جادوی بادام‌زمینی، مهم‌ترین خواص بادام زمینی برای بدن چیست؟

صرف‌نظر از سن یا وزن، بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی برای بدن شما مفید هستند و می‌توانند نقش مهمی در انواع رژیم‌ها ایفا کنند. اگر به فکر کاهش وزن یا افزایش کیفیت رژیم غذایی روزانه خود هستید و یا اگر می‌خواهید با تقویت سیستم ایمنی بدن، از بروز بیماری جلوگیری کنید، بادام‌زمینی در همه این مسائل شما را بی‌جواب نخواهد گذاشت. سوالی که ایجاد می‌شود این است که مهم‌ترین خواص بادام زمینی برای بدن چیست؟ 

کسانی که سوءتغذیه دارند می‌توانند با مصرف غذاهای مبتنی بر بادام‌زمینی به وزن سالم برسند. همچنین ورزشکاران با دانستن اینکه منبع انرژی آن‌ها با مواد مغذی باکیفیت پر می‌شود، به سراغ بادام‌زمینی می‌روند. به طور کلی، فواید تغذیه‌ای زیادی در بادام‌زمینی وجود دارد، زیرا سرشار از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی است. این دانه گیاهی، از سلامت قلب، مدیریت سطوح قند خون و غیره حمایت می‌کند. در این مقاله از برادران حسینی قرار است در مورد بهترین زمان مصرف بادام زمینی و فواید این مغز صحبت کنیم.

ارزش غذایی بادام‌زمینی

بادام‌زمینی سرشار از پروتئین، چربی و فیبر است. البته مقدار زیادی چربی دارد، اما حجم بیشتر آن‌ به‌عنوان چربی خوب شناخته می‌شوند. این نوع چربی‌ها در واقع به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کنند. بادام‌زمینی همچنین منبع عالی از منیزیم، فولات، ویتامین E و مس است. یک وعده که همان یک چهارم فنجان بادام‌زمینی خام است، از ترکیبات زیر تشکیل می‌شود:

  • کالری: ۲۰۷
  • پروتئین: ۹ گرم
  • چربی: ۱۸ گرم
  • کربوهیدرات: ۶ گرم
  • پروتئین: ۹ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • قند: ۱ گرم

۱. پروتئین

بادام‌زمینی منبع خوبی از پروتئین گیاهی است. در هر ۱۰۰ گرم بادام‌زمینی ۲۵.۸ گرم پروتئین وجود دارد که با مصرف آن، حدود نیمی از نیازهای پروتئین روزانه فرد تامین می‌شود. مقدار مورد نیاز پروتئین روزانه در بزرگسالان عبارت است از:۴۶ گرم برای زنان و ۵۶ گرم برای مردان. البته مقدار پروتئین مورد نیاز فرد بسته به سن و سطح فعالیت آن‌ها متفاوت است. خوب است بدانید، پروتئین برای ساخت و ترمیم سلول‌های بدن ضروری است. 

۲. چربی‌های سالم

اسیدهای چرب بخش اساسی هر رژیم غذایی هستند. بیشتر چربی‌های موجود در بادام‌زمینی از اسیدهای چرب تک غیراشباع و چنداغیرشباع‌ تشکیل‌شده‌اند که نوع سالمی از چربی‌ها هستند.

بر اساس نظر انجمن قلب آمریکا (AHA)، مصرف اسیدهای چرب تک‌ غیراشباع‌ و چندغیراشباع‌ به‌جای چربی‌های اشباع و ترانس، می‌تواند سطح کلسترول خون فرد را بهبود ببخشد. این امر به‌نوبه خود خطر بروز بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

البته ناگفته نماند که در بادام‌زمینی مقدار کمی چربی اشباع نیز وجود دارد. پزشکان مصرف زیاد چربی اشباع را با بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط می‌دانند. در نتیجه، بهتر است بادام‌زمینی را به میزان معتدل مصرف کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید و از مضرات آن در امان باشید.

۳. فیبر غذایی

بادام‌زمینی منبع خوبی از فیبر غذایی است. هر ۱۰۰ گرم از آن، حاوی ۸.۵ گرم فیبر است که تقریباً یک‌چهارم میزان فیبر توصیه‌شده برای مردان و یک‌ سوم برای زنان را تأمین می‌کند. راهنمای غذایی فعلی برای آمریکایی‌ها توصیه می‌کند که بزرگسالان به مقدار زیر فیبر در روز مصرف کنند: 

  • ۳۴ گرم برای مردان 
  •  ۲۸ گرم برای زنان

فیبر یک ماده مغذی مفید برای سلامت قلب است. براساس گزارش انجمن قلب آمریکا، مصرف مواد غذایی غنی از فیبر باعث بهبود سطح کلسترول خون شده و خطر بیماری‌های قلبی، سکته، چاقی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

خواص کره بادام زمینی

مهم‌ترین خواص بادام زمینی برای بدن را بشناسید

علاوه بر ارزش غذایی بی‌نظیر این دانه گیاهی و خوشمزه، مصرف بادام‌زمینی سه فایده اصلی برای سلامتی دارد که در این بخش به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

۱٫ حمایت از سلامت قلب

همان‌طور که گفتیم، بادام‌زمینی حاوی چربی‌های تک‌غیراشباع‌ و چندغیراشباع‌ بیشتری نسبت به چربی‌های اشباع است. این نسبت چربی‌ها، بادام‌زمینی را تبدیل به خوراکی مفید برای قلب کرده است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف روزانه ۴۶ گرم بادام‌زمینی یا کره بادام‌زمینی ممکن است سلامت قلب را در افراد دیابتی بهبود ببخشد.

