مضرات مصرف نادرست بادام

بادام، همیشه منبعی از مواد مغذی و انرژی بوده است. بادام برای نوزادان، بخشی از غذاست و برای بزرگسالانی که مراقب وزن خود هستند، یک میان‌وعده است. اما در کنار تمام این فواید باید از مضرات بادام هم بدانید. در این نوشتار با ما همراه باشید تا مضرات بادام و درواقع ۷ عارضه جانبی بادام را بدایند.

بادام، سرشار از کربوهبدرات، پروتئین، چربی، منیزیم و غیره است. بادام، یکی از بخش‌های اصلی صبحانه ی هندی است. می‌شود بادام را به‌صورت خام یا بوداده مصرف کرد. بادام به شکل آرد، کره، روغن و شیر بادام نیز موجود است. مهم نیست که چگونه آن را مصرف‌می‌کنیم، در هر صورتی، بادام، یکی از مواد غذایی مغذی است که فواید زیادی برای بدن دارد.

اما همان‌گونه که می‌گویند، افراط در هرچیزی بد است. این مسئله، درباره بادام نیز صدق‌می‌کند.

عارضه های جانبی بادام

اکثر افراد با این حقیقت که بادام یکی از مغز های مغذی و مفید است آشنایی دارند اما خیلی از ما شاید با مضرات این مغز آشنایی نداشته باشیم. در ادامه می توانید با مضرات این مغز آشنا شوید.

مشکلات گوارشی

از آنجایی که بادام سرشار از فیبر است بنابراین مصرف زیاد آن باعث یبوست و نفخ می شود. مخصوصا اگر بدن شما به مصرف مقدار زیاد فیبر عادت‌ندارد، می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. هضم مغزها سخت است، بنابراین باعث ناراحتی در شکم می‌شود. اگر دستگاه گوارش ضعیفی دارید و مستعد اختلالات گوارشی هستید، باید مصرف بادام را کنترل‌کنید. یکی از راه‌های کنترل آن، نوشیدن آب زیاد است. اما ز طرفی  به یاد داشته‌باشید که نوشیدن آب زیاد نیز باعث عدم تعادل سدیم در بدن می‌شود.

مضرات بادام

تداخل دارویی

اگر رژیم غذایی تان سرشار از منگنز است، مصرف بادام می‌تواند باعث تداخل دارویی شود. زیرا بادام نیز سرشار از منگنز است. مقدار زیاد منگنز در بدن، با داروهای مسهل، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای خاص فشار خون تداخل‌دارد. شما در رژیم غذایی روزانه خود، فقط به ۱.۳ تا ۲.۳ میلی‌گرم منگنز احتیاج‌دارید.

افزایش وزن

یکی از عوارض جانبی اصلی بادام، افزایش وزن است، زیرا هر ۳۲ گرم بادام، حاوی ۱۴ گرم چربی و ۱۶۳ کالری است. اگر به‌مقدار کافی کالری نمی‌سوزانید، شما درواقع درحال افزایش وزن هستید زیرا بدن‌تان مقادیر کالری را به‌صورت چربی ذخیره‌می‌کند. بنابراین، بادام را به‌عنوان وعده غذایی در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر قصد تثبیت وزن دارید، مراقب‌باشید بادام بخشی از ۲۰۰۰ کالری روزانه‌تان را تشکیل‌بدهد. اگر قصد کاهش وزن دارید، بادام را در ۱۲۰۰-۱۵۰۰ کالری روزانه خود بگنجانید.

سطح سمی را بدن افزایش‌می‌دهد

این یکی از عوارض جانبی اصلی خوردن زیاد بادام است. بادام تلخ به داشتن اسید هیدروسیانیک معروف است که باعث علائمی مانند کندی سیستم عصبی و مشکل تنفسی که می‌تواند کشنده نیز باشد، می‌شود.

واکنش‌های حساسیتی

این یک عارضه جانبی نادر است اما برخی افراد، نسبت به بادام، آلرژی دارند. این علائم، دانه‌های پوستی، مشکل در تنفس و غیره هستند.

 وجود باکتری‌ها

رشد باکتری در همه ی مغز ها اتفاق می افتد و  مختص بادام نیست اما بادام به‌عنوان عضوی از خانواده مغزها، مستعد رشد باکتری است. بسته به محل رشد، ممکن است بادام در معرض رشد باکتریایی مضر قراربگیرد که اگر بدون پاک‌کردن مصرف‌شود، می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. شاید جالب باشد بدانید که فروش بادام خام در بسیاری از کشورها، غیرقانونی است.

خوب، حالا که عوارض جانبی بادام را می‌دانید، تصمیمات آگاهانه بگیرید و سالم بمانید. در این واقعیت شکی نیست که بادام برای سلامتی‌مان خوب است اما اعتدال، کلید مسئله است. با متخصص تغذیه خود صحبت‌کرده تا بدانید چند عدد بادام در روز برای‌تان خوب است.