با مصرف منظم بادام درختی به راحتی درمان خواهد شد.

رفع کم خونی مینور توسط بادام درختی

کم خونی مینور نسبت به نوع ماژور شیوع بیشتری دارد. به سبب فراگیر بودن کم خونی مینور لازم است درمانی مناسب برای آن در نظر گرفته شود. برای بالاتر رفتن میزان هموگلوبین خون، هیچ دارویی بهتر از بادام درختی نیست.

اکسیژن به کمک هموگلوبین بهتر به خون می رسد. مس و آهن و سایر ویتامین ها از طریق هموگلوبین بدن بهتر انتقال داده می شوند. در نهایت رفع کم خونی به برطرف سازی همه ویتامین های لازم کمک می کند. بادام درختی قبل از ایجاد این نوع کم خونی، از آن پیشگیری می کند. در این صورت افراد بهتر از گذشته قادر به استفاده از ویتامین های طبیعی موجود در بدن خود خواهند بود.

خواص بادام درختی برای استخوان

استخوان انسان برای استحکام بیشتر به برخی مواد معدنی مهم نیازمند است. غضروف سازی به یک فرایند ویژه و طولانی مدت نیاز دارد. برای تکمیل این فرایند نیاز است که تمامی مواد مغذی لازم برای استخوان انسان تامین شود.

خواص بادام درختی برای استخوان تنها در غضروف سازی منعطف نمی شود. وجود مقادیر بالای کلسیم در بادام سبب افزایش سطح مقاومت استخوان ها خواهد شد.

تقویت استخوان های انسان و تقویت کلی بدن از مهم ترین خواص بادام می باشد. ترکیب خرما و بادام در نهایت سبب افزایش سطح آهن و کلسیم در خون انسان می شود. این ترکیب بهترین مقوی استخوان در طب سنتی شناخته می شود. حلوای بادام نیز ترکیبی عالی برای تقویت عمومی بدن و رفع مشکل استخوان انسان خواهد شد.

شیر بادام نیز به عنوان یک تقویت کننده کلی بدن شناخته شده و شما را از دردهای رایج استخوان و زانو درد نجات می دهد. این ترکیبات به سبب داشتن مقادیر بالای کلسیم سبب رفع مشکلات جدی ناحیه استخوان می شوند.

خواص بادام درختی برای رفع مشکلات زانو توسط پزشک طب سنتی تایید شده است. در سنین یائسگی بانوان به کلسیم بیشتری نیاز دارند. استفاده از بادام در واقع یک راه خوب برای رفع کمبود کلسیم در این بانوان است.

شما با تهیه یک نوشیدنی انرژی بخش به نام شیر بادام می توانید مشکلات مربوط به ضعف استخوان بچه ها را برطرف کنید. این ترکیبات از بروز مشکلات جدی مثل پوکی استخوان در بزرگسالی نیز جلوگیری می کنند.

فواید و خواص بادام درختی

 

خواص بادام برای درمان ناباروری

طبق آخرین تحقیقات پزشکی دانشمندان، زنانی که از مقادیر بالایی از سلنیوم استفاده کرده اند، ناباروری آنان درمان شده است. خواص این بادام برای رفع ناباروری و تولید تخمک سالم توسط دانشمندان اثبات شده است. وزن استاندارد و متعادل در نهایت سبب بهتر شدن وضعیت کلی سلامتی بدن زنان خواهد شد.

دکتر گکو برای درمان نهایی ناباروری پیشنهاد تعادل وزن را ارائه داده است. با انجام این تغییرات در نهایت ناباروری در زنان به طور کامل برطرف می شود. خواص این بادام در حفظ جنین پس از بارداری نیز بسیار جالب توجه می باشد.

خواص بادام درختی برای سلامت گوارش

سلامت دستگاه گوارش با یک برنامه دقیق تضمین خواهد شد. انواع بیماری های مربوط به هضم غذا بهتر است توسط تنقلات سالم برطرف شود. بادام یکی از تنقلات مناسب برای اصلاح مشکلات مربوط به دستگاه گوارش است.

خواص بادام درختی برای معده و دستگاه گوارش بسیار زیاد است. درمان اسهال تنها با تقویت کننده اختصاصی معده امکان پذیر است. مشکلات مربوط بیماری یبوست نیز از این طریق قابل درمان است.

طبع گرم و تر این تنقلات سبب رفع مشکل زخم روده و زخم موجود در مثانه و انواع گرفتگی های موجود در این ناحیه خواهد شد. تقویت ماهیچه های آقایان و ناحیه پروستات از دیگر مزایای این بادام درختی می باشد. لازم به ذکر است که سلامت دستگاه گوارش تنها در صورت استفاده صحیح از مواد غذایی میسر خواهد شد. مصرف بادام به صورت نارس سبب بروز مشکلات جدی برای هضم نهایی غذا خواهد شد. در این صورت مشکلات دستگاه گوارش جدی تر خواهد شد. بهتر است از بادام به صورت فرآورده های طبیعی استفاده کنید. خواص بادام درختی برای هضم و گوارش انسان به صورت شیر بادام بیشتر خواهد بود.

سایر خواص بادام درختی

تا به اینجا با برخی از خواص بادام درختی به خوبی آشنا شدید ولی بهتر است بدانید بادام درختی خواص و ویژگی های بی شماری دارد که در ادامه به معرفی برخی دیگر از آن ها برای شما می پردازیم.

  • بهبود عملکرد مغز
  • افزایش حافظه و بهبود سطح یادگیری
  • موثر در کاهش وزن
  • حفظ سلامتی پوست و مو
  • رفع کم خونی
  • بهبود عملکرد سیستم گوارشی
  • حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها
  • کاهش التهابات بدن

قیمت بادام درختی

قیمت بادام درختی با توجه به اینکه دارای پوسته یا بدون پوسته باشد، با هم متفاوت است. عوامل مختلفی مانند اندازه بادام، کیفیت بادام، تازه بودن، نوسانات ارز، فصل برداشت، طعم بادام، کیفیت مغز بادام و … بر قیمت بادام تاثیر می گذارند. برای خرید بادام بهتر است در فصل برداشت اقدام کنید تا محصول تازه تر و سالم تری را با قیمت مناسب خریداری کنید.

خرید بادام درختی

بادام، نوعی خشکبار است که از دیرباز در ظروف آجیل شب یلدا و ایام نوروز ایرانیان قرار داشته است. این آجیل محبوب، بیشتر در خراسان رضوی کشت می شود. کشورهای اسپانیا و آمریکا نیز بیشترین میزان تولید بادام در دنیا را دارند. در لیست تولیدکنندگان بادام، کشور عزیزمان ایران در رتبه پنجم قرار دارد. میوه بادام انواع مختلفی دارد که یک نمونه از آن بادام درختی می باشد. بادام درختی دِیم بیشتر در شهرستان کوهسرخ و سرولایت واقع در استان خراسان رضوی کشت می شود. بادام درختی در بسیاری از مناطق به صورت نارس و با نام چاقاله بادام به فروش می‌رسد. البته پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان بادام نارس را از افراد دوره گرد نخرید؛ چرا که ممکن است حامل آلودگی های بسیاری باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه خواص بادام درختی را بررسی کردیم. باید بدانید که مصرف این بادام برای سلامتی بدن بسیار پیشنهاد می شود. همچنین برخی از خواصی که این بادام دارد مانند درخشان کردن پوست، جلوگیری از بیماری های قلبی، تنظیم سطح کلسترول و … می باشد. با این موارد خیلی بهتر است که از بادام درختی استفاده کنید چراکه سبب سلامتی بدن شما می شود.