کم کاری تیروئید یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد که در صورت درمان نشدن، عوارض زیادی به همراه دارد. در این میان برخی از گیاهان دارویی مانند زعفران می توانند بر میزان ترشح هورمون های این غده تاثیرگذار باشند و مانع پیشرفت این بیماری شوند. زعفران گیاهی با خواص زیاد می باشد که ما در این مقاله در مورد زعفران و کم کاری تیروئید صحبت می کنیم.

درباره بیماری تیروئید

غده تیروئید بزرگترین غده موجود در بدن می باشد که در قسمت جلو گردن قرار گرفته است. این غده پروانه ای شکل می تواند دچار دو مشکل کم کاری و پر کاری شود. این غده وظیفه ترشح هورمون هایی را بر عهده دارد که به نوعی برعملکرد تمام اعضای بدن تاثیرگذار است.

در این میان برخی اوقات به دلیل کمبود املاح معدنی مانند ید، بیماری های مختلفی مانند دیابت و … این غده دچار کم کاری و یا ترشح کم هورمون ها می شود که این مشکل می تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد و در روند عملکرد دیگر اعضای بدن اختلال ایجاد کند.

بنر خرید زعفران از آجیل و خشکبار حسینی

قابل ذکر است که این بیماری در مراحل اولیه خود را نشان نمی دهد و افراد باید در صورت دیدن عوارض آن مانند یبوست، کاهش ضربان قلب، کاهش اشتها، خواب آلودگی، پف کردن زیر چشم ها و … هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند تا او میزان ترشحات غده تیروئید را تست کند. زیرا عموما این بیماری عوارض جدی و البته بزرگ شدن خود را در مراحل پیشرفته نشان می دهد.

این غده در روند متابولیسم بدن تاثیرگذار است و میزان سوخت و ساز را افزایش می دهد به همین دلیل باید از سلامتی آن آگاه باشیم.

ارتباط زعفران و کم کاری تیروئید

زعفران گیاهی ارزشمند و البته گرانقیمت می باشد که دارای کلاله های قرمز رنگ و نارنجی رنگ است و از خواص درمانی زیادی برای رفع بیماری های مختلف برخوردار است.

این گیاه دارویی که در طب سنتی به وفور استفاده می شود، می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، بهبود بیماری های تنفسی، بیماری های عصبی، دستگاه گوارش، زخم معده، استخوان و مفاصل و … تاثیرگذار باشد.

قابل ذکر است که این داروی گیاهی طلایی می تواند نقش به سزایی بر منظم کردن ترشحات غدد مختلف بدن داشته باشد و با منظم کردن ترشحات هورمونی آنها، از ایجاد بیماری های دیگر جلوگیری می کند. بین زعفران و کم کاری تیروئید ارتباطی وجود دارد.

گل های زعفران

تاثیر خوب این گیاه در درمان کم کاری تیروئید مشهود است و افراد می توانند با استفاده از این گیاه در تهیه دمنوش ها، چای ها و غذاهای خود از خواص بی نظیر آن برای رفع مشکلات غده تیروئید بهره مند شوند. این ارتباط میان زعفران و کم کاری تیروئید است.

قابل ذکر است که زعفران گیاهی با طبعی گرم می باشد و دمای بدن را بالا می برد و بدین گونه بر روند سوخت و ساز بدن تاثیرگذار است. به همین دلیل این گیاه می تواند بر کم کاری این غده تاثیرگذار باشد.

پیشنهاد مطالعه: “درباره خواص زعفران برای پوست بدانید”

ارتباط زعفران و کم کاری تیروئید در طب سنتی

در این میان خیلی از افراد که در طب سنتی و گیاهی متخصص هستند، راه کارهای مناسبی برای استفاده راحت و البته موثرتر از زعفران را برای رفع مشکل کم کاری تیروئید پیشنهاد می کنند.

این متخصصان به افراد آموزش می دهند که از ترکیب مقدار های مشخصی از کلاله های این گیاه با دیگر ترکیبات گیاهی، قرص های مختلفی را تهیه کنند و از آنها به مقدار مشخصی در طی شبانه روز استفاده کنند.

طب سنتی از افراد می خواهد که به دو روش از تاثیر این گیاه برای رفع مشکل ترشحات کم و نامنظم غده تیروئید استفاده کنند. روش اول تهیه این قرص درمانی، مخلوط کردن مقدار مشخصی از زعفران با مقدار های مشخصی از دارچین و عسل می باشد.

افراد در روش دوم تهیه این قرص نیز می توانند از مقدار مشخصی از زعفران و مقدارهای مشخصی از گیاهانی مانند کتیرا و ازرق استفاده کنند. متخصصان از افراد می خواهند که هر هشت ساعت، یک عدد از این قرص ها را مصرف کنند تا بتوانند برای رفع مشکل خود نتیجه خوبی بگیرند.

توجه به نکات مهم در مورد زعفران و کم کاری تیروئید

با توجه به تمام مطالب گفته شده، می توانیم بگوییم که علاوه بر استفاده از داروهای مختلف و رژیم های غذایی مناسب، استفاده دو تا سه عدد از این قرص های زعفرانی در طی شبانه روز نیز می تواند مشکل کم کاری تیروئید را برطرف کند.

البته قابل ذکر است افراد بهتر است قبل از استفاده از این قرص ها و یا هر نوشیدنی و غذایی که حاوی این گیاه است با پزشک خود مشورت کنند تا تداخل دارویی برای آنها ایجاد نشود.

گفتنی است میزان مصرف این گیاه نیز مانند هر گیاه دیگر باید در حد تعادل  صورت گیرد تا نتایج معکوسی در درمان این بیماری در بر نداشته باشد.

یادآور می شویم که بیماری کم کاری تیروئید کوچک و بزرگسال نمی شناسد و تمام افراد با هر شرایط جسمانی را می تواند درگیر خود کند.

پیشنهاد مطالعه:”ارتباط زعفران و تپش قلب چیست؟”

کلام آخر

در این مطلب درباره ارتباط میان زعفران و کم کاری تیروئید صحبت کردیم و گفتیم این گیاه به روند درمان کم کاری تیروئید کمک می کند. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شود. از همراهی شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم.