همه چیز درباره خواص بادام و آجیل برای کودکان

رژیم غذایی در دوران کودکی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد به همین دلیل بسیاری از والدین به دنبال تهیه بهترین مواد غذایی برای فرزندانشان هستند. یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که می‌تواند نقش به سزایی در رشد و سلامت بدن کودکان داشته باشد، بادام، انواع آجیل و خشکبار است. خواص بادام و آجیل برای کودکان به‌قدری زیاد است که پزشکان به مادران توصیه می‌کنند از سنین کم این نوع مواد غذایی را به فرزندشان بدهند. به‌عنوان‌مثال حریره بادام یکی از غذاهای متداولی است که مادران می‌توانند از سن شش‌ماهگی به بعد آن را در برنامه غذایی فرزندشان قرار دهند. اگر شما هم نگرانی‌هایی درباره تغذیه فرزندتان دارید؛ با فروشگاه برادران حسینی همراه شوید. ما در ادامه این مطلب بیشتر درباره اهمیت و جایگاه آجیل به‌خصوص بادام در تغذیه کودکان صحبت خواهیم کرد.

ارزش غذایی بادام چقدر است؟

خواص بادام و  آجیل برای کودکان بسیار زیاد است. اگر بخواهیم به ‌طور خلاصه درباره ارزش غذایی بادام صحبت کنیم؛ باید بگوییم که این ماده غذایی خوش ‌طعم حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری برای رشد و سلامت بدن کودکان است. املاح، ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در بادام می‌تواند از ابتلای فرد به بسیاری از بیماری‌ها در دوران بزرگسالی جلوگیری کند. بر اساس آزمایش‌های انجام شده؛ بادام حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین، کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی، منیزیم و آهن است. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی و وجود دو ماده مغذی به نام ریبوفلاوین و کارنیتین هم در بادام اثبات شده است. هر کدام از این مواد مغذی در بهبود عملکرد بخش‌های مختلف بدن کودک تأثیر زیادی دارند. همچنین بادام میان وعده‌ای انرژی‌زا برای کودکانی محسوب می‌شود که فعالیت بدنی زیادی دارند. هر ۱۰۰ گرم بادام درختی حدود ۵۷۸ کالری دارد.

شش مورد از خواص بادام و آجیل برای کودکان

تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین عوامل تضمین‌کننده سلامتی انسان است. شما برای داشتن جسم و روحی سالم باید به تغذیه خود اهمیت بدهید و مواد غذایی ناسالم را از رژیم خود و فرزندانتان حذف کنید. خوشبختانه خواص بادام و آجیل برای کودکان به یک یا دو مورد محدود نمی‌شود. این مواد غذایی ارزشمند برای کودکان و بزرگسالان فواید بسیار زیادی دارند؛ به همین دلیل ما در این بخش تعدادی از مهم‌ترین خواص آن‌ها را برای شما بازگو می‌کنیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم‌ترین خواص بادام و آجیل برای کودکان بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن است. کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به بیماری‌های ویروسی یا میکروبی هستند. بااین‌حال شما با تغییر رژیم غذایی کودکان و افزایش مواد مغذی و سالمی مانند آجیل و بادام در وعده‌های غذایی آن‌ها می‌توانید سیستم ایمنی کودکان را تقویت کنید تا کمتر به بیماری‌های مختلف مبتلا شوند. در بادام و بسیاری از آجیل‌های دیگر مقادیر قابل توجهی ویتامین B وجود دارد. این ویتامین نقش مهمی در تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن دارد. به‌جز ویتامین B وجود مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان در این مواد غذایی باعث می‌شود که شانس ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان در میان مصرف‌کنندگان آجیل و بادام کمتر شود.

افزایش قدرت حافظه

یکی دیگر از خواص بادام و آجیل برای کودکان و بزرگسالان بهبود عملکرد مغز و افزایش قدرت حافظه است. همان‌طور که بارها در این مطلب اشاره کردیم؛ بادام و آجیل سرشار از مواد مغذی و املاح معدنی هستند. این مواد مغذی بر روی عملکرد مغز تأثیر زیادی می‌گذارند و مانع از ابتلا به بیماری‌هایی مانند فراموشی و آلزایمر در دوران بزرگسالی می‌شوند. کودکانی که در وعده‌های غذایی خود آجیل و خشکبار استفاده می‌کنند ضریب هوشی بالاتری دارند و قدرت حافظه‌شان بیشتر از سایر کودکان است. امگا ۳، ویتامین B، ویتامین E و زینک موجود در آجیل باعث به وجود آمدن این تفاوت‌ها در کودکان می‌شود. این مواد مغذی در افزایش ضریب هوشی و تقویت حافظه نقش چشم‌گیری دارند.

