اگر کودکی در منزل دارید پیشنهاد می‌کنیم که با یاد گرفتن طرز تهیه کیک عسلی سیب با بادام خاطره‌ای به‌یادماندنی پر از عطر خوش دارچین و سیب برایش بسازید. این کیک با طعمی خوش و عطری دلپذیر می‌تواند بهانه‌ای برای یک دورهمی دلنشین خانوادگی و دوستانه باشد. شاید پیچیدن عطر وانیل و دارچین در آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین خاطرات کودکی همه ما باشد. باید بگوییم که علاوه بر طعم خوب از فواید بی‌نظیر عسل، سیب و بادام هم نباید چشم‌پوشی کرد. این کیک بافتی نرم و پنبه‌ای دارد و به دلیل عدم استفاده از شکر بسیار سالم و مناسب افرادی است که رژیم غذایی خاصی دارند. طرز تهیه آسان و راحت کیک عسلی سیب و بادام پخت آن را برای هر کسی امکان پذیر کرده است. کل زمان موردنیاز برای پخت این کیک حدود ۶۰ دقیقه است. در ادامه علاوه بر دستور پخت کیک و رویه انجام آن به‌صورت کامل، ارزش تغذیه‌ای و فواید مواد به‌کاررفته در این کیک را بیان خواهیم کرد.

مواد اولیه برای کیک عسلی سیب با بادام

مواد اولیه موردنیاز برای کیک عسلی سیب با بادام

برای راحتی کار شما مواد اولیه را در دو قسمت برای کیک و لعاب به‌صورت جداگانه دسته‌بندی کرده‌ایم. دقت کنید که مواد را یک ساعت پیش از پخت از یخچال خارج کنید تا با محیط هم دما شود. استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت نقش مهمی در طعم و بافت کیک دارد. علاوه بر اینکه فواید استفاده از مواد تازه بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

مواد اولیه کیک

  • آرد بادام                      ۵/۱ پیمانه
  • دارچین آسیاب شده        ۱ قاشق چایخوری
  • نمک                      ۴/۳ قاشق چایخوری
  • تخم‌مرغ                  ۳ عدد
  • عسل                       ۴/۱ فنجان
  • روغن                     ۲ قاشق غذاخوری
  • سیب متوسط              ۱ عدد

مواد اولیه لعاب

  • پودر قند                  نصف پیمانه
  • عسل                    ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر بادام                ۱ قاشق غذاخوری
  • بادام خلال شده         ۴/۱ فنجان

برای این که کیک شما کیفیت مطلوبی داشته باشد بهتر است مقدار مواد اولیه را به صورت دقیق اندازه گیری کنید. اگر پیمانه اندازه گیری در دسترس شما نیست از یک لیوان دسته دار فرانسوی استفاده کنید.

طرز تهیه کیک عسلی سیب با بادام

تهیه این کیک در دو مرحله انجام می‌شود. پخت کیک و مواد لعاب، از قسمت‌های مختلف تهیه این کیک خوشمزه و مقوی است. شما باید اول کیک را پخته و سپس مواد لعاب را آماده و روی کیک بریزید.

روش تهیه کیک

برای این مقدار مواد یک قالب ۲۰ سانتی را در نظر بگیرید. فر را روی درجه ۳۲۵ درجه روشن کنید و اجازه دهید کاملاً گرم شود. پخت کیک را طبق مراحل زیر انجام دهید.

  1. ابتدا آرد بادام، دارچین و نمک را با هم مخلوط و الک کنید.
  2. در مرحله بعدی تخم‌مرغ و عسل و روغن را به مواد خشک اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا کاملاً یک‌دست شود.
  3. یک عدد سیب درشت را رنده کنید و آن را به مواد افزوده و مخلوط کنید.
  4. کف قالب را کاغذروغنی بگذارید.
  5. مایع آماده شده را در قالب ریخته، چند بار به زمین بکوبید تا حباب‌های آن خارج شود.
  6. قالب را به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید.

