گردو به دلیل داشتن خواصی بی‌نظیر در لیست خشکبار­ بسیار محبوب قرار دارد. حتما تاکنون مغز گردو را در بسیاری از محصولات تولید شده اعم از تولیدات لبنی، کیک، شیرینی، نان، شکلات، آبنبات و… مشاهده کرده‌اید. بسیاری از افراد تمایل دارند تا گردو را به صورت تازه مصرف کنند که البته برای دریافت خواص منحصر به فرد آن بهترین روش مصرف نیز تازه به تازه است. متاسفانه مغز گردو در شرایط طبیعی، زود فاسد می­شود و نمی­توان از آن به خوبی نگهداری کرد؛ در صورتی که بسیاری از افراد تمایل دارند گردو را به مدت طولانی نگهداری کنند. سوالی که ممکن است بپرسید این است که چگونه از مغز گردو نگهداری کنیم که تازه بماند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

گردو و روش نگهداری از آن

فصل پاییز زمان برداشت محصول گردو است. همان‌طور که می­دانید گردو همراه با یک پوسته سبز رنگ از درخت چیده می­شود که پس از برداشت، ابتدا باید پوست سبز رنگ آن را جدا کنید. در زیر لایه سبز رنگ، یک پوسته چوب مانند وجود دارد که از مغز گردو محافظت می­کند. بهتر است گردو را باید با همین پوسته چوبی نگهداری کنید؛ برای این منظور بعد از جدا کردن پوسته سبز باید گردو را به مدت چند روز در فضای باز و زیر نور خورشید قرار دهید. در گذشته روستاییان از سقف پشت بام خود برای این کار استفاده می­کردند. بعد از اینکه از خشک شدن گردو اطمینان حاصل کردید، آن ها را جمع‌آوری کرده و درون یک کیسه در محلی خشک نگهداری کنید. دقت داشته باشید که نگهداری گردو در مکان مرطوب و به عبارتی نمناک باعث کوتاه شدن عمر آن می­شود. اگر پوست گردو سالم بوده و شکسته نباشد می­توان آن را با پوسته چوبی به مدت یک سال و شاید بیشتر نگهداری کرد.

نگهداری از مغز گردو

بسیاری از افراد پس از خریداری گردو آن را مغز کرده و تمایل دارند تا مغز گردو را نگهداری کنند. برای این منظور باید پس از مغز کردن گردو آن ها را درون یک پلاستیک سربسته ریخته و درون یخچال یا فریزر بگذارید. برای آنکه مغز گردو در مدت زمان مصرف تازه بماند، باید در رعایت نکات بهداشتی دقت لازم را داشته باشید. همان‌طور که می­دانید گردو منبعی غنی از انواع چربی هاست که این چربی ها در اثر حرارت اکسید شده و در نهایت منجر به ایجاد تغییرات در ظاهر، طعم و بوی گردو می­شود؛ بنابراین در زمان خریداری گردو دقت داشته باشید که گردو بوی نامطبوعی نداشته باشد و در صورت امکان، تکه­ای از آن را بچشید تا از سلامت مغز گردو اطمینان حاصل کنید. مغز گردو بسیار نازک و ظریف است و اگر به صورت اصولی نگهداری نشود پس از مدتی کوتاه کهنه ­شده و به رنگ قهوه­ای تیره در می‌آید. مغز گردوی کهنه مزه­ای تند و تلخ دارد و مصرف آن ممکن است سبب بروز مسمومیت شود؛ بنابراین توصیه می­کنیم از مصرف این نوع گردو بپرهیزید.

نگهداری از مغز گردو

نکاتی مهم در خصوص نگهداری گردو برای تازه ماندن

تا اینجا با نکات نگهداری از گردو و مغز گردو آشنا شدیم. حال وقت آن است بدانیم چگونه از مغز گردو نگهداری کنیم که تازه بماند؟ حتما در بازار یا خیابان مشاهده کرده‌اید که بسیاری از دست‌فروشان، اقدام به فروش گردو یا مغز گردو می­کنند. در درجه اول به علت شایع شدن ویروس جدید و عدم رعایت موارد بهداشتی توسط این افراد به هیچ عنوان نباید از آن ها خرید نکنید. در درجه دوم نیز به علت عدم رعایت اصولی و صحیح در نگهداری گردو یا مغز گردو ممکن است گردوهایی ناسالم و فاسد را به فروش برسانند. این افراد مغز گردو را درون ظروفی شیشه­ای که از مخلوط آب و نمک پر شده نگهداری می­کنند؛ در حالی که نگهداری مغز گردو به چنین شکلی کاملا غیراصولی و غیربهداشتی می­باشد. در بسیاری از فروشگاه ها گردو به صورت مغز شده یا با پوست عرضه می‌شود که بهتر است گردو را با پوست خریداری کرده و خودتان در منزل پوست آن را جدا کنید. جداسازی مغز از پوسته بدون رعایت بهداشت سبب انتقال بیماری های زیادی می­شود که از جمله آن ها می­توان به عفونت دستگاه گوارش اشاره کرد. مواد مغذی مغز گردو چند ساعت پس از جدا شدن از پوسته شروع به تجزیه شدن می­کنند و این روند تجزیه تا فاسد شدن کامل گردو ادامه خواهد داشت؛ بنابراین بهتر است بعد از جداسازی پوسته چوبی از مغز، آن را در یک ظرف سربسته و به دور از رطوبت و حرارت (در مکان خشک و خنک) نگهداری کنید.

گردوی کهنه شده

بسیاری از تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان گردو برای ماندگاری بیشتر آن از مواد نگهدارنده استفاده می­کنند. این مواد سبب تغییر در ترکیبات مغز گردو شده که در نهایت منجر به فاسد شدن آن می­شوند و پس از مصرف، مسمومیت های غذایی را به همراه دارد. اگر روی مغز­های گردو اثراتی از کپک را مشاهده کردید بهتر است هرچه سریع­تر آن ها را دور بریزید. فارغ از اینکه کپک زدن مغز­ها سبب می­شود که دیگر نتوانید آن را مصرف کنید، هاگ هایی که به واسطه­ این کپک ها وارد هوا می­شوند با ورود به ریه ممکن است سبب بروز بیماری های عفونی یا آسم و بروز حساسیت و آلرژی های خطرناک شوند. خوردن گردوی کهنه سبب ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن می­شود که این عمل در نهایت باعث بروز مشکلاتی بسیار جدی برای بدن خواهد شد.

با اطلاع از مضرات و خطرات ناشی از مصرف گردوی کهنه متوجه این موضوع مهم شده­اید که در خریداری گردو باید دقت زیادی به خرج دهید تا در زمان مصرف، دچار چنین مشکلات و بیماری هایی نشوید؛ همچنین متوجه شدید که چگونه از مغز گردو نگهداری کنید که تازه بماند. برای اطمینان بیشتر بهتر است گردو را از مکان های معتبر و شناخته شده بخرید. آجیل حسینی با سابقه­ای درخشان در جلب رضایت مشتری می­تواند این اطمینان را به مشتریان خود بدهد که محصولی تازه و مرغوب را ارائه می‌کند. برای ثبت سفارشات آنلاین خود به فروشگاه اینترنتی حسینی مراجعه نمایید.