امروزه افراد از میان وعده‌های متعددی در طی روز استفاده می‌کنند. برخی از افراد به مصرف آجیل‌ها و تنقلات و برخی دیگر میوه‌های خشک‌شده را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند؛ اما در این میان برخی خوراکی‌ها و میان وعده‌های لذیذ وجود دارند که از آن‌ها غافل شده‌ایم. یکی از این موارد عدس برشته با برنجک است. اگر با طرز تهیه عدس برشته با برنجک مقوی و خواص آن آشنا باشید، مصرف آن را قطعاً در فهرست خود قرار می‌دهید. این خوراکی‌های لذیذ، برای کودکان و نوجوانان مفید بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای خوراکی‌های صنعتی هستند.

خواص عدس برشته با برنجک

وقت آن فرا رسیده است که مصرف خوراکی‌ها و تنقلات کم خاصیت را کنار گذاشته و توجه بیشتری به سلامت خود و خانواده خود داشته باشید. بهتر است برای مصرف خوراکی‌ها از برنامه‌ریزی مشخصی پیروی کنید. آجیل‌ها و میوه‌های خشک‌شده منبع مفیدی از ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند؛ اما عدس برشته با برنجک از این مواد غذایی هم غنی‌تر محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که عدس یک منبع غنی از فیبر، پروتئین، آهن و فولات بوده و یک راه‌حل ایده آل برای درمان کم‌خونی است. این ماده غذایی از طبع سرد و خشک برخوردار بوده و هر ۱۰۰ گرم از آن حاوی ۳۵۳ کالری است. همچنین عدس‌ها منبع مفیدی از ویتامین‌های گروه ب، روی و پتاسیم هستند.

افرادی که به کاهش وزن و رژیم غذایی علاقه‌مند هستند، می‌بایست مصرف عدس را در برنامه غذایی خود قرار داده و طرز تهیه عدس برشته با برنجک را فراگیری کنند. همچنین عدس برشته با برنجک می‌تواند اشتهای کاذب را کاهش دهد. از دیگر خواص این خوراکی‌ها می‌توان به مواردی نظیر کاهش مشکلات گوارشی، کاهش سطح کلسترول بد، کنترل قند خون و کمک به سلامت قلب اشاره داشت.

مواد اولیه عدس برشته با برنجک

مدت‌زمان آماده‌سازی عدس برشته و مدت‌زمان تهیه برنجک در حدود ۳۰ دقیقه تخمین زده می‌شود. برای بهره‌گیری از خواص برنجک و عدس برشته می‌توانید این ۲ را به‌صورت مجزا تهیه کنید. مواد اولیه لازم برای تهیه عدس برشته و برنجک به شرح زیر هستند:

  • عدس: ۳۵۰ گرم
  • برنج: ۳۵۰ گرم
  • روغن: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار لازم
  • آب: به مقدار لازم 

آموزش تهیه عدس برشته

طرز تهیه عدس برشته با برنجک همانند سایر خوراکی‌ها و مواد غذایی از راه و روش منحصربه‌فردی برخوردار است. در ادامه طرز تهیه عدس برشته در فر را مشاهده خواهید کرد:

در گام نخست، می‌بایست عدس‌ها را از یک شب قبل در آب قرار دهید. سپس عدس‌ها را آبکش کرده و آب آن‌ها را دور بریزید. پس از خشک شدن عدس‌ها، آن‌ها را با روغن مخلوط کرده و سپس آن‌ها را درون سینی فر چرب‌شده قرار دهید. در قدم بعدی می‌بایست فر را روشن کرده و دمای آن را بر روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. پس از گرم شدن فر، می‌توانید سینی را درون آن قرار دهید.

پس از قرار دادن سینی در فر، به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید تا عدس‌ها پخته و به‌خوبی ترد شوند. پس از گذشت مدت‌زمان مذکور، عدس‌ها را از فر بیرون آورده، به آن‌ها نمک اضافه کرده و خوب هم بزنید تا نمک به تمام مواد برسد. پس از سرد شدن خوراکی مقوی شما آماده بوده و می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید.

