تخمه به دانه های خوراکی گفته شده که عموما از آن ها به صورت بوداده یا خام استفاده می شود. امروزه شمار زیادی از تخمه ها به عنوان تخمه چاق کننده شناخته می شوند. زیرا این دانه های خوراکی از چربی و پروتئین زیادی برخوردار هستند؛ بنابراین مصرف زیاد آن ها باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد. در این مطلب می خواهیم به بررسی انواع تخمه چاق کننده بپردازیم. پس پیشنهاد می شود تا انتها همراه ما باشید.

آیا استفاده از تخمه چاق کننده است؟

یکی از سوالاتی که متداول ایجاد شده این است که آیا مصرف تخمه چاق کننده است؟ بهتر است بدانید مصرف مقدار کمی از تخمه ها تاثیر چندانی در افزایش وزن ندارد. اما در صورت استفاده زیاد از تخمه این امر منجر به چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

در وضعیت کنونی بسیاری از افراد از تخمه در دورهمی و میهمانی های خود استفاده می کنند؛ به گونه ای که از تخمه به عنوان یکی از تنقلات پرطرفدار و محبوب یاد می شود. زیرا امکان استفاده از آن در هر زمان و مکانی وجود خواهد داشت.

بهتر است بدانید در ترکیبات تخمه ها مواد معدنی و ویتامین های گوناگونی وجود دارد؛ از جمله آن ها می توان به کلسیم، پروتئین، پتاسیم و.. اشاره نمود. وجود مواد معدنی مختلف در ترکیبات تخمه آن را به یک خوراکی پرخاصیت تبدیل کرده است. به همین منظور استفاده مناسب از تخمه ها خواص زیادی را برای بدن فراهم خواهد کرد.

انواع تخمه چاق کننده

در حال حاضر از شمار زیادی از تخمه ها به عنوان تخمه چاق کننده یاد می شود. زیرا این گونه تخمه ها در ترکیبات خود حاوی کالری فراوانی هستند. بهتر است بدانید مصرف زیاد کالری در صورتی سوزانده نشدن آن ها منجر به چاقی خواهد شد. معمولا کالری های اضافه در بخش های مختلف بدن ذخیره می شوند.برخی از انواع تخمه چاق کننده عبارتند از :

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتاب گردان یکی از تخمه های پرطرفدار بوده که می‌توان از به عنوان یک تخمه چاق کننده نام برد. این تخمه به علت طعم بسیار خوبی که دارد از جایگاه ویژه‌ای در میان افراد برخوردار است. تخمه آفتابگردان به عنوان میوه گل آفتاب گردان محسوب می‌شود. بهتر است بدانید این تخمه چاق کننده در ترکیبات خود از چربی های اشباع، غیر اشباع و کالری بهره می برد.

تخمه آفتابگردان چاق کننده است.

مصرف هر صد گرم از این تخمه خوشمزه ۵۸۴ کیلو کالری انرژی وارد بدن می‌کند. به همین منظور استفاده زیاد این تخمه موجب چاقی و اضافه وزن خواهد شد. البته مصرف مقدار کمی از این تخمه هیچ گونه تاثیری در در وزن افراد نخواهد داشت.

بهتر است بدانید در ترکیبات تخمه آفتابگردان موادی همچون انواع ویتامین B، سدیم، منگنز و… به وفور یافت می شود. بنابراین مصرف این تخمه به میزان کافی خواص زیادی را برای بدن به ارمغان خواهد آورد.

خرید تخمه

تخمه کدو

از دیگر نمونه های تخمه چاق کننده می توان به تخمه کدو اشاره نمود. بدون شک تخمه کدو با طعم بسیار خوب خود از جایگاه ویژه ای در میان افراد برخوردار است. این موضوع باعث شده تا از این تخمه خوشمزه در بسیاری از آجیل ها استفاده شود.

بهتر است بدانید تخمه کدو به عنوان یک تخمه چاق کننده شناخته می‌شود. زیرا هر ۱۰۰ گرم از تخمه کدو حدود ۵۷۰ کیلو کالری انرژی دارد. بنابراین مصرف بیش از حد این تخمه باعث مشکلاتی نظیر چاقی و اضافه وزن خواهد شد. ناگفته نماند که در ترکیبات این تخمه موادی همچون فسفر، منگنز، پروتئین، آهن و … به وفور یافت می شود.

تخمه هندوانه

تخمه هندوانه به عنوان یک تخمه چاق کننده به حساب می‌آید. زیرا در ترکیبات این تخمه، کالری به مقدار فراوان یافت می‌شود. وجود کالری فراوان در ترکیبات این تخمه باعث شده تا مصرف زیاد آن باعث افزایش وزن شود.

بهتر است بدانید هر ۱۰۰ گرم تخمه هندوانه حدود ۵۹۰ کیلو کالری دارد. بنابراین مصرف این تخمه چاق کننده برای کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند گزینه مناسبی می‌باشد. البته مصرف مناسب این تخمه به میزان کم موجب افزایش وزن نخواهد شد.

در ترکیبات این تخمه مواد معدنی همچون منیزیم، آهن، پتاسیم و ویتامین B و… به مقدار زیادی یافت می شود. بنابراین مصرف تخمه هندوانه خواصی همچون تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب و… را به ارمغان خواهد آورد.

تخمه جابونی

در میان انواع تخمه چاق کننده نباید تخمه جابونی را از قلم انداخت؛ به این علت که هر ۱۰۰ گرم از این تخمه دارای ۵۹۰ کیلو کالری می باشد. این میزان کالری باعث شده تا این تخمه به عنوان پرکالری ترین تخمه چاق کننده شناخته شود. بنابراین اگر به دنبال افزایش وزن طبیعی هستید می توانید از تخمه جابونی استفاده نمایید.

بهتر است بدانید مصرف تخمه جابونی با توجه به ترکیباتی که دارد خواص زیادی برای خواهد داشت؛ از جمله خواص این تخمه خوشمزه می توان به مواردی همچون تامین آهن، کاهش کلسترول و… اشاره نمود.

در این مطلب در مورد انواع تخمه چاق کننده صحبت کردیم. سعی کنید تخمه را به میزان متعادل استفاده کنید تا چاق نشوید. اگر فکر می کنید این مقاله می تواند برای دوستانتان جذاب باشد، برای آنها نیز بفرستید. از همراهی شما سپاسگزاریم.