آجیل‌های مفید برای فشار خون کدامند؟

یکی از خوراکی‌های خوشمزه و سرگرم‌کننده که برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها فواید زیادی دارد، انواع آجیل‌ مانند آجیل عید یا آجیل مشکل‌گشا است. طبق نظر پزشکان، مصرف به اندازه آجیل‌‌های مفید برای کاهش فشار خون می‌تواند به شما در درمان این بیماری خطرناک کمک کند.

آجیل‌ها شامل مغزهایی مثل پسته، بادام، گردو، فندق، بادام زمینی و غیره هستند که به خاطر داشتن پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین و مواد معدنی فراوان، جزو خوراکی‌های سالم به‌شمار می‌آیند. در ادامه این مقاله از برادران حسینی قرار است با بهترین‌ آجیل‌ها که در درمان فشار خون تاثیر به‌سزایی دارند، آشنا شوید. پس اگر شما هم به دنبال درمانی راحت برای این بیماری مزمن هستید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چرا آجیل برای فشار خون مفید است؟ 

دو ماده معدنی مهم که در آجیل‌ مخلوط وجود دارد، پتاسیم و منیزیم است. این دو ماده برای تنظیم فشار خون و جلوگیری از انقباض رگ‌های بدن انسان فواید بسیار زیادی دارند. به همین خاطر مصرف به اندازه آجیل برای کسانی که درگیر بیماری فشار خون هستند، از سوی پزشکان تغذیه توصیه می‌شود.

به علاوه، وجود فیبر و چربی‌های سالم موجود در مغزها، در کاهش کلسترول بد خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین کنترل فشار خون موثر است. آجیل تمامی این مواد را در خود دارد و به عنوان یک خوراکی سالم، برای کسانی که به سلامتی خود اهمیت زیادی می‌دهند، مفید است. 

معرفی آجیل های مفید برای فشار خون 

آجیل‌ حاوی مواد مغذی مثل پروتئین، کلسیم، مواد معدنی، ویتامین‌ و چربی‌های سالم است. البته اینکه چرا این خوراکی برای پیشگیری و درمان فشار خون پایین یا زیادی فشار خون فایده دارد، به خاطر وجود پتاسیم و منیزیم بالای آن است که به مرور زمان می‌تواند در درمان بیماری فشار خون تاثیر قابل توجهی داشته باشد. 

از سوی دیگر، مصرف بهترین آجیل‌های مفید برای فشار خون، باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود تا هر بیمار براساس شرایطی خاصی که دارد، روزانه مقداری از مغزهایی مثل پسته، بادام، گردو، فندق و بادام هندی را در میان‌وعده‌های غذایی در کنار داروهای کاهنده فشار خون خود استفاده کند. در ادامه، برای درک بهتر این مطلب، به معرفی آجیل های مفید برای فشار خون خواهیم پرداخت.

خواص گردو در کاهش فشار خون

گردو یکی از مغزهای خوشمزه و مفید برای بدن انسان است که به دلیل فواید زیاد، به آجیلی پرخاصیت و خوش‌طعم شهرت دارد. گردو به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، منیزیم، پتاسیم و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها برای کاهش و درمان فشار خون مفید است.

به‌طوری که اگر طبق دستورالعمل پزشک، مقداری گردو در طول روز نوش‌جان کنید، به‌زودی می‌توانید شاهد نتایج مثبت آن در درمان بیماری باشید. به عنوان مثال، مواد مغذی گردو می‌تواند در بهبود عملکرد رگ‌های خونی، کاهش کلسترول بد و تنظیم فشار خون کمک زیادی کند. 

خواص مفید بادام برای فشار خون

بادام یکی از آجیل‌ های مفید برای کاهش فشار خون است که به خاطر داشتن مواد معدنی بالا، ویتامین، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن مفید است. یکی از همین بیماری‌ها که می‌تواند باعث آسیب‌های جسمی شدید در انسان شود، فشار خون است.

بادام حاوی مقادیر قابل توجهی، منیزیم و پتاسیم است که این دو ماده معدنی در پیشگیری از فشار خون و درمان آن تاثیر معجزه‌آسایی دارند. در ضمن این خوراکی خوشمزه و پرخاصیت، علاوه بر درمان فشار خون، به کاهش التهاب‌ها و بیماری‌های مزمن دیگر کمک می‌کند.

معرفی آجیل های مفید برای فشار خون 

فایده تخم کدو در کاهش فشار خون

یکی از میان‌وعده‌های خوشمزه و محبوب که فواید درمانی بسیار زیادی دارد، تخم کدو است. این دانه خوش‌طعم و لذیذ در کاهش فشار خون و تنظیم آن، تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. به همین خاطر، مصرف به اندازه تخم کدو خام برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون و التهاب‌های مزمن هستند، بسیار مفید است.