۲٫ حفظ وزن سالم

 بادام‌زمینی به دلیل داشتن چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر، یک میان وعده سیرکننده است. بنابراین مصرف متعادل آن به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند زنانی که دو بار در هفته آجیل، ازجمله بادام‌زمینی مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که به‌ندرت آجیل می‌خورند، کمتر دچار افزایش وزن و چاقی می‌شوند. یک مطالعه بزرگ‌ نیز نشان داد که مصرف بادام‌زمینی و دیگر آجیل‌ها ممکن است خطر چاقی را کاهش دهد.

۳٫ مدیریت قند خون

بادام‌زمینی غذایی عالی برای افراد مبتلا به دیابت یا در معرض خطر دیابت است. این مغز دارای شاخص گلیسمی (GI) پایین است، به این معنی که باعث افزایش شدید قند خون نمی‌شود. متخصصان تغذیه، غذاهای با شاخص گلیسمی ۵۵ یا کمتر را به‌عنوان غذاهای با GI پایین می‌شناسند و غذاهایی با GI بالای ۷۰ را به‌عنوان غذاهای با GI بالا در نظر می‌گیرند. بادام‌زمینی دارای نمره ۲۳ است که از آن به عنوان یک غذای با GI پایین یاد می‌کنند.

بادام‌زمینی به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند؛ زیرا به نسبت کم کربوهیدرات ولی دارای پروتئین، چربی و فیبر بالا است. فیبر فرآیند هضم را کند و به آزادسازی پایدارتر انرژی کمک می‌کند. همچنین پروتئین نسبت به کربوهیدرات‌های ساده زمان بیشتری برای تجزیه نیاز دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف کره بادام‌زمینی یا بادام‌زمینی باعث می‌شود تا زنان مبتلا به چاقی و با خطر بالاتر دیابت نوع ۲ بتوانند سطح قند خون خود را مدیریت کنند.

ریسک‌های مصرف بیش از حد بادام‌زمینی چیست؟

بادام‌زمینی حاوی پروتئین‌های آرچین و کانارچین است. برخی افراد به‌شدت به این پروتئین‌ها آلرژی دارند. برای این افراد، بادام‌زمینی می‌تواند واکنش آلرژیک خطرناکی ایجاد کند.

همچنین به دلیل کالری بالای آن، منطقی است که بادام زمینی را به میزان معتدل و به‌عنوان بخشی از یک رژیم سالم مصرف کنید. زیرا مصرف بیش‌ازحد کالری ممکن است منجر به افزایش وزن شود. بادام‌زمینی‌های بوداده و نمک‌زده ممکن است به دلیل محتوای بالای سدیم، کمی ناسالم باشند. بااین‌حال، اگر  آن‌ها را به میزان متعادل مصرف کنید، می‌توانند به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم از این خوراکی خوشمزه لذت ببرید.

چگونه از بادام‌زمینی در غذاهای خود استفاده کنیم؟

بادام‌زمینی را می‌توان خام، بلانچ شده، برشته، آب پز، سرخ‌شده، پودر یا به صورت کره بادام‌زمینی مصرف کنید. خوردن بادام‌زمینی با پوسته نازک کاغذی‌، برعکس تفکر عموم برای سلامتی مفید است. زیرا پوست آن حاوی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی است. افزودن بادام‌زمینی به رژیم غذایی خیلی راحت است. در اینجا چند روش برای استفاده از بادام‌زمینی در غذاهای مختلف آورده شده است:

  • بادام‌زمینی را به کوکی یا کیک‌های خود اضافه کنید.
  • کره بادام‌زمینی به همراه موز و عسل می‌تواند یک ساندویچ عالی باشد.
  • با اضافه کردن کره بادام‌زمینی به حمص یک طعم جدید را تجربه کنید.
  • یک سالاد که حاوی سبزیجات مورد علاقه شما باشد، به همراه بادام‌زمینی، به غذایی کامل تبدیل می‌شود.

بهترین زمان مصرف کره بادام‌زمینی

بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که بهترین زمان مصرف کره بادام‌زمینی برای کاهش وزن، در وعده صبحانه است. چرا که خوردن کره بادام‌زمینی در صبح می‌تواند به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند. علاوه بر این، مصرف کره بادام‌زمینی در صبحانه می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد و به کاهش وزن کمک کند.

به‌طور گسترده‌ای تصور می‌شود که مفیدترین زمان برای مصرف کره بادام‌زمینی برای افزایش وزن و عضله سازی، بین وعده‌های غذایی است. البته خوردن کره بادام‌زمینی در صبح همیشه یک گزینه بهتر است، زیرا سطح انرژی را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

بادام‌زمینی‌ به‌ همان اندازه‌ای که محبوب است، سالم نیز هست. این دانه یک منبع عالی پروتئین گیاهی بوده و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مختلف است. بادام‌زمینی می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک رژیم کاهش وزن مفید باشد و ممکن است خطر بیماری‌های قلبی و سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد. بااین‌حال، به دلیل اینکه بادام‌زمینی‌ها چربی بالایی دارند، یک غذای پرکالری هستند و نباید بیش‌ازحد مصرف شوند. در این مقاله به طور مفصل در مورد مهم‌ترین خواص بادام زمینی برای بدن صحبت کردیم.