چای ماسالا با توجه به نوع استفاده دارای مقدار کالری متفاوتی می باشد. زیرا به صورت تند و یا شیرین مصرف می شود. در این میان خیلی از افرادی که به چاقی و لاغری خود می اندیشند به میزان کالری دریافتی از طریق نوشیدن این دمنوش دقت می کنند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی موضوع طبع چای ماسالا و کالری چای ماسالا می پردازیم.

طبع چای ماسالا چیست؟

انواع دمنوش ها و چای های سبز، سیاه و ماسالا هر کدام دارای طبعی هستند. برخی از این چای ها برای روزهای گرم و سرد مناسب تر هستند و بیشتر به جان آدمی می نشینند. انواع چای ها و نوشیدنی ها دارای طبع های گرم و خشک، سرد و خشک، سرد و تر و گرم و تر می باشند. در این میان چای سیاه دارای طبعی گرم و تر، چای سبز دارای طبعی سرد و خشک و طبع چای ماسالا گرم و خشک می باشد.

این نوشیدنی با این طبع خوب می تواند به رفع خستگی افراد کمک کند و در روزهای سرد زمستان مورد استفاده قرار گیرد. این نوشیدنی دمای بدن را بالا می برد و سرمای زمستان را از بدن بیرون می کند. ناگفته نماند افراد به راحتی با توجه به به ترکیبات موجود در این چای مانند زنجبیل و دارچین و نوع آب و هوای کشور هندوستان می توانند طبع چای ماسالا را تشخیص دهند.

نحوه محاسبه مقدار کالری چای ماسالا

در قسمت بالا گفتیم که این نوشیدنی در بسیاری از کشورها خالص و با استفاده از شیر و یا آب تهیه و خورده می شود و هیچگونه ماده شیرین کننده ای به آن افزوده نمی شود. اما در برخی از کشورها مانند ایران عموما بیشتر نوشیدنی ها شیرین میل می شوند. به همین دلیل در هنگام تهیه این چای نیز، مقداری شکر و یا عسل به آن اضافه می کنند. در این میان اگر این نوشیدنی بدون افزودن شکر به آن، تهیه شود، میزان کالری چای ماسالا به ازای هر فنجان که شامل کربوهیدرات و پروتئین می باشد، ۸۰ کالری است.

بانکه پودر چای ماسالا

کالری چای ماسالا هندی

همان طور که گفته شد؛ طبع چای ماسالا، گرم و خشک است. این در حالی است که طبع چای سیاه گرم و تر و چای سبز، سرد و خشک است. میزان کالری چای هندی ماسالا را موادی تعیین می کنند که در تهیه آن بکار رفته شده اند. چرا که هر فردی به تناسب نیاز خود می تواند برخی مواد را به این چای افزوده یا برخی از آن را کم کند. اما اگر بخواهید چای ماسالا را در بسته بندی های آماده خریداری کنید؛ تقریبا ۱۰۰ إلی ۱۱۰ کالری در این چای وجود دارد. البته باز هم بستگی به تولیدکننده و برند این چای و مواد موجود در آن دارد. پس احتمال کمتر یا بیشتر بودن این میزان از کالری چای هندی ماسالا هم وجود دارد.

کالری چای ماسالا با شیر

در چای ماسالا، ترکیبات زیادی وجود دارد. از میان آن ها شیر و شکر در تعیین میزان کالری بسیار موثر است. چرا که میزان کالری سایر ترکیبات چای هندی ماسالا، خیلی قابل توجه نیست. تأثیر شیر در تعیین کالری چای هندی ماسالا پس از شکر، بالاست. هر چقدر در تهیه این چای، از شیر بیشتری استفاده شود؛ کالری آن نیز بالاست. البته بستگی دارد که از چه نوع شیری در این چای استفاده شده باشد. اگر از شیر پرچرب استفاده کرده باشند؛ کالری آن نسبت به شیر کم چرب به مراتب بالاتر است. حتی میزان استفاده از شیر در این چای معطر و بی نظیر، می تواند روی طبع آن هم تأثیرگذار باشد. بهتر است در تهیه چای ماسالا از انواع شیرهای گیاهی مثل: شیر بادام و سویا استفاده شود. چرا که درجه خلوص این چای بیشتر می شود.

کالری چای ماسالا ترش

کالری چای ماسالا ترش بدون استفاده از قند و شکر یا هر گونه افزودنی دیگری کمتر از چای شیرین است. دسته ای از افراد این چای را با شکر یا عسل میل می کنند که میزان کالری آن افزایش می یابد. چرا که شکر می تواند تعیین کننده میزان کالری چای باشد. اما اگر نمی خواهید کالری چای را بیفزایید؛ می توانید آن را ترش بدون افزودنی خاصی مورد استفاده قرار دهید. کما اینکه در هند به همین گونه مورد استفاده قرار می گیرد. در هر صورت می بایست در تهیه چای ماسالا، به این نکات توجه داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: “آیا چای ماسالا برای لاغری مفید است؟”

سخن نهایی

در این مطلب درباره چای ماسالا و کالری چای ماسالا صحبت کردیم.به طور کلی طبع چای ماسالا، گرم و خشک است. میزان کالری آن نیز بسته به مواد و افزودنی های در آن متفاوت است. شکر و شیر، بیشترین تأثیر را در میزان کالری این چای دارند. پس با توجه به سلیقه و نیاز خود می توانید این چای را تهیه کنید. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شود. از همراهی شما در خواندن این مقاله سپاسگزاریم.