تخم کدو مقدار قابل توجهی منیزیم، پتاسیم، فیبر، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ دارد که به شل شدن رگ‌های خونی بدن و جلوگیری از نوسانات فشار خون کمک می‌کند. به این ترتیب اگر طرفدار تخمه کدو هستید، این دانه خوشمزه و مفید را طبق تجویز پزشک و درحد متعادل مصرف کنید.

فایده بادام هندی برای فشار خون

مقدار پتاسیم و منیزیم بادام هندی بسیار بالا است. حدود ۱۸ درصد از این آجیل کوچک و خوشمزه را منیزیم تشکیل می‌دهد که در نتیجه بر پیشگیری و درمان فشار خون، مفید و تاثیرگذار است. همچنین بادام هندی درصد سدیم کمی دارد و در واقع پتاسیم و منیزیم آن، همان یک درصد کم را نیز مهار می‌کنند.

به همین خاطر مصرف این ماده خوراکی خوشمزه خام برای کسانی که بیماری فشار خون دارند یا در معرض ابتلا به آن هستند، مفید و تاثیرگذار است. چنانچه به مزه بادام هندی علاقه دارید، روزانه ۳۰ گرم یا کمتر میل کنید تا از فواید این مغز برخوردار شوید.

خواص پسته برای کاهش فشار خون

پسته یکی دیگر از آجیل‌های خوشمزه برای تنظیم و کاهش فشار خون است. این آجیل مثل سایر مغزهای دیگر مقدار قابل توجهی منیزیم، پتاسیم، ویتامین C، اسیدهای چرب امگا ۳ و انواع آنتی‌اکسیدان دارد که از بیشتر شدن هموسیستئین خون جلوگیری می‌کند.‌

پسته از جمله آجیل‌‌های مفید برای کاهش فشار خون است که تاثیر به‌سزایی در کاهش یکی از مواد معدنی مضر (سدیم) دارد. از این رو مصرف پسته خام برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا فشار خون هستند، توصیه می‌شود.

خواص فندق برای فشار خون

یکی دیگر از آجیل‌هایی که در تنظیم و کاهش فشار خون نقش موثری دارد، فندق خام است. مواد موجود در این آجیل کوچک و خوش‌طعم شامل ویتامین E، کلسیم، منیزیم، مس، آهن، پتاسیم و چربی‌های سالم می‌شود که برای تنظیم فشار خون مفید هستند. البته مقدار مصرف فندق برای کسانی که بیماری فشار خون دارند، باید مثل هر آجیل دیگری زیر نظر پزشک مشخص شود.

از سوی دیگر، افرادی که رژیم غذایی دارند و در معرض بیماری فشار خون هستند، بدون تجویز پزشک می‌توانند روزی ۳۰ گرم فندق مصرف کنند. البته به شرطی که آلرژی به فندق نداشته باشند.

فایده بادام زمینی برای فشار خون

بادام زمینی علاوه بر منیزیم، پتاسیم و آهن، حاوی آمینواسید آرژنین است که در تولید نیتریک اکسید نقش قابل توجهی دارد. نیتریک اکسید به باز شدن رگ‌های خونی، تنظیم فشار خون و جلوگیری از حمله قلبی کمک می‌کند.

 در ضمن این خوراکی خوشمزه و مفید، حاوی فیبر و مس است که در بهبود عملکرد اندوتلیال تاثیر به‌سزایی دارد. به این ترتیب، بادام زمینی جزو آجیل‌‌های مفید برای کاهش فشار خون محسوب می‌شود که مصرف به اندازه آن برای کسانی که آلرژی ندارند، فوق‌العاده موثر و نتیجه‌بخش است. 

کلام پایانی

در این مقاله به‌طور کامل درباره آجیل‌‌های مفید برای کاهش فشار خون توضیحاتی ارائه دادیم و گفتیم که آجیل یکی از خوراکی‌های خوشمزه، سرگرم‌کننده و البته مفید است. به همین خاطر مصرف آن برای کودکان و بزرگسالان توصیه می‌شود؛ چرا که یکی از خواص مهم و تاثیرگذار گردو، پسته، بادام، تخمه کدو، فندق، بادام هندی و غیره؛ تنظیم فشار خون و جلوگیری از ابتلا به آن است. 

البته میزان مصرف آجیل در طول روز اهمیت زیادی در تاثیر آن دارد. همچنین برای کنترل فشار خون بهتر است در کنار داروهای ضد افت فشار خون، از آجیل خام و بدون ادویه استفاده کنید تا تاثیر مثبت آن دو چندان شود. در غیر این صورت ممکن است در کاهش فشار خون، تاثیر کمی داشته باشد.