پسته، یکی از مغزهای خوراکی­ بسیار خوش طعم و محبوب در میان مردم و یکی از اجزای اصلی و ثابت آجیل ایرانیان است. این مغزدانه خوشمزه سرشار از فیبر، انواع ویتامین، پروتئین و مواد معدنی است؛ در حدی که پتاسیم موجود در پسته با پتاسیم پرتقال برابری می­کند. به رغم تمام این خواص و ویژگی های بیان شده، این سوال برای بسیاری از افراد به وجود می­آید که بهتر است روزانه چند عدد پسته بخوریم؟ برای یافتن پاسخ این سوال، خوب است بیشتر با این خوراکی محبوب آشنا شوید.

تولید پسته

در ابتدا با دسته‌بندی انواع پسته شروع می‌کنیم؛ در ایران ۴ نوع پسته کشت می­شود که شامل: اکبری، قوچی، احمد آقایی و فندقی است. از مراکز اصلی تولید پسته در ایران، شهرستان رفسنجان واقع در استان کرمان است. در زمینه تولید و صادرات پسته به ترتیب ایران، ایالات متحده آمریکا، ترکیه، سوریه و اتحادیه اروپا مقام های اول تا پنجم را در سطح جهانی به خود اختصاص داده­­اند.

خواص پسته

این مغزدانه خوشمزه دارای خواص بی‌شماری است که در ادامه به مهم­ترین آن­ها اشاره خواهیم کرد. پسته از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. آنتی اکسیدان های موجود در مغز پسته از سلول های حیاتی شما محافظت می‌کنند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می­دهند؛ همچنین در میان خشکبار، پسته دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان است.

برخلاف دیگر خشکبار که دارای کالری بسیار بالایی هستند، کالری پسته کم است اما پروتئین بسیار زیادی دارد؛ به طوری که می­توان گفت حدود ۲۰ درصد وزن پسته از پروتئین تشکیل شده و بعد از بادام در رتبه دوم قرار دارد.

به طور کلی آجیل ­ها انرژی بسیار زیادی به بدن می­دهند؛ اما پسته به دلیل دارا بودن فیبر و پروتئین بالا احساس سیری مضاعفی در فرد ایجاد می­کند و به این ترتیب مصرف روزانه و مستمر پسته به کاهش وزن کمک می­کند.

از دیگر خواص ارزشمند پسته، کاهش سطح کلسترول بد و کاهش فشار خون است؛ همچنین برای افرادی که دچار کم خونی هستند، مصرف روزانه پسته خام بسیار مفید می‌باشد.

خوب است بدانید یکی از بهترین خوراکی های مفید برای پیشگیری از بیماری دیابت نوع ۲ پسته است؛ به عبارت دیگر پسته خاصیتی ضد دیابت دارد و در کاهش قند خون نقش موثری ایفا می‌کند.

منیزیم موجود در پسته به ایجاد تعادل در سیستم عصبی بدن کمک شایانی می­کند؛ بنابراین با مصرف پسته می­توان از افسرگی، اضطراب، عصبانیت، استرس و بیماری های مشابه پیشگیری کرد.

به دلیل وجود چربی های سالم و آنتی اکسیدان ها پسته سبب بهبود عملکرد اندام های جنسی و به طور کلی افزایش میل جنسی می­شود.

تمام خشکبار و مغزدانه ها در لیست خوراکی های مفید و دارای ارزش غذایی بالا هستند؛ اما پسته به سبب ارزش غذایی کامل خود به شکل بسیار ویژه­ای برای سلامت بدن انسان مفید است.

روزی چند عدد پسته بخوریم؟

روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

با توجه به خواصی که برای پسته بیان کردیم حتما به اهمیت مصرف پسته در طول روز پی برده‌اید؛ اما به راستی بهتر است روزانه چند عدد پسته بخوریم؟ در ابتدا باید بگوییم نه تنها در مصرف پسته بلکه در مصرف دیگر مواد غذایی مفید هم باید حد اعتدال را رعایت کنید. همان‌طور که مصرف بسیاری از مواد برای بدن ارزشمند و ضروری است، مصرف بیش از حد آن نیز به همان اندازه برای بدن خطرناک و مضر است؛ بنابراین مصرف با رعایت اعتدال را فراموش نکنید. حال با توجه به ارزش غذایی پسته و نیاز­های روزانه یک فرد سالم باید بگوییم مصرف ۴۵ عدد یا ۳۰ گرم پسته در هر روز اجباری است؛ البته این مقدار در صورتی است که فرد از لحاظ سلامت جسمانی هیچ بیماری یا مشکلی نداشته باشد. در صورت وجود سابقه بیماری، برای مصرف پسته حتما با دکتر تغذیه مشورت کنید. برای افرادی که دارای رژیم های خاصی هستند نیز مصرف مستمر پسته (البته با مقداری مشخص) بسیار بااهمیت است.

عوارض بیشتر از خواص

پسته با تمام خواص و محبوبیتی که دارد، برای برخی از افراد مضر و خطرناک است؛ چرا که طبع پسته گرم و خشک است و مصرف آن برای کسانی که دارای طبع گرم هستند به هیچ عنوان توصیه نمی­شود. این افراد باید پسته را با ترشیجاتی مانند برگه زردآلو یا انار ترش میل کنند.

با وجود اینکه مصرف پسته سبب افزایش احساس سیری می­شود و در نتیجه کاهش وزن را به همراه دارد، مصرف بی­رویه آن به دلیل چربی ها و پروتئین های موجود در دراز مدت سبب افزایش وزن می­شود.

در بسیاری از موارد، توصیه می‌شود که پسته و دیگر مغزدانه های خشکبار را به صورت خام مصرف کنید و از تفت دادن آن با نمک بپرهیزید؛ چرا که این عمل سبب کاهش خواص درمانی و افزایش عوارض آن می­شود. مصرف پسته تفت داده شده با نمک سبب افزایش فشار خون می­شود و در نهایت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می­دهد.

افرادی که به خانواده آجیل ها حساسیت دارند، باید از خوردن پسته پرهیز کنند؛ زیرا آلرژی در برخی موارد بسیار کشنده و خطرناک می­باشد.

مصرف پسته در افرادی که از بیماری های کلیوی رنج می­برند نیز بسیار مضر می­باشد. این افراد به دلیل عملکرد ناموفق کلیه در از بین بردن پتاسیم باید از مصرف پسته بپرهیزند؛ چراکه پسته سرشار از پتاسیم است. این پتاسیم زیاد برای قلب نیز بسیار مضر است. علاوه بر تمامی مضرات ذکر شده، مصرف پسته به کسانی که دارای معده ضعیفی هستند نیز توصیه نمی­شود.

برای جذب ویتامین ها و استفاده از خواص درمانی پسته، مصرف روزانه یک مشت از آن را به همراه دیگر خشکبار توصیه می‌کنیم؛ همچنین برای بهرمندی بیشتر از پسته، بهتر است از تفت دادن آن با نمک خودداری کنید. نه تنها در پسته بلکه در دیگر خشکبار نیز این کار به هیچ عنوان توصیه نمی­شود. آجیل حسینی با داشتن سابقه­ای درخشان در تولید و عرضه خشکبار با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود گامی دیگر در جهت جلب رضایت مشتریان برداشته است. برای اطلاع از انواع خشکبار عرضه شده و سفارش آن ها می­توانید به سایت فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار مراجعه نمایید. تنوع در طعم و مزه، ویژگی متمایزکننده ماست.

خرید اینترنتی آجیل حسینی