نحوه دم کردن زعفران برای برنج

زعفران از ادویه‌هایی است که در غذاهای ایرانی استفاده‌های بسیاری دارد. زعفران موجب خوشمزگی و طعم بی‌نظیر انواع غذاهای ایرانی از جمله برنج می‌شود. برنج یکی از غذاهای مورد علاقه ایرانی‌ها است که ادویه زعفران جزء جدانشدنی از آن به‌شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه دم کردن زعفران برای برنج توضیحاتی بیاوریم؛ بنابراین، اگر شما نیز از طرفداران برنج زعفرانی هستید با برادران حسینی همراه باشید.

انواع روش‌های دم کردن زعفران برای برنج

دم کردن زعفران برای برنج روش‌های مختلفی چون دم کردن زعفران با آب جوش و دم کردن زعفران با یخ دارد که دم کردن زعفران با آب جوش خود سه روش دارد. در ادامه هر یک از این روش‌های دم کردن زعفران برنج را برای شما توضیح می‌دهیم:

روش اول؛ دم کردن زعفران با آب جوش

دم کردن زعفران با آب جوش برای برنج از روش‌های رایج و معمول برای دم کردن زعفران است. برای دم کردن زعفران با آب جوش ابتدا مقداری از زعفران را داخل هاون بکوبید تا پودر شود. در مرحله بعد به میزان لازم مقداری آب جوش به زعفران پودر شده اضافه کنید. و در مرحله آخر درب ظرف حاوی زعفران و آب جوش را ببندید و به‌مدت ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید. پس از گذشت این مدت زعفران دم کرده آماده است و می‌توانید آن را به برنج اضافه کنید. در این روش می‌توانید ظرفی که در آن زعفران و آب جوش قرار دارد را بر روی حرارت غیر مستقیم مثل بخار کتری قرار دهید، این کار موجب می‌شود زعفران دم کرده شما کیفیت بیشتری داشته باشد.

روش دوم؛ دم کردن زعفران با آب جوش

در روشی دیگر برای دم کردن زعفران با آب جوش، زعفران را به ‌مانند چای دم می‌کنیم. در این روش مقداری از پودر زعفران را در قوری بریزید و به اندازه لازم بر روی آن آب جوش اضافه کنید؛ سپس آن را روی سماور بگذارید تا دم بکشد.

روش سوم؛ دم کردن زعفران با آب جوش

روش دیگری که برای دم کردن زعفران با آب جوش وجود دارد این است که ابتدا مقداری از زعفران ساییده شده را درون ظرف مخصوص بریزید و به میزان مورد نظر آب جوش به آن اضافه کرده و به ‌مانند درست کردن دمنوش ۵ الی ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا زعفران در آب جوش حل شود و رنگ بدهد. با استفاده از این روش می‌توانید زعفران دم کرده را زودتر آماده کنید.

دم کردن زعفران با یخ برای برنج

برای دم کردن زعفران با یخ ابتدا چند کلاله از زعفران اصل را داخل هاون بریزید و آن را به ‌خوبی پودر کنید. برای اینکه زعفران به‌خوبی آسیاب و پودر شود؛ مقداری شکر به زعفران اضافه کنید. اغلب افراد برای دم کردن زعفران از آب جوش استفاده می‌کنند؛ اما در روش دم کردن زعفران با آب یخ برای آزاد کردن عطر و طعم بهتر زعفران از یخ استفاده می‌کنیم.

چند تکه یخ را داخل ظرف زعفران ریخته و اجازه دهید برای مدتی بماند. اینگونه زعفران آرام آرام با آب یخ‌ها مخلوط می‌شود. پس از این مدت زعفران خوشرنگ ما آماده می‌شود. پس از آن می‌توانید این مایع خوشرنگ را به مقداری برنج اضافه کنید تا کاملا رنگ بگیرد. می‌توان به مخلوط زعفران و برنج مقداری زرشک و کره اضافه کنید تا طعم بی‌نظیری به خود بگیرد، اکنون برنج زعفرانی شما آماده است و می‌توانید از آن به‌عنوان تزئین استفاده کنید.

بهترین روش دم کردن زعفران کدام است؟

روش‌های مختلف دم کردن زعفران برای برنج ذکر شد؛ اما شاید برای شما این سوال پیش آید که کدام یک از این روش‌ها، روش بهتری برای دم کردن زعفران است؟ در پاسخ باید گفت که معمول‌ترین روش دم کردن زعفران برای برنج با آب جوش است و اغلب افراد از این روش برای دم کردن زعفران و رنگ دهی آن استفاده می‌کنند.

