حریره بادام

حریره بادام از خوراکی‌های مفید و خوش‌عطر است‌ که در هر رنج سنی طرفدار خاص خود را دارد. علاوه بر طعم بسیار خوب، خواص حریره بادام برای بدن بسیار زیاد است. همچنین یک میان‌وعده مناسب برای بزرگسالان و یک وعده غذایی اصلی و مقوی برای کودکان به‌شمار می‌آید. طرز تهیه حریره بادام کاملا ساده و سریع است. از این‌رو به مادرانی که نگران تغذیه فرزند خود هستند توصیه می‌شود که حتما طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد و کودک را یاد بگیرند. تهیه حریره بادام برای بزرگسالان به‌عنوان میان‌ وعده مخصوصا هنگام مریضی و سرماخوردگی، بسیار رایج است. در این مطلب همراه با برادران حسینی به طرز تهیه حریره بادام میپردازیم.

مواد لازم برای تهیه حریره بادام

حریره بادام از مواد ساده و در دسترس تهیه می‌شود و پخت آن تا حدی سلیقه‌ای است. مواد اصلی موجود در این میان‌وعده لذیذ ثابت هستند، اما می‌توانید به‌ سلیقه خود مواد دیگری همچون انواع پودر آجیل، گلاب، پودر گل محمدی و… را به آن اضافه کنید. همچنین محتویات حریره براساس عواملی همچون رنج سنی افرادی که قرار است آن را میل کنند تغییر می‌کند. به‌عبارتی در تهیه حریره بادام برای نوزادان نسبت‌به تهیه حریره برای بزرگسالان، ممکن چند قلم از مواد لازم حذف یا اضافه شوند. مواد اصلی موجود در حریره بادام ساده عبارتند از:

طرز تهیه حریره بادام برای بزرگسالان

طرز تهیه حریره بادام برای بزرگسالان کمی متفاوت از نوزادان است و دست شما در اضافه کردن مواد بازتر خواهد بود. در مرحله اول، بادام درختی را پودر کنید تا به مقدار نصف فنجان برسد. سپس پودر بادام را به دو فنجان شیری که از قبل روی اجاق گرم کرده‌اید اضافه کنید. در مرحله بعد یک قاشق شکر اضافه کرده و خوب هم بزنید. می‌توانید در این مرحله به‌جای شکر از یک قاشق عسل استفاده کنید. هم زدن را تا ۱۰ دقیقه ادامه دهید و وقتی به قوام مناسب رسید، ادویه‌های دلخواه همچون هل، میخک، دارچین، جوزهندی و… را اضافه کنید و مجدد ۱۵ الی ۲۰ دقیقه هم بزنید.

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد اهمیت بسیاری دارد، زیرا معده نوزاد هنوز به غذاها و ادویه‌های گوناگون عادت نکرده است و باید حریره را به‌صورت کاملا ساده و نرم برای آن‌ها تهیه کرد. در تهیه حریره بادام برای نوزاد باید بادام‌ها را به‌صورت پوست‌کنده استفاده کرد.

برای کندن راحت‌تر پوست بادام‌‌ها ابتدا آن‌ها را چند دقیقه بجوشانید سپس روی آن‌ها آب سرد بریزید. در مرحله بعد نوبت ‌به آسیاب کردن بادام‌ها می‌رسد که باید با دقت زیاد انجام شود تا برای نوزاد نرم و قابل خوردن باشد. اکنون کافی است که بادام نرم و پودر شده را با شیر و شکر مخلوط و روی شعله قرار دهید. در این مرحله باید به ‌مدت ۲۰ دقیقه و به‌صورت مداوم آن را هم بزنید تا ته نگیرد. اکنون نوبت اضافه کردن آرد برنج است تا حریره غلیظ شده و قوام پیدا کند. پس از اضافه کردن آرد دوباره باید به هم زدن ادامه دهید تا حریره بادام به غلظت مناسب برسد.