روش تهیه لعاب

برای تهیه لعاب باید شکر، عسل و شیر بادام را با هم مخلوط کنید تا یک محلول یک‌دست به دست بیاید. بادام‌ها را حدود ۵ دقیقه روی حرارت بگذارید تا برشته شود. وقتی کیک را از فر در آوردید و خنک شد، از لعاب آماده شده روی کیک ریخته و سپس بادام‌های برشته شده را روی کیک بریزید. در صورت تمایل می توانید کمی پودرقند برای تزئین روی کیک الک کنید.

نکات مهم برای پخت بهتر کیک

بهترین زمان مصرف کیک عسلی سیب با بادام در ساعات اولیه پخت و به‌صورت گرم است. اما نکته قابل‌توجه این است که این کیک تا ۳ روز در محیط خنک و تا ۵ روز در یخچال قابل‌مصرف است. دقت کنید که اگر کیک را در یخچال نگه می‌دارید بهتر است کمی قبل از مصرف از یخچال خارج کنید تا گرم شود. دمای فر را روی درجه مشخص شده در دستور قرار دهید.  شما می‌توانید به‌جای سیب از میوه‌های دیگری مطابق با ذائقه خود مانند توت و یا تمشک استفاده کنید. به‌جای بادام هم می‌توانید از سایر آجیل‌ها استفاده کنید. استفاده از آجیل و میوه تازه تا حد زیادی طعم کیک شما را بهبود می‌بخشد. همان‌طور که گفته شد قبل از پخت مواد را از یخچال خارج کنید. اگر عسل در دسترس نبود می‌توانید از شیره برای پخت کیک عسلی سیب با بادام استفاده کنید. در صورتی که کاغذ روغنی نداشتید می توانید کف قالب را با کمی روغن چرب کنید و مقدار کمی آرد روی آن بپاشید سپس قالب را برعکس کنید تا آرد اضافی تخلیه شود.

فواید تغذیه‌ای کیک عسلی سیب با بادام

این کیک به دلیل استفاده از آرد بادام و عسل و میوه تازه از فواید بسیاری برخوردار است. به‌علاوه از شکر در پخت کیک عسلی سیب با بادام استفاده نشده است؛ بنابراین می‌توان گفت این دستور مناسب افرادی است که رژیم غذایی دارند. اگر کودکی در منزل دارید بهتر است با این کیک علاوه بر تهیه یک خوراکی خوشمزه عادت غذایی سالمی را در او شکل بدهید. لازم به ذکر است که در هر ۱۰۰ گرم از کیک عسلی سیب و دارچین ۲۲۰ کالری دارد و کل چربی به‌کاررفته در این مقدار ۱۳ گرم است. مواد مغذی مانند فیبر که به هضم بهتر غذا کمک می‌کند از دیگر مواد مفیدی است که در ترکیبات این کیک وجود دارد. از این کیک برای درمان یبوست در کودکان می‌توانید استفاده کنید. زیرا بادام سرشار از فیبر است. بادام استفاده شده در پخت کیک به‌سلامت قلب و مغز کمک زیادی می‌کند. همین‌طور منجر به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و فشارخون می‌شود. میزان پروتئین ۸.۷ میلی‌گرم و زینک  ۰.۴ میلی‌گرم و ویتامین C 3 میلی‌گرم است.

فواید تغذیه‌ای کیک عسلی سیب با بادام

یک عصر خوشمزه با کیک عسلی سیب بادام

در میان دستورهای مختلفی که از کیک‌هایی با طعم‌های متنوع باید بگوییم که طرز تهیه کیک عسلی سیب با بادام علاوه بر راحت بودن از طعم‌های بسیار خاص و جذاب است. ضمنا این کیک موردعلاقه کودکان و بزرگسالان است. به‌ویژه به‌خاطر به‌کاررفتن میوه در آن قابلیت تغییر دستور مطابق ذائقه خود یا اعضای خانواده خود را خواهید داشت.