طعم زعفران چگونه است؟ آیا تاکنون به این فکر کرده اید؟ اکثرا در مورد زعفران  اولین موضوعی که به ذهنمان می رسد رنگش است اما طعمش چگونه است؟ در ادامه همراه ما باشید تا در این مورد برایتان بگوییم.

درباره طعم زعفران

 زعفران از ادویه های گرانبها و با ارزش می باشد که دارای طعم لطیف و شیرین است مانند طعم گل و عسل . میزان عطر و طعم زعفران اصل با طعم زعفران تقلبی قابل مقایسه نمی باشد.

امروزه برخی افراد برای کسب سود بیشتر متاسفانه قسمت های ساقه زعفران را با رنگ های غیر مجاز رنگ و بسته بندی می کنند. باید هنگام خرید زعفران به کیفیت زعفران بسته بندی شده  توجه کرد. برای اطمینان از زعفران اصل بهتر است این ادویه با ارزش را از مراکز معتبر خرید.

چطور طعم زعفران اصل را از زعفران تقلبی تشخیص بدهیم؟

در اینجا عوامل مختلف را شرح می دهیم:

همان طور که گفته شد عطر زعفران شیرین و مانند عسل، یونجه و توتون می باشد. خوب است که بدانید آنچه که باعث عطر زعفران می‌شود مادی به نام سافرانال است که مقدار خالص آن در زعفران درجه یک بین ۲۰ تا ۵۰ واحد می باشد.

نوع مزه

یکی از تفاوت های مهم که بین زعفران اصل  و زعفران تقلبی وجود دارد  مزه می باشد. زعفران اصل و زعفران خالص گس و تلخ می باشد . تلخی مزه زعفران اصل به خاطر ماده‌ای به نام پیکرو کروسین است . این ماده باید در زعفران اصل بالای ۸۰ واحد باشد.

جالب است که بدانید با کیفیت ترین زعفران جهان در ایران کشت می‌شود. زعفران در ایران درجه بندی شده و به فروش می رسد. این درجه بندی بر روی بسته بندی  درج و قید می شود. زعفران درجه یک بالاترین کیفیت را دارد.

سن زعفران

طبق استاندارد های جهانی ۳۶۳۲iso باید سن  زعفران بر روی بسته بندی چاپ شود‌. یکی از نکات مهم که باید هنگام خرید زعفران به آن توجه کرد، سن زعفران می باشد. هر چه زعفران قدیمی تر باشد عطر آن کمتر می باشد.

تازگی

زعفران مانند هر مواد غذایی چه قدر تازه تر باشد عطر و طعم آن بیشتر می باشد. هنگام  خرید زعفران شکستگی رشته‌ها تیره بودن رشته‌های زعفران ،نشان دهنده تقلبی بودن یا قدیمی بودن زعفران است .

مقاله پیشنهادی:”تشخیص زعفران مرغوب چگونه است؟”

هنگام خرید زعفران چطور گول افراد سود جو نخوریم؟

همان طور که گفته شد د عطر و رایحه  زعفران شیرین می باشد و طعم شیرین نمی باشد . دقت کنید که طعم زعفران شیرین نمی باشد به طوری که اگر شما زعفران را روی زبان تان قرار دهید طعم تلخ زعفران یا حتی بدون طعم بودن زعفران را احساس می کنید.

چرا طعم زعفران تلخ می باشد؟

دلیل اصلی تلخی طعم زعفران به خاطر ماده بی رنگ پیکروکروسین می باشد. این ماده قابل تبلور است .پیکروکروسین زعفران بهترین ماده برای تقویت معده می باشد.

آنچه که باید در مورد عطر زعفران بدانید:

  • دلیل عطر زعفران به خاطر روغن های فراوان زعفران می باشد.
  • روغن زعفران حداکثر ۱۰ درصد زعفران را تشکیل می دهد.
  • رطوبت زعفران ۱۰ تا ۱۳ درصد می باشد و ترکیبات معدنی در زعفران حدودا ۵ درصد می باشد.
  • اسانس های استخراج شده از عطر زعفران به راحتی با اکسیژن جذب می شود و به ماده غلیظی به نام سافرانال تبدیل می شود. مهم ترین ماده که باعث عطر فوق العاده زعفران می شود سافرانال می باشد که گاهی تا یک درصد زعفران از این ماده خوشبو تشکیل می شود.از اسانس های عطر زعفران برای طعم غذا در ساخت عطر استفاده می شود.

استفاده از طعم زعفران در غذاها

همان طور که می دانیم یکی از روش های طعم دار کردن غذا و دسر ها استفاده از ادویه ها و چاشنی ها می باشد.در زمان های قدیم و اکنون، استفاده از زعفران در غذا های ایرانی رایج بوده است؛ زیرا نه تنها باعث عطر و طعم دلپذیری به غذا می بخشد، بلکه فوایدی زیادی را به همراه دارد به طوری که استفاده از این ادویه در سایر کشورها برای ساختن غذا، بستنی و دسر رایج شده است.

در این مطلب در مورد طعم زعفران صحبت کردیم و ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم از این مطلب خوشتان آمده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.