طرز تهیه حریره بادام با آب

حریره بادام از خوراکی‌های بسیار ساده است که امکان تهیه آن با آب وجود دارد. طرز تهیه حریره بادام بدون شیر تفاوت چندانی با نوع قبلی ندارد و مناسب بزرگسالان یا کودکانی است که به شیر حساسیت دارند. حریره بادام بدون شیر از یک‌و‌نیم لیوان آب، یک قاشق غذاخوری آرد برنج، نصف قاشق بادام درختی آسیاب شده و مقداری شکر تهیه می‌شود. در مرحله اول باید آرد برنج را با مقدار مناسبی از آب کاملا مخلوط کنید. سپس بادام و شکر را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوطی پوره‌مانند به‌دست آید. پس از اینکه مخلوط یکدست شد، باقی‌مانده آب را اضافه کرده و روی شعله اجاق قرار دهید. حریره را به‌صورت مداوم هم بزنید تا شروع به جوشیدن کند. پس از جوشیدن دیگر نیاز به هم زدن نیست و باید منتظر بمانید تا به غلظت دلخواه برسد.

حریره بادام

طرز تهیه حریره بادام بدون آرد برنج

یکی دیگر از روش‌های تهیه حریره بادام، که بسیار کاربردی است و حریره غلیظ‌ تری به شما تحویل می‌دهد، تهیه حریره بادام با نشاسته است. مراحل طرز تهیه حریره بادام با نشاسته تفاوت جزئی با حریره بادام ساده دارد. برای تهیه این نوع حریره، به ۷۰ گرم بادام درختی، یک قاشق سوپ‌خوری نشاسته گندم، سه لیوان آب و به مقدار دلخواه شکر نیاز داریم.

ابتدا باید پوست بادام‌ها را به‌روش استفاده از آب جوش و آب سرد جدا کنید. سپس بادام‌ را آسیاب کرده و سه لیوان آب را به آن اضافه کنید تا شیره‌ای از بادام درختی به‌ دست آید. اکنون باید شیره بادام‌های آسیاب شده جدا کرده و با نشاسته گندم مخلوط کنید. دقت کنید که در این مرحله باید شیره بادام و نشاسته به‌صورت کامل با پشت قاشق در هم حل شوند. در مرحله بعد شکر را اضافه کنید و روی اجاق قرار دهید تا به غلظت برسد. هم زدن مداوم را جهت ته‌نشین نشدن نشاسته فراموش نکنید!

نکات مهم طرز تهیه حریره بادام

دقت کنید که حریره بادام برای نوزاد را به مقدار کم و درحد ۵ تا ۶ عدد بادام با و یک‌فنجان شیر، نصف فنجان آب و ۲ قاشق سوپ‌خوری آرد برنج تهیه کنید. در تهیه حریره بادام با آب، مقدار آب باید کم‌کم اضافه شود تا غلظت مناسبی از پوره به‌دست آید.

طرز تهیه حریره بادام برای سرماخوردگی با سایر روش‌ها تفاوت خاصی ندارد.

به‌طور کلی حریره دارای مواد مغذی همچون ویتامین E و آنتی‌اکسیدان است که در افزایش قدرت سیستم ایمنی و بهبود سرماخوردگی موثر خواهد بود.  طرز تهیه حریره بادام بدون شیر برای بزرگسالان و برای کودکانی که لاکتوز شیر حساسیت دارند یا به دلایل پزشکی از مصرف شیر پاستوریزه منع شده‌اند، مناسب است. حریره بادام از خوراکی‌های مورد توجه در طب سنتی است که متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند با مقداری زعفران و کمی نمک تهیه شود.

سخن پایانی

طرز تهیه حریره بادام تنوع بسیاری دارد و می‌تواند بر اساس سلیقه و عادت‌های غذایی شما تغییر کند. آب، شیر، نشاسته، آرد برنج و انواع ادویه در حریره بادام متغیر هستند و ممکن است به‌جای ‌یکدیگر استفاده شوند. به‌طورکلی برای تهیه حریره بادام باید ابتدا پوست بادام‌ها را کنده و کاملاً پودر کنید. سپس باید شیر، آب، آرد برنج یا هر افزودنی دیگر را اضافه کرده و مداوم هم‌بزنید تا به قوام مناسب برسد.