شش مورد از خواص بادام و آجیل برای کودکان

افزایش سرعت رشد و تقویت استخوان‌ ها

سرعت رشد در دوران کودکی بسیار زیاد است. اگر به منحنی رشد کودکان نگاه کنید متوجه می‌شوید که به ازای هر ماه تغییرات زیادی در وزن و قد کودک به وجود می‌آید. مصرف مواد غذایی مفیدی مانند بادام و آجیل باعث تقویت استخوان‌های کودک و افزایش سرعت رشد می‌شود. در آجیل‌های مختلف به‌خصوص بادام مقادیر زیادی کلسیم وجود دارد. کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد مغذی لازم برای رشد استخوان‌ها است. علاوه بر این کلسیم باعث افزایش تراکم استخوان‌ها هم می‌شود. بنابراین افرادی که در کودکی مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف می‌کنند در بزرگسالی کمتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

جلوگیری از پرخوری و اضافه‌ وزن

 آمارها نشان می‌دهد که بخش زیادی از کودکان با معضل چاقی و اضافه ‌وزن روبه‌رو هستند. یکی از دلیل بروز چنین مشکلی مصرف بی‌اندازه مواد غذایی ناسالم مانند چیپس، پفک، شکلات و … است. شما با جایگزینی این تنقلات ناسالم با آجیل و بادام می‌توانید مانع چاقی کودکان شوید. آجیل علاوه بر خواصی که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره کردیم؛ یک ویژگی بسیار خوب دیگر هم دارد و آن ایجاد احساس سیری است. مصرف مقدار کمی از انواع آجیل می‌تواند احساس سیری را در افراد به وجود بیاورد؛ بنابراین مانع از پرخوری می‌شود. علاوه بر این آجیل حاوی مواد مغذی بسیار مفید است. به همین دلیل از نظر ارزش غذایی و میزان چربی و قند قابل مقایسه با مواد غذایی ناسالم نیست.

تضمین سلامت قلب

بهبود وضعیت قلبی و عروقی یکی دیگر از مهم‌ترین خواص بادام و آجیل برای کودکان است. در آجیل‌های مختلف مانند بادام، گردو، پسته و… اسیدهای چرب مفید و منیزیم وجود دارد. این مواد مغذی باعث بهبود وضعیت گردش خون می‌شوند. بنابراین شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش پیدا می‌کند. کودکانی که عادت‌های غذایی سالمی دارند؛ به‌عنوان‌مثال به جای میان وعده‌های پرچرب، آجیل و مغزیجات مصرف می‌کنند در بزرگسالی از نظر سلامتی نسبت به دیگران وضعیت بسیار بهتری خواهند داشت. همچنین در آجیل‌های مختلف به‌خصوص بادام مقادیر فراوانی آهن هم وجود دارد. کمبود آهن باعث بیماری کم‌خونی و وجود علائمی مانند رنگ‌پریدگی و خستگی می‌شود. مصرف به اندازه آجیل بخش زیادی از آهن مورد نیاز کودک را فراهم می‌کند؛ پس کودکانتان را به مصرف بادام و انواع آجیل تشویق کنید.

بهبود سیستم گوارشی

 یبوست یکی از مشکلات شایع در میان کودکان است. مصرف روزانه بادام یا شیر بادام یکی از راه‌های درمان این بیماری محسوب می‌شود. فیبر یکی از مواد موجود در بادام و بسیاری از آجیل‌های دیگر است. فیبر باعث تقویت سیستم گوارشی می‌شود. بنابراین با اضافه کردن خوراکی‌های حاوی فیبر در برنامه غذایی کودکان می‌توان از ابتلای آن‌ها به بیماری‌های گوارشی مانند یبوست پیشگیری کرد. همچنین اگر فرزندتان با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند هم می‌توانید از بادام و شیر بادام به‌عنوان درمان کمکی در کنار داروهای تجویزشده استفاده کنید. خواص بادام و آجیل برای کودکان به‌قدری واضح است که شما بعد از مدتی متوجه تغییرات مثبتی در سلامتی کودکان پس از مصرف این مواد غذایی خواهید شد.

خواص بادام و آجیل برای کودکان در یک نگاه

بادام و آجیل یکی از مفیدترین و سالم‌ترین انواع مواد غذایی هستند. خواص بادام و آجیل برای کودکان بسیار زیاد است؛ به‌طوری‌که یکی از توصیه‌های مهم همه متخصصان تغذیه، گنجاندن مقدار مناسبی آجیل در برنامه غذایی کودکان است. البته بزرگسالان هم می‌توانند از خواص متعدد آجیل بهره‌مند شود.

از خواص این مواد غذایی سالم می‌توان به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، بهبود سیستم قلبی و عروقی، تقویت سیستم گوارشی، افزایش رشد استخوان‌ها، جلوگیری از کم‌خونی و پیشگیری از بیماری‌های مغزی و عصبی اشاره کرد. همچنین آجیل و بادام جلوی پرخوری و ابتلا به چاقی را در کودکان می‌گیرد و به بهبود حافظه و افزایش قدرت یادگیری آن‌ها هم کمک زیاد می‌کند.