نکات مهم برای سابیدن زعفران

نکات مهم برای سابیدن زعفران

برای دم کردن زعفران باید نکاتی را در هنگام سابیدن آن رعایت کرد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •         باید توجه داشته باشید که زعفران باید به‌طور کامل خشک باشد تا به ‌خوبی پودر شود.
  •         ظرف یا هاونی که برای سابیدن زعفران مورد استفاده قرار می‌دهید نیز باید کاملا خشک و بدون رطوبت باشد. اگر هاون به‌خوبی خشک نباشد کار سابیدن زعفران به‌ سختی انجام می‌شود.
  •         هاونی که برای سابیدن زعفران در نظر می‌گیرید باید جنسی از سنگ یا چوب داشته باشد، اما هاون سنگی بهتر می‌تواند زعفران را پودر کند. توجه کنید که از هاون فلزی استفاده نکنید، چرا آسیاب کردن زعفران در این هاون‌ها موجب سوختن آن می‌شود.
  •         سابیدن زعفران را به آرامی انجام دهید. ابتدا مقدار کمی زعفران به درون هاون بریزید و به آهستگی شروع به سابیدن آن کنید.
  •         توجه کنید که چون زعفران را برای دم کردن نیاز دارید باید به‌ طور کامل ساییده و پودر شود.
  •         اگر هاون در دسترس ندارید می‌توانید زعفران را در کیسه فریزی بریزید و با وردنه آن را به‌آرامی بکوبید تا زعفران پودر شود. با استفاده از این روش مقدار رنگ‌دهی زعفران بیشتر می‌شود.
  •         برای دم کردن بهتر زعفران مراحل را با تاخیر و زمان لازم انجام دهید تا زعفران رنگ و عطر بیشتری داشته باشد.
  •         باید توجه داشت که میزان آبی که روی زعفران می‌ریزید نباید بیشتر از زعفران باشد؛ چرا که موجب می‌شود زعفران آبکی شود و رنگ دهی کمی داشته باشد. اگر آب زعفران زیاد باشد، برنج شما خیس می‌شود و کیفیت خوبی نخواهد داشت.
  •         سعی کنید مقدار زعفرانی که نیاز دارید را آسیاب کنید تا عطر و طعم آن حفظ شود و اگر مقداری بیش از نیاز خود پودر کردید آن را در ظرف در بسته نگهداری کنید تا کیفیت خود را از دست ندهد.

روش های نگهداری از زعفران دم کرده

بهتر است زمانی‌که نیاز به زعفران دم کرده برای برنج دارید، آن را دم کنید؛ اما اگر می‌خواهید زعفران دم کرده را از قبل آماده داشته باشید، باید روش‌های نگهداری از آن را بدانید تا بتوانید چندین بار از زعفرانی که دم کرده‌اید استفاده کنید. از جمله روش‌های نگهداری دم کرده زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         پس از اینکه زعفران را با هر روشی دم کردید باید در حدود چند ساعت ظرف حاوی زعفران را در دمای اتاق بگذارید و پس از گذشت این مدت آن را در یخچال نگهداری کنید.
  •         زعفران دم کرده را به مدت ۲ تا ۳ هفته می‌توانید در یخچال نگهداری کنید. در صورتی‌که بیشتر از این مدت در یخچال بماند رنگ، عطر و طعم خود را از دست می‌دهد یا امکان دارد کپک بزند و دیگر قابل استفاده نباشد.
  •         برای اینکه همیشه دم کرده زعفران شما تازه و خوشرنگ باشد، سعی کنید آن را تازه دم کنید و استفاده نمایید.
  •         اگر مقدار زیادی زعفران دم کرده دارید و نمی‌توانید آن را به مدت کمی مصرف کنید، برای نگهداری آن می‌توانید آن را داخل قالب بریزید و در فریزر بگذارید تا یخ بزند، این گونه هر وقت بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما باید بدانید که دیگر آن عطر و طعم تازگی را ندارد.

نتیجه‌گیری

زعفران از ادویه‌های گرانبهایی است که عطر، طعم و رنگ بی‌نظیری دارد. این ادویه در اکثر غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنج زعفرانی از جمله غذای مورد علاقه ما ایرانی‌ها به ‌شمار می‌رود. برای تهیه برنج زعفرانی باید با نحوه دم کردن زعفران برای برنج آشنا بود تا بتوان بهترین برنج زعفرانی را آماده کرد. در این مقاله ما روش‌های مختلفی را برای دم کردن زعفران بیان کردیم. امیدواریم با استفاده از این روش‌ها بتوانید بهترین برنج زعفرانی را تهیه کنید.