در این مقاله در مورد روش های ضدعفونی کردن آجیل، نکاتی در مورد بو دادن پسته (بعنوان روشی از ضد عفونی کردن)  و خواص برخی از آجیل ها صحبت می کنیم. این اطلاعات در مورد آجیل ها باعث می شوند تا ازین مواد خوشمزه بیشتر استفاده کنید و سلامتی تان حفظ شود. با ما همراه باشید.

طبق صحبت های وزارت جهانی بهداشت، کرونا یک بیماری قابل انتقال از انواع غذا نیست اما برخی مواد غذایی گاهی می توانند بخاطر آلوده شدن به این ویروس آن را منتقل کنند که آجیل و خشکبار از انواع آنها هستند.

ضدعفونی کردن آجیل

باید بدانیم که نمکی که روی آجیل وجود دارد جلوی انتقال ویروس ها را نمی گیرد، مخصوصا وقتی از تخمه استفاده می کنیم فرآیند شکسته شدن پوست تخمه کاملا با دهان درارتباط است. پیشگیری از انتقال ویروس در واقع کار مشکلی نیست. اولین و ساده ترین کار این است که اجیل بسته بندی شده بخرید. اما چگونه می توان آجیل را ضدعفونی کرد؟

حرارت دادن با اجاق

وقتی آجیلی را خریداری می کنید راحت ترین کار این است که آن را در ماهیتابه حرارت دهید. برای اینکار ماهیتابه ای را آماده کنید و مقادیر مختصری آب به آجیل های درون ماهیتابه اضافه کنید. البته اگر دوست داشته باشید می توانید از آب لیمو یا نارنج نیز استفاده کنید. چرا مایعات اضافه می کنیم؟ زیرا می خواهیم حرارتی که از آنها بر می خیزد باعث شود تا ویروس ها به سرعت نابود شوند.

حرارت دادن با مایکروفر

ویروس کرونا نسبت به حرارت خیلی حساس است و در دمای بالاتر از ۵۰ سانتیگراد از بین می رود. پس اگر آجیل را تفت بدهیم با بو بدهیم بطوریکه حرارت به همه نقاط آن برسد مشکل حل می شود. در این مورد می توانیم از مایکروفر نیز استفاده کنیم و یا در فر با دمای ۴۰ درجه بگذاریم. بهرحال همه این کارها برای این است که از سلامت آن اطمینان حاصل کنیم.

گذاشتن در هوای آزاد

برای اینکه آجیل ها ضدعفونی شوند می توانید آنها را در فضای باز به مدت ۴۸ ساعت بگذارید. به این روش نیز می توان از سلامت آجیل ها اطمینان حاصل کرد.

روش های بودادن پسته

در ادامه مقاله در مورد بودادن پسته صحبت می کنیم. همانطور که گفتیم بودادن یکی از روش های ضدعفونی کردن است. دو روش عمده ی بودادن دسته عبارتند از:

پسته تفت داده شده

بودادن خشک

از هیچ روغنی در آن استفاده نمی شود. می توان برروی گاز با ماهیتابه پسته را بو داد.

بودادن با روغن

 در این روش نیز از اجاق و ماهیتابه استفاده می شود اما روغن نیز به آن افزوده می شود.

با بو دادن می توانیم ساختار،ترکیب شیمیایی و رنگ پسته را تغییر دهیم که موجب کاهش رطوبت و تردشدن پسته می شود. در پسته خام و پسته بوداده میزان چربی، پروتئین و کربوهیدرات با پسته بوداده بسیار شبیه است.پسته ها در فرآیند بو دادن بخشی از رطوبت خود را از دست می دهند، پس پسته بوداده شده وزن کمتری دارد. به همین دلیل در وزن های برابر میزان چربی پسته بوداده به مقدار کمی بیشتر است.

آیا پسته بوداده مصرف کنیم؟

پسته خام خوب است اما ممکن است دارای باکتری های مضر نیز باشد. گرچه حتی اگر حاوی اینگونه باکتری هم باشد باز هم احتمال بیمارشدن بخاطر آن کم است.در مقابل پسته های بوداده آنتی اکسیدان های کمتری دارند، همچنین ویتامین هایشان کمتر است و برخی چربی هایشان آسیب دیده است.

خیلی مهم است که دما و زمان را به درستی تعیین کنیم. اگر پسته را در دمای ۱۴۰ درجه سانتی گراد و به مدت ۱۵ دقیقه بو دهیم چربی ها آسیب نمی بینند، همچنین ویتامین ها نیز کمتر کاهش می یابند. در این حالت بهترین طعم و بافت را برای آجیل خواهیم داشت.

نکته دیگر این است که برای بودادن بهتر است از روغن هایی مثل روغن نارگیل که در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند استفاده کنیم.

ویژگی های پسته بوداده شده

از خواص بودادن این است که علاوه بر تغییر طعم، آنزیم های مخرب و در نتیجه آلودگی را از بین می برد. پسته وقتی بوداده می شود رنگش به سمت قهوه ای تغییر پیدا می کند. در فرآیند بودادن پسته، طعم، مهمترین چیزی است که تغییر می کند.

برخی خواص دارویی آجیل ها

برای کاهش کلسترول و چربی خون

آجیل ها دارای أنواع چربی های غیراشباع هستند. بخصوص بادام و فندق دارای مقادیر بالایی از اینها هستند. این چربی های اشباع به کاهش کلسترول و چربی خون بسیار کمک می کنند.

جلوگیری از دیابت وچاقی

فیبر موجود در آجیل باعث می شود که شخص دچار دیابت و چاقی نشود. فیبر جلوی اشتها را می گیرد.

درمان سندرم متابولیک

سندرم متابولیک به گروهی ریسک فاکتور گفته می شود که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع دو را افزایش می دهند. آجیل از ان جلوگیری می کند.

کاهش استرس و جلوگیری از سرطان

در گردو و أنواع بادام آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به دیگر انواع آجیل وجود دارد . آنتی اکسیدان ها از استرس جلوگیری می کند و باعث کاهش ابتلا به سرطان می شوند.

درمان التهابات بدن

پسته،گردو و بادام نقش بیشتری در درمان التهابات بدن دارند.

در این مقاله در مورد برخی موارد مربوط به آجیل ها صحبت کردیم. اکنون می دانید که ضدعفونی کردن آجیل چگونه باید انجام شود و هم اینکه چطور باید پسته را بوداد. در مورد خواص آجیل ها نیز اندکی دانستید. امیدواریم بتوانید ازین مقاله برای حفظ بیشتر سلامتی خود بهره ببرید. از همراهی شما سپاسگزاریم.