چنانچه فر در دسترس نبود، می‌توانید این اقدام را با کمک تابه انجام دهید. برای این منظور می‌بایست ابتدا نمک موردنیاز خود را در ۱ لیوان آب حل کنید. اکنون تابه را روی حرارت گذاشته و پس از داغ شدن تابه، عدس‌های خشک‌شده را اضافه کنید. عدس‌ها را مرتب هم زده تا برشته شده و رنگ آن‌ها به قهوه‌ای مایل شود. آب‌نمک را به عدس‌ها افزوده و به تفت دادن عدس‌ها ادامه بدهید. پس از کشیده شدن آب عدس‌ها، عدس برشته آماده خواهد بود.

آموزش تهیه برنجک

برای تهیه برنجک می‌بایست تا حدودی مشابه عدس برشته عمل کنید. برای این منظور لازم است برنج‌ها را از شب قبل خیسانده و سپس برای آبکش کردن آن‌ها اقدام کنید. می‌توانید با قرار دادن یک پارچه تمیز بر روی برنج‌ها، به خشک شدن سریع‌تر آن‌ها کمک کنید. برای طعم دهی بیشتر این خوراکی، از زعفران دم‌کرده هم می‌توانید استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید پیش از خشک شدن برنج‌ها، زعفران دم‌کرده را بیفزایید.

در قدم بعدی، می‌بایست تابه را روی حرارت قرار داده و پس از داغ شدن تابه برنج‌ها را افزوده و مدام هم بزنید. پس از نفوذ روغن در برنج‌ها، می‌توانید نمک را اضافه کنید. هر ۲ الی ۳ دقیقه یک‌بار تابه را بلند کرده و تکان بدهید تا برنج طلایی شده و کمی پف کند. اکنون برنجک خوشمزه شما آماده مصرف است. بهتر است برنجک‌ها را در ظرف دیگری انتقال دهید تا از سیاه شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

آموزش تهیه برنجک

نکات کلیدی تهیه عدس برشته با برنجک

نکات طلایی طرز تهیه عدس برشته با برنجک به شرح زیر هستند:

  1. برای جلوگیری از چسبیدن عدس به سینی فر، می‌بایست از ورق روغنی یا فویل آلومینیومی بهره‌جویی کنید.
  2. استفاده از فویل می‌تواند زمان برشته شدن عدس‌ها را کاهش دهد.
  3. به منظور طعم دار کردن عدس برشته می‌توانید از ادویه‌های دلخواه، پودر سیر، نعنا خشک یا پونه کوهی استفاده کنید.
  4. می‌توانید با استفاده از آبلیمو به طعم دار شدن عدس برشته کمک کنید.
  5. برای ترغیب کودکان خود به مصرف برنجک، می‌توانید طرز پخت گندمک را آموخته و این ۲ را با یکدیگر مخلوط کنید.
  6. با استفاده از روغن‌های ارگانیک مانند روغن زیتون و روغن کنجد می‌توانید خواص این خوراکی‌های لذیذ را افزایش دهید.

کلام آخر

با جایگزینی مواد غذایی مفید و کاهش مصرف خوراکی‌های صنعتی و آماده می‌توانید به سلامت خود کمک کنید. همچنین با یادگیری طرز تهیه عدس برشته با برنجک می‌توانید برای کودکان و نوجوانان خود یک خوراکی لذیذ و بسیار مقوی را تدارک ببینید. این خوراکی‌ها را می‌توانید به‌صورت میان وعده استفاده کرده و از خواص آن‌ها برای بهبود عملکرد قلب، دستگاه گوارش و تنظیم قند خون بهره‌جویی کنید. در آخر می‌بایست توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف عدس و برنج می‌تواند برخی عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.